Som rubriken antyder: Hur jämna måste väggarna vara när man lägger på tätskikt?

Jag har spacklat väggarna, som är av lättklinker, och det blev inte direkt "gipsskivejämt" utan lite små inbuktningar på ett par kvadratcentimeter här och där som kanske är runt en milimeter djupa, och lite små smala ryggar (som jag förvisso tänkt slippa ner).

Kan detta vara ok, eller skall man gå loss med husfix på alla dessa ställen?

Enligt det du beskriver så tycker jag att det låter helt okej. Egentligen klarar tätskiktet stora ojämnheter, det är ju utseendet på plattsättningen som kan bli lidande.

Som Jon säger så låter det helt ok. Men ryggar är tråkigt vid sättningen sen, slipa ner dom men strunta i inåtbuktningarna.

Låter som du har tämligen bra underlag. Du skriver dock "spacklat" väggarna, vad har du använt för produkt? Vanligt sandspackel (och därmed även våtrumsspackel) har för låg bärighet för att sätta kakel på...

phl: Såpass mycket har jag läst på innan, så jag har cementbaserat spackel...

Däremot önskar jag att jag hade läst på innan jag spacklade FÖRSTA gången. Blev ett antal kvadrat att slipa bort m h a borrmaskin och stålborsteskivor (fan vad det dammade!).

Ah, bittert... Jag hade två väggar som jag putsat med gipsputs och de var ungefär så jämna som du beskrev. Blev inte bättre eftersom jag inte kunde lägga läkt att dra rätbrädan mot. Var inga problem att varken applicera tätgucka eller sätta kakel på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.