8 806 läst ·
7 svar
9k läst
7 svar
Tejp eller smältlim till elgolvvärme?
Skall lägga ut elslingorna till Kima GG10 elgolvvärme i duschrummet. Enligt Kima så tejpas slingorna fast. Dock så säljer Höganäs exakt samma produkt under eget namn (bara lite dyrare). Enligt Höganäs så går det även bra att smältlimma fast slingorna. Enklast är ju att använda tejpen, men det blir en procentuellt stor del av golvet som täcks av tejp. Tejpen går dessutom tvärs över golvet, vägg till vägg och ger hela ränder där flytspacklet inte kommer att ha bundit mot betongen. Detta borde försämra flytspacklets fäste mot underliggande betong.
Det låter fel att först prima och stå i för att optimera flytspacklets fästförmåga, och sedan sätta dit en massa ränder av tejp.
Hjälp mig att besluta vilken metod jag skall välja.
Tompa
Det låter fel att först prima och stå i för att optimera flytspacklets fästförmåga, och sedan sätta dit en massa ränder av tejp.
Hjälp mig att besluta vilken metod jag skall välja.
Tompa
Så här gjorde jag:
1. Primade
2. Satte tre ränder med tejp i vardera ändan och i mitten
3. Lade ut kabeln, eftersom den var tejpad kunde jag flytta omkring kabeln lite så att det blev bra. Satte några kortare ränder tejp före/efter brunn för att kunna få snygga böjar.
4. Punktlimmade, ca 10-15cm mellan punkterna. Lite extra i 180-böjarna
5. Primade igen över alltihopa ca 24 timmar innan flytspacklet lades
1. Primade
2. Satte tre ränder med tejp i vardera ändan och i mitten
3. Lade ut kabeln, eftersom den var tejpad kunde jag flytta omkring kabeln lite så att det blev bra. Satte några kortare ränder tejp före/efter brunn för att kunna få snygga böjar.
4. Punktlimmade, ca 10-15cm mellan punkterna. Lite extra i 180-böjarna
5. Primade igen över alltihopa ca 24 timmar innan flytspacklet lades
Tackar och bockar för svar och idéer. Lutar åt lim. Jag testade och punkta fast en vanlig elkabel mot betong för att testa. Vidhäftningen mot betongen var ju inte den bästa, lossnar lätt om man klampar omkring ovarsamt vid flytspacklingen. Iofs så lär nog vidhäftningen öka efter primning med Ardex P51. Skall dock göra ett test med PL600, tackar för tipset. (Visst är det Tremcos lim du menar Loda?)
Oavsett ev limning, ligger det något i min skepticism mot tejpen? Har den någon negativ inverkan vid flytspackling på betong, eller spelar det ingen roll?
Tompa
Oavsett ev limning, ligger det något i min skepticism mot tejpen? Har den någon negativ inverkan vid flytspackling på betong, eller spelar det ingen roll?
Tompa
Klicka här för att svara