N
Niq: Det beror väl mycket på vilken sorts isolering du tänkt använda . Skulle jag bygga en bastu som står kall när den inte används skulle jag nog använda sågspån eller något annat material som andas och kan transportera fukt och hoppat över folien. Viss isolering skulle jag ha för att det går snabbare att värma upp bastun om den inte är helt oisolerad
2 svar · 1,4k läst
H
heimlaga: Man brukar ha nederrtsta stumpen av vanligt järn och resten av rostfritt. Rostfritt tål inte kombinationen av hetta och vatten och i bastun skall man ju hälla vatten på ugnen. Därför skall nedersta stumpen vara lätt att byta när den rostar.
5 svar · 2,4k läst
·
T
topmount: Skulle också bara kört på trallen, då kan du skippa inluftsventilen och det blir super enkelt att städa.
3 svar · 1,7k läst
yonna
yonna: Måla golvet i snygg färg och testa! Med den bastufrekvensen TS har kan det inte misslyckas 😉
15 svar · 3,3k läst
Violina
Violina: [citat] Då ska piggen definitivt gå att knacka upp eller ner i gångjärnet
8 svar · 2,3k läst
·
han.kan
han.kan: [citat] Håller med om att ventilationen under dörren är fullt tillräcklig, det finns en rekommendation på 125cm2 på tilluft så 2cm under dörren räcker
2 svar · 1,9k läst
·
T
ToppeA: Hej! Jag har tänkt bygga en bastu i min källare. För bäst och snyggast placering hamnar den på en plats där den står mot tre väggar (med luftspalt förstås), och blir därmed rektangulär. Då är det bara en sida som kommer vara synlig. Detta innebär att ut- och inluften måste placeras på samma vägg. Funkar detta? Och medför placeringen andra bekymmer?
0 svar · 796 läst
D
drömmenomlandet: Enkelt räknat så la jag till en kubik i rummet för en dörr eller fönster när jag sålde delar till det. Ju större desto mer stjäl det. Dock tveksam ifall den formeln stämmer ut mot hav. Bättre med lite för stort än på gränsen så det måste jobba för hårt För stort och du kan inte justera värmen direkt.
16 svar · 2,7k läst
·
K
Kgolestan: Blev ett helt nytt aggregat till slut. [bild]
8 svar · 1,8k läst
·
Bo arnold
Bo arnold: får du bygga det i ett skyddsrum skall kunna tas bort på 48 timmar?
2 svar · 1,7k läst
·
B
bygges: [citat] Jag har mekanisk frånluft i badrum med ventil på samma vägg som tilluft självdrag till bastu under dörr/bredvid aggregat. Kan inte se att det är några problem. Men detta med ventilation i bastu är nog också ett av de mer överskattade ämnena. Fungerar lika bra att basta om ventilationsventilen är helt stängd i bastu för min del.
7 svar · 3,5k läst
·
B
Byggare Bob 1966: [citat] Det kan vara så att toaletten står och rinner lite .Det kan då bildas kondens på WC-vatten tank .Kolla inner taket så det inte hänger droppar eller synliga fläckar i toan.🤔
25 svar · 10,0k läst
S
Spanarn10: [citat] Ja det kan han. 😀🤓 Två tavlor sattes upp. Ramar av olika fabrikat. Status idag… Tavla #1: ”Innehållet/motivet” ter sig ha klarat sig bra. Ramen – ett något märkligt utfall. I ena hörnet har materialet havererat = nyinskaffning.. I övrigt så verkar den inte ha reagerat på bastumiljön. Tavla #2: ”Innehållet/motiven” har krackelerat. Dock inte så mkt att jag
8 svar · 6,1k läst
·
D
drsakke: [citat] Detta [citat] är ngt missvisande. Man mäter oftast relativ fuktighet i ett rum och det är helt rätt att i en bastu mellan badkasting har en låg Rh. Säg 15-20%. Uteluft en torr vinter/vårdag kan vara mellan 20-40%. Problemet är den stora temperaturgradienten, inte Rh(Rf) luft i bastu vid 80c har mycket större vattenbindande kapacitet än uteluften som kanske är -5. Dvs
40 svar · 83,2k läst
·
C
Cunningham: Båtar har kanske mindre toleranser etc i en ventil. Läckage av ventil under normalt användande är ju där väldigt olyckligt. Om kranen börjar läcka i en bastu är kanske inte lika dramatiskt, därför kanske ventilen ev kunde göras mer stabil vid minusgrader. Men jag vet inte..... Någon som har en sönderfrusen ventil/ kran i en bastu ?
21 svar · 4,0k läst
·
P
Pyotr: [citat] Kan nog vara värmeskydd som löser ut. Kanske en dum idé att försöka koppla bort. Kan ju ställa in värmen på ett reglage men tänker att det är effekten som justeras inte en termostat som slår av och på. Är sugen att öppna och se om jag kan förstå mer. Men kanske lika bra att byta…
3 svar · 2,1k läst
Ursviken
Ursviken: [citat] Min sitter på plåttak så den formades med värmepistol för att passa in efter takets utformning och skruvades sedan med farmarskruv. Kompletterade sedan med silikon till våren men det höll tätt redan dessförinnan. Satte ett snörasskydd diagonalt ovanför skorstenen.
