Byggahus.se

Bygglogg fristående bastu

  1. murak
    Medlem · Nivå 11
    Efter 4-5 års planering är det nu dags att börja bygga bastu och jag tänkte dokumentera bygget i denna tråd.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4591.JPG

    Bastun ska byggas i en fristående friggebod och ska vara vedeldad. Halva utrymmet i boden blir bastu och andra halvan ombyte/förvaring. I förlängningen blir det ett trädäck bakom boden där man kan sitta o svalka av sig. Fönster installerades förra sommaren, men i övrigt börjar bastubygget här o nu.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4588.JPG

    Detta är vad jag utgår ifrån. Bjälklag av 45x145 regel och råspont uppställt på totalt 6 lecablock, väggar av 45x95 med vindpapp, luftspalt och panel, låglutande tak av 45x120. Bastudörren köptes beg.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4597.JPG

    Först ska befintligt golv bort för att kunna styva upp bjälklaget och kunna installera nytt furugolv med fall mot ränna som ska agera avlopp (mer om den konstruktionen senare). Kottlar även där rökröret från ugnen ska gå rakt ut genom väggen, t v i bild. Fördelen med att låta skorstenen löpa på utsidan av byggnaden är att jag slipper genomföring i taket (som bara skulle läcka då plåten är knölig och låglutande) samt att sotning kan ske i 90graders kröken från markplan, så vi slipper taksäkerheten.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4606.JPG

    Golvet borta och bjälklaget blottat. Då det känts lite svajjigt när man gått på det ska det förstärkas med två nya bärlinor med tillhörande plint.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4622.JPG

    Gräva för plint är inte roligt på vår tomt, men jag kom ganska lindrigt undan ändå. Inga jättebumlingar och längre ner kom det sand.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4623.JPG

    Botten fylldes med lite grus och sen i med 500mm plint från byggmax.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4624.JPG

    Två plintar per bärlina. Kommer göra stor skillnad i stabilitet.

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4635.JPG

    Jag fick stumpar av 45x220 regel över som precis passade under bastudelen (omklädesrummet får fortsätta svajja tills vidare..)

    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4636.JPG

    Fästes med vinklar i befintligt bjälklag.

    Härnäst ska jag börja komplettera bjälklaget med ytterligare reglar för att det nya golvet ska få fall.
     
  2. murak
    Medlem · Nivå 11
    Mja ha, genomgående bult och ner med sten för att riktigt kila fast plintarna...
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4640.JPG

    .. sen fylla på med makadam.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4641.JPG

    För att ge fall åt det tänkta furugolvet fäster jag extra golvreglar med ö.k ca 3,5cm över befintliga bjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4642.JPG

    Ränna kapas till.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4649.JPG

    Fästs under tänkta lavar.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4650.JPG

    Fler golvbjälkar och på med diverse beslag jag har liggande. Stumt o bra blir det!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4663.JPG

    Här kan man se hur det bildas ett fall mot rännan.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4662.JPG

    Dags att lägga golvet o börja isolera, men av bara farten skruvade jag upp dörren. Kommer bli kanon detta!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4666.JPG

    Härnäst blir det som sagt golv och isolering.
     
  3. murak
    Medlem · Nivå 11
    Alla golvbjälkar målades med tjärolja (20% tjära 80% rå linolja). Bjälkarna vid rännan fick flera lager då jag tänker mig att det blir som fuktigast där (ånga från varmt vatten som åker ner i rännan). Doftar gott.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG-20201025-WA0005.jpg

    Sen började jag såga till golvet. Furugolv från Moelven 25x165 mm, ekonomiklass. Den del av golvbrädan som kommer hänga över rännan får ett flödigt lager tjärolja då det säkert kommer hänga droppar där vid bastubad.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG-20201028-WA0006.jpg

    Jag börjar med den enkla raden med korta brädor, men det var inte helt lätt att få allt rakt ändå för min kapsåg sågar inte riktigt 90 grader :/ Fäster bräderna medels skråskruvning och försöker att inte banka ihop bräderna allt för hård.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4682.JPG

