Måste man limma skivorna när man sätter upp dubbelgips? Vad använder ni PL600?
Mvh
Robert

P
Nej, det räcker med längre gipsskruv till det andra lagret (utgår ifrån att vi pratar om vägg).

C
Men även om man inte måste så blir det som allra stabilast om man limmar. PL400 går bra.

P
Blir det starkare med PL400 än med vanligt vitlim? Papprets limning mot gipsen borde vara den svagaste länken i kedjan, och i så fall är det onödigt lyxigt med PL....?

C
Det stämmer förmodligen. Vilket hyfsat lim som helst borde göra susen.

Var och handlade gipsskivor idag. Tog några tuber PL400 bara för att vara säker... Har aldrig tänkt på att det går lika bra med ett billigare lim. Kör väl slut på dom PL400 tuber jag har.

"Vitlim" menar ni lim som man limmar trä med?

Jag blaskade på med de sättlimstuberna som vart hemma d.v.s inget PL400 utan vanligt s.k vitlim. Sitter som berget med lim och gipsskruv.

P
roblof skrev:
"Vitlim" menar ni lim som man limmar trä med?
Yepp. Det menar iaf jag när jag pratar om vitlim.

Vad ska du göra med väggen när det inte räcker med att skruva genom båda skivorna?...

jenfor skrev:
Vad ska du göra med väggen när det inte räcker med att skruva genom båda skivorna?...
Skall kakla, inget märkvärdigt... Trots att jag är nybörjare :-) Jag vill bara vara 100% säker på att jag följer branschreglerna "PER".

Sätter ni era skivor omlott. Liknande när man lägger laminat/parkett golv. Inbillar mig att det skall bli starkare då.

Ja skivorna ska sitta med förskjutna skarvar...

En dum fråga: om man sätter osb-skivor eller plyfa på väggarna under gipset måste man ändå ha dubbla gipsskivor i badrummet innan man sätter kakel?

P
Nope.

Är det enligt reglerna ACME? Funderar på samma sak i Ä-hus där det sitter spånskiva på väggarna. Är det ok med detta plus 1 lager gips? Känns som overkill med spån och dubbla gips men det vore segt om det inte är ok enligt reglerna. För att lite snyggt knyta ann till tråden, ska man limma gipset mot spånet? ;D

P
Ja, enligt reglerna skall man uppnå en böjstyvhet som motsvarar dubbla lager 13 mm gips på en c/c 600 mm regling. Detta kan göras med t.ex.;
2 x 13 gips
11 mm OSB + 13 gips
12 mm Plywood + 13 gips
12 mm Spånskiva + 13 gips
Alternativt att man reglar tätare, minst c/c 450 mm, och sätter enkelgips.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.