I min kallkällare fanns till i förra veckan ett litet förråd om ca 4 m2. Numera är det en byggarbetsplats för ett nytt litet badrum! Nu infinner sig behovet att lugna ner sig genom att ställa några frågor. Trä och snickeri kan jag, efter en hel del tilläggsisolering, renovering i allmänhet inne mm mm. Vad det gäller betong, golvvärme och VVS är jag mer novis.

Först lite mer info: Betongplatta och betongstenväggar, vitkalkade. Ouppvärmd källare som sagt. En vägg är yttervägg, ca 80 % "under jord". Golvplattan är nu uppbilad och borta, endast en tjockare gjuten sarg som väggarna står på finns kvar. En gjutjärnsstam i gruset under är kapad och ett nytt avlopp är snart iskarvat för toalett (110), golvbrunn för dusch (75), samt handfat (50). Stammen är påpassligt bytt ända upp i anslutningen till badrummet på entréplan (som ska renoveras, därav detta nya lilla badrum som jag alltså gör först).

Vad det gäller tätskikt i detta utrymme har jag faktiskt fått rådet att INTE utföra en sådan, mer än MÖJLIGEN just i dusch-hörnet (som ligger ut mot kall yttervägg). Annars är det fix och klinker/kakel direkt på golv/vägg som jag tänkt mig för att inte påverka fuktvandringen åt något håll (jämför med den gjutna tvätthon jag har i den angränsande tvättstugan, där vatten STÅR upp direkt på betongväggen.
Nu till frågorna (numrerade):
1. Är det knas att inte använda tätskikt här i källaren? Vad kan hända om jag INTE gör det alt. ÄNDÅ gör det? Jag använder ju inga organiska material i väggar eller golv i rummet.

2. Jag får inte ner mer än 20 cm markisoleringsskivor under plattan jag ska gjuta, sedan är det grävstopp, räcker den tjockleken?

3. Vilken typ av isoleringsskiva ska jag använda? (Blå styrolit 10 cm?)

4. Stora delar av avloppet ligger i samma nivå som den nedre delen av isoleringen, vilandes på stoppat grus. Är det bara att pussla i de undre skivorna runt alla rör, eller bör man ha grus som stoppning runt hela rören? Den övre skivan kan i stort sett läggas hel ovanpå, utom där stammen stiger bort mot väggen (den kommer närapå direkt under betongplattan på slutet).

5. Vilken är den minsta tjocklek jag kan ha på gjutningen? Jag tänke mig 7 cm på tunnaste stället, armeringsmatta 2 cm upp från botten.

6. Måste alltid stosen med gummitätningen på avloppsrören vara det som kommer upp ovan plattan? (Till toan och handfatet.) Det blir ju en rörstump efter böjarna som kommer upp genom gjutningen (ja, jag har två 45-or till toan). Måste jag sabba ett "helt" rör för att få med stosen längs upp, när jag har småstumpar liggandes...?

7. Hur högt över slutlig golvbeläggning ska avloppsrören nå upp?

8. Bör jag skapa fall mot golvbrunnen direkt i gjutningen, eller ska den formas senare med lämpligt spackel?

9. Jag har en JAFO brunn, 75 sidoutlopp. Hur högt ska jag sätta den gentemot betongplattans översida? Det kommer ju en spackling senare också. Ska jag använda en förhöjningsring för denna? Hur fungerar detta?

10. Hur fixerar jag lämpligast golvbrunnen i nivå och position, före ingjutningen?

Som uppvärmning tänker jag gjuta in vattenburen golvvärme (jag är vedeldare), men gärna kompletterad med en ytligare elslinga för komforten sommartid (jag eldar inte på sommaren) som jag låter termostatstyra från en golvgivare och som tar över när inte vattenslingorna lämnar värme.

11. Hur tätt ska jag lägga värmeslangen? (Najar den väl i armeringen?)

12. Om jag har tänkt att använda en elslinga överst, FUNGERAR DETTA ÖVER HUVUD TAGET, MED TANKE PÅ ATT JAG INTE BELÄGGER GOLVET MED TÄTSKIKT??? (Ja, jordfelsbrytare, självklart, men ändå. Vattendränkt el...

13. Var i rummet är det i så fall lämpligt att placera elslingans termostat i golvet?

14. Betong nu... Vanlig grovbetong? Men om jag vill kunna fortsätta med golvjobb inom någon vecka, finns det någon snabbare variant? Det är ju en liten yta så priset kanske inte avskräcker ändå.

15. Hur brottom är det från att man tömt blandaren på första satsen, burit in i källaren och hällt ut, tills man har klantat till det med att inte hinna gjuta upp allt? (Jag är kanske själv den dagen.) Ja, kan man lugnt blanda, hälla ur, blanda nytt, hälla på i gröthögen på golvet, blanda mer osv under en dag, och slutligen jämna till och fixa fall, eller bör man ha tempo här?