    Så, nu sitter de där. Lite extra tjärolja en bit upp på ändträt, suger som tusan. Kanske blir till att olja in golvet med paraffinolja också...
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4683.JPG

    De långa bräderna blev faktiskt lättare att lägga då jag hade de korta som referenspunkt. Grant blev det. Får nog bli skoförbud i bastun till en början.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4686.JPG

    Runt om golvet finns 1-3 cm glipa vilket gör att luft kommer åt att torka trät samt att det finns plats att svälla (nu har jag visserligen skruvat det, men ändå..) Vatten som kommer ut längs med golvet ska inte kunna nå stomme eller isolering..
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4687.JPG

    ..och för att hjälpa till med att hålla syndafloder borta lägger jag en stående golvbräda på golvets kant som kommer agera sarg. Men helt tätt blir det nog inte när trät börjar jobba så därför känns det bra att det är öppet nedåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4688.JPG

    För att få rätt vinkel använder jag laser och markerar innan sågning.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4689.JPG

    Perfekt passning där sargbrädorna möts vid rännan. Väggpanelen kommer skruvas på läkt som är ca 34mm tjock vilket gör att panelbrädorna kommer kunna gå ner en bit förbi sargen och ändå inte ligga dikt an (sargen är 25mm tjock).
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4690.JPG

    Sargbrädan längst bak (under tänkta lavar) får sättas i vinkel då golvet kom 3cm bort från väggreglarna (blev minimalt med spill vid kapningen då) Hade ingen bättre bild, men jag tror ni förstår hur det blev. Jag började också såga lite på stommen till lavarna. Jag har tänkt använda 45x220 reglar för att bära lavarna, bredd 280cm helt utan stödben i mitten.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4696.JPG

    För att stödbenen inte ska stå och suga vatten ställer jag dem på inborrade vagnsbultar M10 100mm, med brickor under för att de ska stå rakt. Ena bulttassen vilar då rakt på en golvbjälke. Benen kommer också skruvas fast genom panelen in i regelstommen med distans mellan vägg och stolpe. De flesta bastulavar jag sett vilar endast på avsatser skruvade i väggen, men eftersom jag har ett så stort spann med plats för minst fem svettiga grisar känns det tryggt att benen även vilar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4695.JPG


    Härnäst är det dags för isolering!
     
  4. H
    Medlem · Nivå 6
    Bygg utan isolering, det drar bara åt sig fukt. För jag antar att det står kallställt när du inte bastar.
    Har man bara nog mycket kw i vedeldade bastuugnen så är det inget problem att få varmt i bastun utan isolering
     
    • Laddar…
  5. murak
    Medlem · Nivå 11
    Du har rätt i att med ett tillräckligt stort aggregat är det inga problem att köra utan isolering och i ett utrymme som stundtals står kallt så finns det risk att isoleringen blir fuktig. Det här är ett bra tillfälle att medge att det finns många olika sätt att bygga bastu på och många olika åsikter om vad som är viktigt. För mig känns det viktigt att bastun blir varm någorlunda snabbt och att mängden ved som krävs hålls ner, därför väljer jag att isolera. Jag är högst medveten om fukten och har därför valt att använda Hunton Nativo träfiberisolering som har egenskapen att den kan ta upp och släppa ifrån sig fukt i mycket större utsträckning än stenull. Jag resonerar också så att med 95mm isolering kommer daggpunkten vara långt utanför isoleringen, den kommer alltså torka ur när det eldas. Utanför den svarta vindpappen finns luftspalt och även taket är väl ventilerat, så det finns goda förutsättningar för att bygget ska kunna funka på sikt. Hade jag byggt bastun från grunden hade jag valt att timra den med massivt timmer.

