7 543 läst ·
36 svar
8k läst
36 svar
Behöver hjälp med en fråga!? trasigt kakel!
Figura skrev:Tror du att denne man klarar det, eller ska jag behålla och låta annan hantverkare åtgärda?
Detta är ett grovkök så tvättmaskinen kommer tömma i avloppet. I rummet finns även vår vattenberedare.
Vet faktiskt inte om jag litar på denne man, som de aldrig fått klagomål på tidigare??
Det är ingen duvunge utan en man i sina bästa år?!
Vad jag hatar att inte kunna själv - men man kan väl inte kunna allt!
FRUSTRERAD!
Jag vet inte om min läsförståelse är helt åt fanders eller men jag tycker att det ser ut som att det verkligen är ett grovkök det handlar om.jon_h skrev:Fan, vad detta ett badrum alltså..? Jag missförstod längre upp itråden och fick för mig att det var ett grovök..
Figura, Peterand har helt rätt. Du måste reklamera hela utförandet, det här är ju katastrof. Det här är så fel gjort att det liknar ingenting. Vem har haft helhetsansvaret här? Vem har gjort underarbetet?
Om det nu är ett grovkök det är frågan om är det då någon skillnad vad gäller tätskikt?
Jepp, jag yrade till det, det måste ju vara grovkök trots allt.L55 skrev:
Ja, det är skillnad. Ett grovkök räknas i regel inte som våtrum, men det kan ju vara vettigt att ha ett tätskikt ändå. Men det innebär att det inte är lika blodigt att följa PER´s branschregler, och att kan räcka att det är ett hyfsat fungerande tätskikt. Alltså kanske inte så att det skulle klara att fem personer duschar där två gånger om dagen, men att det klarar det som det ska användas till, att ta upp vattenspill och en eventuell läcka den dagen det händer.
Ur BBR som är grund till BKR:
Bad- och duschrum är utrymmen där det normalt krävs vattentätt skikt
på väggar och på golv. Tvättstugor och utrymmen för varmvattenberedare
samt toalettrum är utrymmen där det normalt krävs ett vattentätt skikt på
golvet. Det vattentäta skiktet bör dras upp på vägg.
Bad- och duschrum är utrymmen där det normalt krävs vattentätt skikt
på väggar och på golv. Tvättstugor och utrymmen för varmvattenberedare
samt toalettrum är utrymmen där det normalt krävs ett vattentätt skikt på
golvet. Det vattentäta skiktet bör dras upp på vägg.
Nu vet jag inte hur du menar, om du svarade på det jag sa. Men i så fall, ett vattentätt skikt är inte samma sak som att göra ett tätskikt enlikt PER's branschregler. Det kan vara helt okej att man inte följer dem till punkt och pricka i rum som inte är våtrum.
Jag vet att det finns undagtagsfall så som tex i källare med markfukt osv...
Jag ville egentligen bara kopiera in från Boverkets regler vad man kan tänka till på. Boverkets regler är ju trots allt de som ligger till grund för PER's rekommendationer som kommer senare i år.
Ja, anledningen till att jag gjorde det var ju faktiskt för att jag tycker att "fallet" som hela tråden startade med är förjävligt, men det finns ju tattare till allt.
Jag ville egentligen bara kopiera in från Boverkets regler vad man kan tänka till på. Boverkets regler är ju trots allt de som ligger till grund för PER's rekommendationer som kommer senare i år.
Ja, anledningen till att jag gjorde det var ju faktiskt för att jag tycker att "fallet" som hela tråden startade med är förjävligt, men det finns ju tattare till allt.
Nu är detta åtgärdat!
På väggen byttes plattan till en hel och på golvet lades en fog över "sprickan" för syns skull. (Betydligt mycket bättre).
Alltså är underarbetet inte uppbrutet.
Dock är vi så missnöjda med arbetet att allt kommer att göras om av annan plattsättare ................. från början till slut! Inom ganska snar framtid.
Ansvarig för företaget kommer som det verkar att avveckla denne sk plattsättare, om jag tolkade honom rätt!
Vi debiteras heller inte för detta arbete!
Har varit arg som en bålgeting i en vecka så det känns bra att vi är överens!
Samtliga övriga hantverkargrupper som varit inblandade i denna renovering har som tidigare sagts varit mycket proffsiga, lyhörda och förklarande till oss helt okunniga.
Tack för alla Era inlägg!
På väggen byttes plattan till en hel och på golvet lades en fog över "sprickan" för syns skull. (Betydligt mycket bättre).
Alltså är underarbetet inte uppbrutet.
Dock är vi så missnöjda med arbetet att allt kommer att göras om av annan plattsättare ................. från början till slut! Inom ganska snar framtid.
Ansvarig för företaget kommer som det verkar att avveckla denne sk plattsättare, om jag tolkade honom rätt!
Vi debiteras heller inte för detta arbete!
Har varit arg som en bålgeting i en vecka så det känns bra att vi är överens!
Samtliga övriga hantverkargrupper som varit inblandade i denna renovering har som tidigare sagts varit mycket proffsiga, lyhörda och förklarande till oss helt okunniga.
Tack för alla Era inlägg!
Klicka här för att svara