6 553 läst ·
8 svar
7k läst
8 svar
Kakla på våtrumsfärg?
Hejsan!
Jag har nu fått lite kakel över, som ja då tänkte sätta ovanför Hon i tvättstugan.
jag har där satt Flugger väv o målat med våtrumsfärg.
Min fråga är då, kan jag sätta kaklet på denna våtrumsfärg eller måste jag slipa ner ytna, den e ju ganska blank, och om jag gör det måste ja då sätta tätskickt under?
Ja menar det e ju mest ett stänkskydd, jag har ju inte det i köket, eller e de fel de??
Jag har nu fått lite kakel över, som ja då tänkte sätta ovanför Hon i tvättstugan.
jag har där satt Flugger väv o målat med våtrumsfärg.
Min fråga är då, kan jag sätta kaklet på denna våtrumsfärg eller måste jag slipa ner ytna, den e ju ganska blank, och om jag gör det måste ja då sätta tätskickt under?
Ja menar det e ju mest ett stänkskydd, jag har ju inte det i köket, eller e de fel de??
Om väven sitter fast ordentligt kan du sätta plattor på den. Om den är blank ska du matta ner med sandpapper. Det finns även speciell primer som ger ett vansinnigt bett på blanka ytor, t ex Schönox PX, men den är svindyr. I det här fallet hade jag nöjt mig med att slipa ner lite. Eller riva bort väven, vilket som nu är enklast (om du river bort väven behöver du inte tätskikt, det är som du säger bara stänkskydd).
Använd Ardex S48 som fix, det bettar på det mesta.
Dock inte gratis, men kallas väl inte vitt guld utan anledning
Dock inte gratis, men kallas väl inte vitt guld utan anledning
Eller så använder han vanligt fix och mattar ner färgen i tretti sekunder med ett sandpapper. Det känns lite onödigt att använda S48 när det inte behövs. Vi snackar ju om några plattor ovanför handfat här, han skulle kunna sätta upp dem med silikon i princip.
Jo det är sant, en onödig utgift.jon_h skrev:
Skillnad om man kommer över en skvätt på jobbet som en annan.
Tjopp!
Ifall det bara handlar om ett "frimärke" så e det lungt att sätta upp plattorna...
Klicka här för att svara