En toastol som enbart silikonerats fast går aldrig igenom en slutbesiktning, pga att silikon inte är ngt fästmatrial, mao man kan inte använda enbart silikon för att fästa saker med.
En annan orsak till att inte använda silikon runt wc:n är att det kommer att bildas mkt kondens=vatten på insidan mot golvet om wc:n används ofta, vilket KAN leda till en vattenskada.
Silkon drar med tiden åt sig damm/smuts (estetiskt).
WC:n i länken får får man limma fast. Är dock inte så bra då man tar bort en möjlig rensväg vid stopp.

ridgid skrev:
En toastol som enbart silikonerats fast går aldrig igenom en slutbesiktning, pga att silikon inte är ngt fästmatrial, mao man kan inte använda enbart silikon för att fästa saker med.
En annan orsak till att inte använda silikon runt wc:n är att det kommer att bildas mkt kondens=vatten på insidan mot golvet om wc:n används ofta, vilket KAN leda till en vattenskada.
Silkon drar med tiden åt sig damm/smuts (estetiskt).
WC:n i länken får får man limma fast. Är dock inte så bra då man tar bort en möjlig rensväg vid stopp.
Slutbesiktning av vad? Utförd av vem? Och det måste ju fortfarande finnas någon slags standard att hänvisa till när man underkänner något.
För att minska besväret med kondens under stolen är ett tips att lämna en liten öppning i fallets riktning, så kondensvattnet kan rinna ut.

Jag har jobbat (jobbar) som rörmokare i en herrans massa år och vet att det inte är godkänt att sätt fast(?) en wc med enbart silikon. Det är inget snack om den saken, det slår besiktningsmannen ner på det vet jag. Slutbesiktningen vid nyproduktion och ROT utförs av en auktoriserad besiktningsman (som delvis är styrd av BBR , VVS-AMAN , krav från beställare, osv). Om sen ngn hemmapulare eller eller den lokala rörmokaren på Jockes Rör skiter i att skruva fast wc:n är det väl ingen som bryr sig om det. När man bygger ett badrum ska det vara funktionsdugligt och säkert i bra många år. Silikon är inte särskilt åldersbeständigt (som fästmatrial).Låt säga att man silikonerar fast en wc i sin lägenhet, efter 15 år flyttar man och in flyttar Gösta 85år och 103kg tung som har en del motoriska svårigheter. Sätter han sig lite på sniskan på toan (som nu sitter med torkat och sprött silikon så är risken förhållandevis stor att hela ekipaget välter med personskador som följd.

ridgid skrev:
Att enbart fästa en muggstol med silikon är ingen "godkänd" metod. Det ska f.ö inte vara silikon runt toastolar överhuvudtaget. (endast i skruvhålen). Är det en ovanligt stor springa mellan stol och golv (dålig plattsättare) så finns det en vit gummilist att sätta dit.
Vill man sätta fast stolen permanent (avrådes dock) så finns det ett toastolslim från Wurth. Vad gör det att ngn mosaikplatta ev spricker de döljs ändå av muggstolen.
Som icke-röris är jag djärv nog och påstår att det är upp till tillverkaren av skithusstolen att avgöra detta! Flera av de svenska tillverkarna beskriver hur man "silikonerar" (Ifö benämner det så) i monteringsinstruktionerna till sina stolar.

Att sedan en besiktningsman har åsikter om det är väl en annan sak? Fråga din besiktningsman exakt vilken text som säger att man inte får fästa skithusstolen med silikon. Jag skulle inte bli förvånad om han faktiskt inte vet det utan bara ogillar silikonfästningen för att silikonen faktiskt har de nackdelar du beskriver.

Däremot har fästning med silikon en otroligt stor fördel som borde göra både besiktingsmän och försäkringsbolag stormförtjusta -- man punkterar inte tätskiktet, framför allt inte i golvet.

Snailman
För att helt slippa genomföringar i golvet (förutom golvbrunnar) undrar jag om det finns wc stolar, som står på golv men skickar in avloppet in i väggen:confused:

Jag undrar detta då jag inte gillar vägghängda wc stolar:rolleyes:

Snailman skrev:
För att helt slippa genomföringar i golvet (förutom golvbrunnar) undrar jag om det finns wc stolar, som står på golv men skickar in avloppet in i väggen:confused:

Jag undrar detta då jag inte gillar vägghängda wc stolar:rolleyes:
Ja det finns det.

Genomföringen för avloppet till toastolen känns betydligt mindre vansklig då den görs när man är på "tätskiktsnivå" när man gör den. Man trär på en mycket tight manchett oh ser till att det guckas ordentligt upp på avloppsröret. Hålen till skruvarna är ju mycket värre, där förlitar man ju sig endast på att man lyckas få i silikon i hålet när man stoppar ner pluggen och skruven.

Ännu intressantare blir det om man inte har riktig koll på golvvärmen och kör ner en skruv i en golvvärmeslinga.

Vad gör man med skruvhålen i porslinssoffan om man limmar fast den?
Är ju inte så snyggt/smart att lämna hålen så kondensvatten kan rinna ner!
Ska man kapa skruvarna och limma fast dessa med silikon för syns skull? Blir ju inte så snyggt med enbart silikon i hålen!

Det finns proppar man sätter i hålen. Följer ofta med toastolen vid köp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.