16. Betongstenväggarna är idag vitkalkade och kritar. Kan jag direkt stryka på fix för kakel på dessa, eller bör de tvättas rena först? Hur och med vad (kemikalie?) görs det? Primning för bättre vidhäftning av fixet?

Ja det var allt för denna gång! Jag är mycket tacksam för synpunkter och svar!

/Erik

K
Jag svarar på det jag kan. Det jag känner mig minsta lilla osäker på hoppar jag oxå över. Hoppas jag kan vara till nån hjälp överhuvudtaget:
1-2: 20 cm räcker, men tätskiktet ska inte vara på hela. Runt golvbrunn, vägg/golvvinklar och ev. väggarna i duschhörnan.
5: Kolla det med tillverkaren/konstruktör
8: Vilket som. Beror på ytans storlek.
9: Beror på vad du gör i steg 8.
10: Ex. hålband
11: Kolla det med tillverkaren/konstruktör
16: Kalkbruk = bort. Det är för svagt. Knacka bort allt till rena stenar. Grunda med A-bruk. Putsa med B-bruk så har du nåt som klarar att bära kaklet.

Jag fyller på lite.

3. Vanlig cellplast, minst kvalitet S80, men jag hade kört på S100 eller över.

5. 70 mm ska räcka utmärkt.

6. Det fungerar med bara vanligt rör som kommer upp. Åtminstone har jag sett rörisar göra så ett antal gånger. Om det är lika bra vet jag inte, det känns ju lite kontraintuitivt med muffen upp och ned.

12. Det finns elsingor som kan ligga på den våta sidan om tätskiktet (om inte alla kan det nuförtiden..?). Kolla med leverantör.

13. Det spelar ingen roll, bara den hamnar en bit ut på golvet mellan två slingor.

14. Det finns snabba golvbruk/slipsatser som du kan använda här. Ardex A34/A35 Mix, till exempel. De är (mycket) dyrare än vanlig betong, men du slipper vänta en månad eller mer. Ofta bara ett dygn.

15. Använder du någon produkt av den typ jag nämnde ovan så flyter den inte. Den är som fuktig jord. Den lägger du ut och packar efterhand från ena änden av rummet till andra. Ingen stress alltså.

Mycket tack så långt, nu känns det redan mycket lugnare! Jag har ändå redan börjat tänka om lite vad det gäller elvärmen. Jag tänkte använda en Uponor Push 12:a till vattenslingan (som även sen ska mata övre badrummets golvvärme).

Varför inte direkt välja en elpush med inbyggd elpatron och på så vis få elvärme i golvet?! Jag slipper då elslingan med styrdon och extra lager med spackel för denna, och slipper tänka på att jag står med blöta fötter på 230 volt... =o) Jag har inte kollat effekten på elpatronen, men nog bör den väl motsvara elsingans effekt och orka värma govet sommartid?

Några kommentarer till från en som är mitt i samma projekt... Finns massor mer att hitta om du söker på källarprojekt !
1. Har gjort precis på samma sätt. Kompletterar med bra ventilation i rummet så att ev vandrande fukt ventileras ut. Har cellplast S100 20 cm. Den är inte diffusionstät men bromsar fukttransporten, så ev fuktspärr ovanpå stänger in fukt istället !! Så vad jag förstår så gör vi rätt !
2. 70cm + armering är helt ok om du inte ska ha tung last (panna etc)
4. Jag pusslade... Ev tryck från golvet fördelas över hela ytan så det ska inte vara några problem (enda risken jag ser är att gjutning rinner ner och ev lyfter cellplast). Har sett "proffs" använda fogskum i sådana situationer (liten prislapp dock).
6. Nej. Till handfat räcker det med rör (finns gummi muff, men jag tätade bara med silikon runt det vita röret. Lätt då att kapa rätt höjd.
Även toan finns det lösningar för, men jag passade in den lite noggrannare så det ska fixa sig. Ev vv- vattenrör i golvet ska gå på ovansidan isoleringen o kv rör under (men med 4m^2 så kanske det inte spelar någon roll)
10. Jag gjöt fast dem så att de definitivt inte rörde sig under gjutning.
11. beror på märke o dimension. Har fått tipset att lägga lite tätare än tillverkarna rekomenderar. Provtryck före !! Vid gjutning låt vatten vara kvar i slingan (utan tryck) annars riskerar du att den lyfter under gjutningen.
Var också försiktig med för stora hål där gjutning kan krypa ner under cellplasten o lyfta den (speciellt små skarvbitar).
Jag la järnrör i nivå runt om rummet (i gjutna klackar) så jag hade något att dra av mot. Lyckades få hyfsat fall mot centrum i 17m^2 rum. Första gången jag gjöt så stort golv på en gång... 4m^2 bör inte vara några problem att få fall direkt (med lagom torr betong)
15 Blandar du själv så gör på samma sätt som jon_h föreslår. Blanda torrt så den inte flyter för mycket, så är det lugnt. Det är bara 0.3m^3 bruk så det blir inte så för färligt många vändor.
16. Håller inte helt med dig ktm250 men jag är ingen expert på puts - så kommentarer mottages gärna. Tror kalkcementbruket kan funka om det sitter bra o inte har utsatts för fukttransport(vilket det är stor risk för som du beskriver det). Kan vara onödigt jobb att putsa om hela rummet, även om det är det "riktiga" sättet. MEN kolla noga så du inte får en hel kakelvägg i ryggen sen. Knacka rent sprickor, o lösa bitar (som låter ihåligt). Laga med C bruk så du inte får sprickor på grund av att ditt gamla bruk är mjukare.
Bättre att putsa lite för mycket än för lite. Däremot ska vitkalkningen av väggen bort (hade samma sak här). Hittade ingen kemikalie så det fick bli stålborste o vatten !
Elpush. Att värma 4m^2 sommartid till kommfortnivå ska inte vara några problem (och jag håller med det är en mycket enklare lösning)

