Har köpt 10x10 cm sjöstensklinkers till vårt badrum. Antar att dessa behöver impregneras på något sätt för att de inte ska suga så mycket, smuts mm.
HAr också förstått att fogningen blir besvärlig om man inte har impregnerat plattorna innan. (fogen fastnar på plattorna och går sedan inte att ta bort)

Nu undrar jag vad som är den bästa impregneringen/skyddet? Kan man sätta plattorna, impregnera och sedan foga utan att det blir problem med att få fogen att fästa?
Kan lägga till att vi lägger stor vikt vid att färg och matthet blir oförändrad i så stor utsträckning som möjligt, även efter behandling.

Hoppas någon har erfarenhet och eller tips.

• Gilla
Tutank70
  • Laddar…
Jag har natursten på en toa och den ska oljas/impregneras. Eftersom det är omöjligt att inte få oljan mellan stenarna så oljade vi efter fogning. Det är det enda som är praktiskt rimligt.

Jag vet dock inte om det är samma typ av olja till sjösten? Antagligen är det så.

Ok, tack
Behöver ni olja ofta? Hur förändras färg och matthet i stenen?

Ingen aning om hur ofta man behöver olja, vi har bara använt toaletten där detta golv ligger i ett par månader. Enligt flaskan/butiken är det max någon gång per år.

Färgen ändras avsevärt, iaf hos oss. Från stengrå till en betydligt grönare nyans (vilket vi också förväntade oss) - färgmässigt har stenen den färg den har när den är blöt. Det har inte blivit glansigare utan det är lika matt som tidigare.

Men som sagt, jag har ingen aning om detta är applicerbart på sjösten.

Hej krills!

Har precis lagt sjösten i mitt badrum har lagt ut bilder!

http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=2068

Du ska ha ettipmpregneringsmedel som heter FB9700
från höganäs.

Då ändras inte färgen på plattorna nånting alls.

Om du vill ha nyans skillnad ska du nog köra klinker olja!

Du ska behandla plattorna två ggr / år räcker nog.

MVH Linus

Tack för det, fint badrum du har gjort!!!
Fogade du innan eller efter impregnering?

Du ska impregnera både före å efter fogning!

MVH Linus

Jag googlade och hittade denna tråd. Fastnade fogen i hålen/porerna på ovansidan av er sjösten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.