Byggahus.se

Bygglogg fristående bastu

1. murak
    Nybyggare · Gotland · 396 inlägg

murak

Nybyggare
    I år var det en längre period med minusgrader även här på ön, men några isproppar märkte jag inte av. Det vatten som rinner ner i rännan är relativt varmt så det är inget jag är orolig över. De blev ett istäcke på vattnet i tanken dock, men det är kort mellan baden så det hann aldrig bli så tjock =) Vid längre uppehåll kan det väll vara bra att tömma tanken dock.

• Laddar…
  2. JoostvdL
    Medlem · 8 inlägg

JoostvdL

Medlem
    Hej @murak ,
    Din bastu ser fantastisk ut, vilket fantastiskt jobb.
    Jag gillar hur du har lagt avloppet under golvet.
    Men: Med avloppen under den är golvet medvetet inte horisontellt.
    Hur lyckades du få aggregaten placerade i nivå?
    Vi kommer att ha en Harvia M3 som inte har justerbara fötter.

3. murak

murak

Nybyggare
    Aggregatet står på en skyddsplåt som har justerbara fötter. Den behövdes för att skydda golvet från värmen. Lycka till!

• Laddar…
  4. soros23
    Medlem · 3 inlägg

soros23

Medlem
    Vi håller på och bygger en fristående bastustuga på tomten. Snart dags att sätta innerpanel och står villrådiga inför att använda bastufolie eller inte? Vissa avråder från användande av bastufolie om bastun kommer att nyttjas mer sällan. Bastun kommer att stå ouppvärmt långa perioder, har man då bastufolie i väggen finns risk att kondens uppstår om solen skiner på ett ouppvärmt hus. Vi har 10 cm mineralull(rockwool) i väggen med luftspalt utanför och därefter ytterpanel. Vi valde att isolera eftersom vi tänkt använda bastun som extra sovrum vid behov på sommaren. På insidan av isolering har vi blivit rekommenderade att strunta i plastfolie och enbart sätta spikläkt samt bastupanel. Bör vi följa rådet? Tacksam för synpunker.

5. murak

murak

Nybyggare
    Jag stod inför samma tankar och hur det blev står att läsa i denna tråd :) Folie kan ge problem då bastun står kall ibland och helt utan så får man en energiförlust samt att det häftiga ångtrycket kan trycka ut fukt i isoleringen (iallafall i teorin, det kan funka hur bra som helst också) . Mellantinget blir att använda nån sorts ångbroms, t ex Öko natur som jag använde. Den är lufttät men kan släppa igenom fukt. Hoppas svaret hjälpte dig!

• Laddar…
  6. soros23
    Medlem · 3 inlägg

soros23

Medlem
    Tack för att du svarade. Inte lätt detta. Snickarna kommer i morgon bitti och ska börja med panel. Vi har bestämt att skippa plastfolien. Frågan är nu om vi ska sätta en spikläkt (luftspalt) bakom panelen? Snickaren vill helst inte det. Vi tänker att luftspalten kanske tar hand om den fukt som eventuellt går igenom badtupanelen. Vad tror du?

7. murak

murak

Nybyggare
    Snabba bud :) I så fall tycker jag att ni ska gå på snickarens råd. Det finns som sagt många olika sätt att bygga bastu på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.