Jag har ett badrum som ligger på bottenvåningen, och jag antar att det är någon form av betongplatta. Nu när jag tar bort plastmattan, behöver jag lägga något nytt lager betong och/eller flytspackel? Eller räcker det att slipa bort gamla limrester och få golvet slätt?

(Jag tänker inte ha någon golvvärme)

Är din golvbrunn typgodkänd för anslutning till vätskebaserat tätskikt? Om den inte är det så måste du byta den, och då kommer du säkert behöva flytspackla för att få det bra efter ingjutningen av den nya brunnen.

Om du inte behöver byta brunnen och det är tillräckligt bra fall så behöver du inte spackla mer. Men du måste få bort allt mattlim, det kan behövas en fräs för det.

Tack för informationen. Vet inte hur det är med brunnen. Huset är byggt 90-91. Kan man se på brunnen om den är godkänd? Om jag tex tar en bild och lägger upp här när jag har rivit allt?

Ta en bild du så kan man ofta se om den är okej. 90-91 är gränsfall, de kan ha satt både en godkänd och inte godkänd brunn. Du kan plåta nu innan du river, plåta ner i brunnen så klämringen syns.

Här kommer två bilder på brunnen.

• Bild1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker inte att den brunnen ser ut att vara godkänd.

Men jag ser inte riktigt på klämringen, sitter det någon skarv på den (så att man kan justera dess storlek) eller är det en helt sammanhängande och homogen ring? Spelar i och för sig ingen roll, varken eller är okej..

Då är det antagligen bara att bita ihop och byta då. Jag antar att detta blir väldigt mycket merjobb. Är det något man kan klara av själv, eller skall man anlita någon?
Vad kan det kosta att byta brunnen, och sedan fixa golvet igen med lutning osv?

Tack för ett snabbt svar!

Det klarar du själv. Du bilar upp betongen runt brunnen med en (hyrd) bilhammare, och bilar fram tillräckligt mycket av röret för att du ska kunna ansluta den nya brunnen. Sen gjuter du fast den nya brunnen med snabbetong, typ snabb slipsats, och till sist flytspacklar du hela golvet till lämpligt fall. Är det bra fall nu (minst 1:100 i hela rummet, och 1:50 närmast brunnen, typ i duschdelen), så kan du nöja dig med att gjuta igen runt den nya brunnen och sen handspackla bara den biten. Det förutsätter att du sätter den nya brunnen på samma höjd som den gamla.

Edit: Kostnaden blir hyra av hammaren, och cementmaterialet plus den nya brunnen. Kanske 1500 totalt eller något sådant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.