Har slarvat lite med planlösningen (eller försökt få plats med för mycket på för liten yta) till badrummet som vi håller på och bygger nu, vilket gör att vi får svårt att få plats med allt + att vi får utrymmen som inte går att använda. Om vi fortsätter efter planerna. Som synes på bilderna kommer hörnet mellan toan och badrumsmöblen bli dödyta som knappt kommer att gå att komma åt. Fällbart skötbord hade vi tänkt ha där.
Förvaringen skulle vara på hyllor ovanför toan, men är lite tveksam till det nu.
Avloppen är dragna, så allt har sin plats. Badrumsmöblen går väl iofs att justera åt sidorna utan större problem. Men sen vet jag inte. Skulle vara att föredra ett högskåp för förvaring någonstans mellan badrumsmöbel och toan. Handdukstorken går egentligen att sätta vart som helst, om platsen behövs till annat, t.ex. skötbordet eller bara yta.
Hjälp oss.
Duschhörnan är 90x90cm med invikbara glasdörrar
Badrumsmöblen är 80x56cm
Handdukstorken är 53cm
Bubbelbadet är ca 140x140cm (ej inköpt)
Förvaringen skulle vara på hyllor ovanför toan, men är lite tveksam till det nu.
Avloppen är dragna, så allt har sin plats. Badrumsmöblen går väl iofs att justera åt sidorna utan större problem. Men sen vet jag inte. Skulle vara att föredra ett högskåp för förvaring någonstans mellan badrumsmöbel och toan. Handdukstorken går egentligen att sätta vart som helst, om platsen behövs till annat, t.ex. skötbordet eller bara yta.
Hjälp oss.
Duschhörnan är 90x90cm med invikbara glasdörrar
Badrumsmöblen är 80x56cm
Handdukstorken är 53cm
Bubbelbadet är ca 140x140cm (ej inköpt)
hej
vi var också litet hastiga när vi planerade badrummet och kollade inte måttet på bubbelbadet ordentligt. Det har yttermåtten 1470 *1470 vilket skulle passa precis.
MEN det visade sig att om man mäter från hörnet till mitten av badkarets yttercirkel så är det 1650!!! (Neptuns diamant) Tack & lov så har vi ännu inte byggt väggarna till badrummet, men men ... det var nära ögat.
Så långt som du kommit verkar det litet jobbigt att ändra saker. Om det fortfarande går skulle jag flytta handukstorken till vänster sida av tvättstället. Så att man inte trillar rakt på era blöta handdukar när man kommer in i rummet. Jag skulle också överväga att byta handfatet till ett smalare. Hyllor högt ovanför toalett eller kanske längs den "västliga" väggen ovanför bubbelbadet tror jag kan bli bra. Ev skulle ni kunna ha sådana breda badrumsskåp där istället. Kanske med något glas i luckan.
Inåtfällbara duschväggar gör underverk med luftigheten .
Ni kan inte ha skötbordet i tvättrummet eller köket? Hur stort blir avståndet mellan badkar och tvättställ??
mvh fialotta
vi var också litet hastiga när vi planerade badrummet och kollade inte måttet på bubbelbadet ordentligt. Det har yttermåtten 1470 *1470 vilket skulle passa precis.
MEN det visade sig att om man mäter från hörnet till mitten av badkarets yttercirkel så är det 1650!!! (Neptuns diamant) Tack & lov så har vi ännu inte byggt väggarna till badrummet, men men ... det var nära ögat.
Så långt som du kommit verkar det litet jobbigt att ändra saker. Om det fortfarande går skulle jag flytta handukstorken till vänster sida av tvättstället. Så att man inte trillar rakt på era blöta handdukar när man kommer in i rummet. Jag skulle också överväga att byta handfatet till ett smalare. Hyllor högt ovanför toalett eller kanske längs den "västliga" väggen ovanför bubbelbadet tror jag kan bli bra. Ev skulle ni kunna ha sådana breda badrumsskåp där istället. Kanske med något glas i luckan.
Inåtfällbara duschväggar gör underverk med luftigheten .
Ni kan inte ha skötbordet i tvättrummet eller köket? Hur stort blir avståndet mellan badkar och tvättställ??
mvh fialotta
Handdukstorken kan nog funka bra till vänster lika gärna. Tvättställsmöbeln är inköpt sedan länge och inte aktuellt att byta den. Inte tänkt på att man kan ha förvaring ovanför badkaret, då blir det inte lika trångt och behovet av ett högskåp är inte lika stort.
Skötbordet kan vi absolut ha i tvättstugan/groventrén men då den inte ens är påbörjad och barnet kommer om 5 månader så blir det nog lite tight. Köket känns inte så kul att ha det i.
