Vilken tjocklek skall man flya när man har Ebecos värmekabel (cable kit). På paketen står det att man skall lägga kabeln i 4mm spackel, men kabeln är ju 4mm tjock eller menar dom att det skall finnas 4mm över kabeln?

Vad har du för bjälklag ?

De menar att man kan spackla 4 mm så att det precis täcker kabeln. Men som peterand undrar, vad du har under har betudelse. Är det spånskiva på 60 c/c så kan du inte lägga tunnare än 12 mm ovanpå slingan, alltså 16 mm totalt. Är det betong så kan du köra 4 mm. Men du ska väl bygga fall med flytspacklet också? Då kommer det ju bli tjockare oavsett.

Antar att du ska ha tätskikt ovanpå. Då rekomenderar de flesta tillverkare minst 10 mm spackel ovanpå kabeln, pga sprickbildning, som kan förstöra tätskicktet. Detta gäller även om du har betong under.

Jo, de flesta gör ju det. Fast Ebeco verkar inte göra det, de menar att det räcker med att precis täcka slingan. Men jag skulle aldrig nöja mig med det, jag skulle lägga på tjockare.

Tack för svaren.. Jag har bjälklag cc60, golvspån och golvgips, även kottlat runt i duschen då jag ville ytterligare stärka.

Och golvgipsen är hellimmad med riktigt gipslim som kammats ut?

Du kommer ju behöva bygga ett fall ovanpå gipsen som sagt, så det kommer ju bli ganska tjockt med flytspackel ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.