Insåg att vi kanske pratar förbi varandra när det gäller putsningen.
Vad jag förstår så är ren kalkputs alldeles för mjuk (precis som ktm250 säger).
Jag har en kalkcement puts i bra skick, då hoppas jag att det är onödigt att putsa om alla väggar, utan endast laga de enstaka sprickorna/skadorna som finns.
Vad du har Dubbelpannan har är lite otydligt...

Att vitkalkning ska bort (oavsett underlag) tror jag vi är överen som. Men tips på hur man enkelt blir av med den mottages gärna.

/Mats

Hallå Mats!

Nej, jag har ingen puts alls på väggarna. Det är vitkalkat direkt på betonghålstenen. Självklart tar jag bort allt och det får väl bli några olika experiment men stålborste och vatten, kanske med en gnutta syrligt i. Men det är ju inga jätteytor som sagt. Men väggarna är lite ojämna och bruket i fogarna putar ut här och var, så jag bör nog putsa dem för att få det rakt o slätt. Tror inte fixet tar upp alla ojämnheter.

Angående vattenslingorna nu, så var jag in igår till min lokale rörkrökare och skulle handla slang. När han fick höra att mina badrumsgolvytor var 4 och 5 kvadrat så skrattade han bara bort mig och sa att - Nää, där kör du el!! Varför kosta på en DYR Push o slang, när du kan ha el.........!?

Jag fick ut min slang ändå tillslut, idiotförklarad. Men Pushen ska någon annan få nöjet att sälja till mig...

Slangen ja... Vi var inte vänner vi två i gårkväll när den skulle på plats i mitt få den på plats på armeringen. Jag lade den ovanpå. Hade först tänkt mig den underst, men det var uteslutet. Nu får jag ha väldigt korta kattfötter till armeringen, alternativt lägga en matta till uppepå, annars tror jag den kommer för ytligt.

Jag kanske lägger upp lite bilder.

/Erik

Låter ju som det går frammåt ;-)
Vatten eller el. Ja det går ju att räkna ut hur lång tid det tar att tjäna
in en vatten lösning (under förutsättning att du inte värmer radiatorerna med
elpanna... men med värmepump så lönar det sig i längden + miljövinsten).
En push12 landar på 3000;- på RINKABY RÖR AB : webbutik - som brukar ha bra priser. Elgolvvärme 400W på Beijer bygg landar på 3600 (finns förmodligen billigare men 400W är nog lite knappt tilltaget).
Mer jobb att lägga vattenoch dyrare installation om du inte fixar VVSen själv.

/M

Ps. Rinkabyrör rekomenderas varmt, vid ett tillfälle fick jag fel leverans, utan diskussion så stod det en kille med rätt rör utanför dörren dagen efter ;-)

Installationen av en ElPush12:a är minimalt klurigare än deras vanliga Push12. Det reder du lätt själv om du inte har tummen mitt i handen.

Ps. Rinkabyrör kinkade som sjutton när de hade lämnat ut fel prylar (stod rätt på fakturan, handlade för 12kkr så jag kollade inte allt) till mig som jag hämtat i butiken. Behövdes mycket gnäll innan de kunde tänka sig att skicka mig rätt prylar. Likväl kan jag nog tänka mig att rekommendera dem ;-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.