3 svar · 1,7k läst
Robster
Robster: [citat] Tack. Mkt nöjd själv med.
5 svar · 1,6k läst
·
Janneki
Janneki: Om det inte behöver vara nytt så håll koll på blocket. Jag köpte 2 st knappt använda, nerplockade, uppmärkta kompletta bastuar ink glasdörrar, lavar och 2 elaggregat som hade funnit på ett kontor för 5000kr ink hemkörning . Aggregaten var jag inte intresserad av utan satsa på ved Av dessa två byggde jag en bastu . Känns som ett klipp
13 svar · 6,2k läst
·
M
Mini25: hej Byggde bastu i höstas och har en Harvia the Wall 8. Har använt bastun 10 ggr och nu när jag skulle sätta på den efter att inte använt på två månader så går det inte igång. Allt lyser som det ska, säkringar ok och överhettningsskydd ej löst ut. Men värmeelementen går inte igång. Vad kan vara fel? Nån som vet? Eller är det bara att reklamera till återförsäljaren?
0 svar · 1,8k läst
B
Anonymiserad 405730: Ja EPS-Betong finns men det finns EPS isolering med, så därav min fråga då du bara skrev EPS.. https://www.finja.se/produkter/golv-fix-fog/eps-betong https://www.finja.se/produkter/grund-cellplast/eps-s300-raka?id=603005001
5 svar · 1,6k läst
J
JRMKJRM: [citat] Ingen imma, funkar bra efter 7 år. Tror jag frågade efter ram/profil (kassett?) för montering men inte fick något bra svar. Satte det på en pappremsa på en plåt bara. Väggen var 45mm tjock och fönster var samma så jag bara tryckte fast det med fönsterfoder från bägge håll, sågade ut med 15 mm på varje sida o lite mer upptill. Men givetvis inte som man ”ska” göra...
14 svar · 17,4k läst
·
J
JoMaV: [citat] Översta är 60 och undre 50. Skönt när man vill ligga eller lägga upp benen. Nöjd i efterhand att jag gjorde den övre 60 djup.
9 svar · 7,4k läst
·
D
drsakke: https://www.byggahus.se/forum/threads/drsakke-bygger-bastu-i-kaellaren.336183/ Om betonväggarna är dränerade och torra så kan du bygga som jag gjorde. Det bygger 30mm(skiva)+20-23mm(spalt)+15mm =65-68mm. Mvh Sakke
4 svar · 3,7k läst
M
Murmansk: Det är klart att du ska ha masonit i som skydd mot isoleringen, sen luftspalt på kloss sen panelen. Masoniten för dammet skull och stoppa värmeutstrålningen
4 svar · 4,5k läst
B
Behörig elektriker: Hej Ska byta aggregat och ser att mitt gamla har blivit fult med gula märken efter jag någon gång ibland blandar i lukt essenser i bastuvattnet jag slänger på stenen. För det måste väll vara det som gjort märken då kalk borde inte bli gult om det vore det eller ? Är det flera än jag som upplever att lukt essenser ger märken på sten eller plåt eller är det bara jag som haft otur
0 svar · 1,6k läst
·
M
Marida: [citat] Just bastun har separat tak så inget ovanför just den. Frånluften går i ett rör till resten av mekaniska frånluften. Finns även en frånluftsventil i tvättstugan. Det kan vara så att det finns någon tilluft men då bakom panelen. Jag tror mer att det dras in luft mellan vägg och golv. Bänkarna är fasta så jag kommer inte åt skarven mellan vägg och golv för att titta och
6 svar · 1,7k läst
D
drsakke: då har du tänkt som jag. Jag skrev ju at när skivor används i rum över grundnivå -altså ytterväggar där ångspärr ska benyttas så måste de flesta xps-skivor strykas med membran i tillägg för att fylla kraven. I rum helt/delvis under bakken- nej. Mvh Sakari
112 svar · 57,8k läst
·
R
Rosenhill: Jag bygger en vedeldad bastu i anslutning (vägg i vägg) till ett växthus. Tanken är att installera en fläkt högt upp på väggen i bastun för att skjuta in lite värme in i växthuset. Har någon förslag på en fläkt som tål värme? Termostatstyrd behövs inte, jag kan slå på den manuellt när det bastas, men det är en fördel om den är tystgående. Funkar en kraftigare datorfläkt?
0 svar · 1,5k läst
jbr
jbr: [citat] Mycket sten som är riktigt varm i kombination med "lagom" takt på vattenbegjutning borde ge önskat resultat...men det är svårt att åstadkomma eftersom stenarna måste värmas upp rätt länge utan att aggregatets termostat slår ifrån då basturummet blir varmt. När jag vill ha varma stenar brukar jag låta aggregatet värma med bastudörren öppen. Det tar en stund och är
3 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.