Tjenis!

På måndag vecka 29 kommer hantverkare för att installera nytt avlopp och en ny toalettstol hos oss.

Vi hade tänkt placera toalettstolen på den nedersta bilden genom att ta bort en garderob.

Men nu ser jag att det gjutna golvet inte sträcker sig in under garderoben. Under garderoben är det bara plankor. Aaaahhrg!!!

Går det ens att bygga på ett gjutet golv, dvs fylla ut denna sista ytan? Om ja, vad krävs det för material? Gissar att man inte bara tar cement., kanske krävs någon fuktspärr, armering?
Hur länge måste detta torka?

Stort tack på förhand
Fredrik

• toa.GIF
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det ens ett problem? Antar att det är flytspacklat på resten av ytan.

För att flytta/installera avloppet så måste ju golvet ändå upp på sina platser.

Har du golvvärme i rummet idag?

Hej nej ingen golvvärme. Men resten av golvet utöver garderobsytan är säkert 5-6 cm högre än plankgolvet som finns i garderobsytan.

Menar du att det går att fylla ut?

Vad jag menar är att resten nog redan är "utfyllt" av någon anledning. Därför undrade jag om golvvärme. Det är vanligt att flytspackla när man lägger golvvärme.

Dessutom så kommer dom ju att ändå behöva knacka bort en hel del när de lägger avloppet. Då läggs nytt på efter det, vilket även fyller ut där garderoben står idag.

Tjenis!

Tack för alla svar!

Verkar som hantverkarna kunde fylla upp denna del med snabbbetong och det skulle kunna hinna torka innan de sätter dit toalettstolen.

/Fredrik

Se där, det löser sig alltså :)

Har du någon aning "varför" golvet är gjutet? 5-6 cm låter mycket om det bara är för avjämning.

Det verkar ju vara gjort i ett senare läge eftersom garderoben stod där när det gjordes.

Jag har fått uppfattningen att det inte är speciellt ovanligt att man förr gjöt en betongkaka eller liknande på ett träbjälklag för att få ett dött underlag till klinkers. Om det är ett äldre badrum så lär där någonstans i kakan ligga en bitumenmatta för fuktspärr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.