    Men denna gång blev det isolering!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4749.JPG

    Träfiberisoleringen var mycket trevlig att jobba med, inget kliande och lätt att forma med fogsvans och brödkniv.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4746.JPG

    Jag upplevde den som styvare än stenullen, men den behövde ändå lite hjälp för att sitta kvar i taket.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4748.JPG

    I taket kottlade jag lite för att kunna sätta läkten på rätt håll för att det i sin tur ska bli enklare att skjuta fast panelen (bastun är 2,8x2,4 meter och panelen 2,4 meter lång)
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4762.JPG

    Färdigt och avstädat. Det blev en del pyssel rund de förstärkningar jag gjort för att kunna skruva fast stommen till lavarna.

    Härnäst börjar jag med ångbroms och läkt.
     
  6. murak
    Medlem · Nivå 11
    Som ångbroms hade jag först tänkt använda vanlig svart vindpapp, men efter att jag satt upp första våden blev jag upplyst om att den minsann innehåller asfalt. Även om man inte är rädd för eventuella emissioner så finns risken att det skulle lukta när man värmer upp den så jag började söka efter annan lämplig papp.

    Valet föll på ISOCELL ÖKO Natur vilket är två lager papp med armering emellan.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4887.JPG


    Första varvet var enkelt.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4878.JPG


    Jag satte nån skruv här och där för att se till att pappen håller sig nån cm bort från sargbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4877.JPG


    Andra våden upp mot taket var knepigare att göra ensam så jag fick dela upp den lite.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4881.JPG


    Taket var en utmaning. Jag ville ha så lite veck som möjligt vilket var rätt knepigt då pappen är styv.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4888.JPG


    Fick ta hjälp av lite läkt för att få det så slätt som möjligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4890.JPG


    Efter omständigheterna ett rätt slätt resultat. Skarvarna tejpades med ISOCELL Airstop Flex vilken var trevlig att jobba med då den mycket riktigt är flexibel. Jag tejpade även runt fönstren. När jag var klar med tejpandet uppdagades tre saker: Det blev lufttätt, jag har dålig andedräkt och det är hög tid att sätta in ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4899.JPG


    Tilluft blir bakom kaminen nån decimeter från golv och frånluft i motsvarande hörn uppe vid tak. Hålsåg användes för att göra plats för spirorör 125mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4910.JPG


    Såga upp ytterpanelen och laga vindpappen där jag skadat den.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4902.JPG


    Röret kapades till och sattes med god lutning utåt så att eventuell kondens ska rinna utåt. Tejpade även mot vindpappen.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4905.JPG


    Stiligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4906.JPG


    Även på insidan tätade jag mot ångbromsen med tejp.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4908.JPG


    Nu är det bara att mata på med läkten och börja skjuta fast panel, men innan dess vill jag visa virket till bastulavarna.

    Min far fällde ett par aspar för ett par år sen och sågade upp 25x70mm vilka har fått ligga och torka fram tills nu. Dessa ska få bli bastulavar.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4831.JPG


    Längder och krokighet varierar, så lavbrädorna kommer göras i 65cm längder och monteras på djupet. Först planhyvlas de till ca 20mm tjocklek.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_48333.jpg


    Sen kapas dom och hyvlas på sidorna, bredd ca 65mm.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4836.JPG


    Kanterna rundas av med fräs och sen lite slutputtsning. Två bitar med längd ~2,8m sparades för att använda som ryggstöd. Fint resultat och jättekul att få vara med att tillverka dem! Tack pappa!
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_4909.JPG


    Det var allt för denna gång!
     
    Redigerat 20 nov 14:55
    • Laddar…
  7. mejner
    Medlem Nivå 4
    Wow!
     
    • Laddar…
  8. Workingclasshero
    Medlem · Nivå 12
    Förbannat vad bra det blir :)
     
    • Laddar…
  9. Bluetail
    Medlem Nivå 3
    Min pappa har också tagit hand om några aspar och sågat bräder av dem. De blir perfekt till bastulavar så det var verkligen kul att se hur ni fixade till era!

    Snyggt bygge för övrigt!
     
    • Laddar…