Jag håller på att renovera mitt badrum i en lägenhet i ett 50-talshus.
Den gamla putsen bara rinner ner så jag har tagit bort den och under den finns lättbetongblock och på en vägg tegel. De är väldigt ojämna, särskilt tegelväggen, så min tanke har hela tiden varit att lägga ny puts.
Men innan jag bestämmer mig vill jag naturligtvis höra om de som vet mycket mer än jag har något bättre förslag...?
Den gamla putsen bara rinner ner så jag har tagit bort den och under den finns lättbetongblock och på en vägg tegel. De är väldigt ojämna, särskilt tegelväggen, så min tanke har hela tiden varit att lägga ny puts.
Men innan jag bestämmer mig vill jag naturligtvis höra om de som vet mycket mer än jag har något bättre förslag...?
Tycker du är inne på rätt spår. Tegelväggen är inga som helst problem att putsa. Vattna upp teglet,slå på ett B bruk som grund,låt det brinna,sen putsar du väggen rak med ett C bruk. Om du är ovan att putsa så använd putsnät, det ger lite extra styrka ,hur som hellst bör du använda nät på lättbetongväggen. lycka till.
Om man vill putsa i badrum så
körde dom på jobbet med gips puts
tror det va gypsum.
Och har för mig att det va mycket kortare
tork tid en "vanligt" putsbruk.
För snabbare resutat hade jag valt gips
strängar 30c/c och sen 13mm gips på det.
Mvh Putte
körde dom på jobbet med gips puts
tror det va gypsum.
Och har för mig att det va mycket kortare
tork tid en "vanligt" putsbruk.
För snabbare resutat hade jag valt gips
strängar 30c/c och sen 13mm gips på det.
Mvh Putte
Gick själv lös på en skadad putsad murstock ikväll med gipsputs. Jäklar vilken produkt, otroligt härlig att jobba med för en glad amatör som mig. Kan inte påstå att jag ännu fullt behärskar vanligt puts, men gipsputsen blev jag kompis med. Om du är som mig, helt utan anledning lite tveksam till att sätta gips åt höger och vänster, så kanske gipsputsen är rätt produkt för dig? Känns som någon form av kompromiss mellan att kladda med puts vilket inte alltid är görbart och limma dit gipsskivor.ByggPutte skrev:
Gypsum har en torktid på 3-6 mm/ dygn vid 20 grader och RF 65%. Dessutom så kan man lägga på 2-60 mm i ett påslag utan krympsprickor (beroende på underlag) (primer) jämfört med KC som har 10 mm och enbart på mineraliska produkter,
Kan den här gipsputsen användas på lättbetongen också?
Putte; Jag antar att du menar att man limmar gipsskivorna på strängarna, men håller verkligen det? Eller har jag missförstått dig? Det verkar ju annars vara en smidig lösning. Och då brukar det ju alltid finnas en hake
Putte; Jag antar att du menar att man limmar gipsskivorna på strängarna, men håller verkligen det? Eller har jag missförstått dig? Det verkar ju annars vara en smidig lösning. Och då brukar det ju alltid finnas en hake
Kacko: Den kan användas på lättbetong så länge det inte handlar om under mark eller att du har en fuktvandring.
Att limma gipsskivor med Gypsum är nåt som maxit har tagit bort och inte längre har som rekommendation.
Att limma gipsskivor med Gypsum är nåt som maxit har tagit bort och inte längre har som rekommendation.
När vi limmade gipskivor på ett
ganska ojämt underlag så använder
vi Ardex S-48.
Strängar på 30c/c dit med skivan banka
på med en gummiklubba och
rikta samtidigt med pass. Klart
.
Vet man att man ska montera nått tungt
eller nått som käver lite motstånd bakom
kan man lägga lite s48 just där.
För Du får en luft spalt bakom beroende
på hur ojämt underlaget är.