Vad gäller badkaret har vi ju ännu inte ínhandlat något så det kommer mätas och trixas ordentligt innan. Uppskattar avståndet mellan tvättställ och badkar till närmare halvmetern (om inte mer) med ett 140-kar.
Skötbordet kan vi absolut ha i tvättstugan/groventrén men då den inte ens är påbörjad och barnet kommer om 5 månader så blir det nog lite tight. Köket känns inte så kul att ha det i.
Vad gäller badkaret har vi ju ännu inte ínhandlat något så det kommer mätas och trixas ordentligt innan. Uppskattar avståndet mellan tvättställ och badkar till närmare halvmetern (om inte mer) med ett 140-kar.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Med dom, till större delen, låsta förutsättningarna så skulle nog jag också sätta handdukstorken till vänster om tvättstället och ha det fällbara skötbordet till höger.
Närheten till handfatet utan att tex behöva vända sig om och riskera att tappa övervakningen av barnet är viktigt. Barnen är kvicka dom rackarna
Handduksförvaring i skåp ovanför badkaret har jag sett folk som har. Praktiskt för att det utnyttjar dödyta, men opraktiskt för att handdukar riskerar att falla ner i badet. Det går ju inte heller att stå och duscha i badet, men det har ni ju duschen till
Närheten till handfatet utan att tex behöva vända sig om och riskera att tappa övervakningen av barnet är viktigt. Barnen är kvicka dom rackarna
Handduksförvaring i skåp ovanför badkaret har jag sett folk som har. Praktiskt för att det utnyttjar dödyta, men opraktiskt för att handdukar riskerar att falla ner i badet. Det går ju inte heller att stå och duscha i badet, men det har ni ju duschen till
Att utnyttja dödytan i hörnet till handdukstorken är en bra idé. Men frågan är om jag ska justera positionen på tvättstället eller inte. Svårt att se på en ritning och på några blyertsstreck på golvet.
Från början hade vi tänkt ha Ikeas Lack (eller liknande) ovanför toan för handdukar. Gillar dess dolda upphängning, fast det är ju iofs dolt på ett skåp också. Fast om man har hyllor ovanför badkaret gäller det ju att ha långa armar, dagens badkar är ju inte precis små.
Från början hade vi tänkt ha Ikeas Lack (eller liknande) ovanför toan för handdukar. Gillar dess dolda upphängning, fast det är ju iofs dolt på ett skåp också. Fast om man har hyllor ovanför badkaret gäller det ju att ha långa armar, dagens badkar är ju inte precis små.
Medlem
· Västernorrland
· 2 103 inlägg
Funderade vidare...
Lite tråkigt att tänka så kanske, men ta en funderare på om det är nödvändigt med så stort badkar i så litet rum. Och det i kombination med dusch i samma rum. Halvmetern mellan badkar och handfat är nog lite. Risken finns att det kommer kännas som om ni måste kliva över badkaret för att gå på toa.
Lite tråkigt att tänka så kanske, men ta en funderare på om det är nödvändigt med så stort badkar i så litet rum. Och det i kombination med dusch i samma rum. Halvmetern mellan badkar och handfat är nog lite. Risken finns att det kommer kännas som om ni måste kliva över badkaret för att gå på toa.
Går inte med nåt mindre heller för då blir de längre och duschen är i vägen. Så ett på 130-140cm är det bästa som går att göra.it-snubben skrev:Funderade vidare...
Lite tråkigt att tänka så kanske, men ta en funderare på om det är nödvändigt med så stort badkar i så litet rum. Och det i kombination med dusch i samma rum. Halvmetern mellan badkar och handfat är nog lite. Risken finns att det kommer kännas som om ni måste kliva över badkaret för att gå på toa.
Håller med! Finns ju jätte många olika modeller på badkar nu för tiden! Själva köpte vi ett litet hörnbadkar men måttet 120x120 cm. Funkar bättre än vad man trodde! Hade jag haft större badrum hade jag nog inte valt ett hörnbadkar men...it-snubben skrev:Funderade vidare...
Lite tråkigt att tänka så kanske, men ta en funderare på om det är nödvändigt med så stort badkar i så litet rum. Och det i kombination med dusch i samma rum. Halvmetern mellan badkar och handfat är nog lite. Risken finns att det kommer kännas som om ni måste kliva över badkaret för att gå på toa.
Bara ett litet påpekande från en som precis lyckats bli av med skötbordet. De brukar vara mellan 70-80 cm djupa, mao mer än ett vanligt skåp. Du kan omöjligt få plats med det till höger om tvättstället utan att stå i badkaret.
Du kan inte sätta skötbordet ovanför toan?
mvh
Rebecca
Du kan inte sätta skötbordet ovanför toan?
mvh
Rebecca
Jo skötbordet kommer vi nog sätta i kommande tvättstugan/groventrén.
Klicka här för att svara


