4 822 läst ·
8 svar
5k läst
8 svar
Litexskivor i badrum
Hej,
Ær det någon som prövat att använda litex i badrummet?
Det verkar otroligt enkelt och så slipper man att gjuta.
Jag har tidigare prövat lewisplåtar och är nöjd med det men det här verkar vara mumma. Man slipper att gjuta ett tungt golv på övervåningen + att våtrumsäkringen är mer eller mindre där från början.
www.litex.dk eller www.litex.no
Mvh Magnus
Ær det någon som prövat att använda litex i badrummet?
Det verkar otroligt enkelt och så slipper man att gjuta.
Jag har tidigare prövat lewisplåtar och är nöjd med det men det här verkar vara mumma. Man slipper att gjuta ett tungt golv på övervåningen + att våtrumsäkringen är mer eller mindre där från början.
www.litex.dk eller www.litex.no
Mvh Magnus
Du måste flytspackla ändå, dels för att få fall, och dels för att tätskikten inte får läggas direkt på skivmaterial på golv. Fuktokänsligt golvspån och flytspackel är en lysande konstruktion på träbjälklag, att lägga olika typer av skivor på undergolvet är helt bortkastat.
Nja,
Jag har förstått det som att man lägger kryssfiner (playwood) >19mm på bjälkarna och sen litexskivorna 13 eller 20 mm.
Fall fixar man med att ha dubbla skivor på golvet utom i duschhörnan där det är enkel skiva, fallet ordnas med kakelfixet. (det är tillåtet i Danmark iallafall)
Tätskiktet er inbyggt i skivorna och man tätar endast i skarvar etc.
Sen er ju frågan om man kan lägga golvvärmen (pex rör) i glespanel under hela kalaset eller om litex isolerar för bra?
/ Magnus
Jag har förstått det som att man lägger kryssfiner (playwood) >19mm på bjälkarna och sen litexskivorna 13 eller 20 mm.
Fall fixar man med att ha dubbla skivor på golvet utom i duschhörnan där det är enkel skiva, fallet ordnas med kakelfixet. (det är tillåtet i Danmark iallafall)
Tätskiktet er inbyggt i skivorna och man tätar endast i skarvar etc.
Sen er ju frågan om man kan lägga golvvärmen (pex rör) i glespanel under hela kalaset eller om litex isolerar för bra?
/ Magnus
Det är som sagt inte tillåtet i Sverige. Tätskiktet måste ligga på spackel, inte direkt på skivan, och fallet ska vara redan på tätskiktet. Fantastiskt bökigt att ordna fall med fixet.
Att bygga med golvspån, flytspackel och tätskikt som vanligt är jättesmidigt och fungerar utmärkt, det som du funderar på att göra blir inte bara oförsäkringsbart utan också svårbyggt. Jag förstår inte vad poängen skulle vara.
Att bygga med golvspån, flytspackel och tätskikt som vanligt är jättesmidigt och fungerar utmärkt, det som du funderar på att göra blir inte bara oförsäkringsbart utan också svårbyggt. Jag förstår inte vad poängen skulle vara.
Jag tror inte du riktigt förstått vad jag tänkt mig och dessutom inte tittat på litex hemsida.
Svensk broschyr.
www.litex.no/filer/Litex_katalogWEB.pdf
Jag bor i Danmark och här är mycket vanligt att man gör en nedsänkning av golvet i duschhörnan med fall mot golvbrunnen
(ofta unidrain som placeras längs väggen eller i hörnet ), i övrigt är det inget eller mycket lite fall i badrummet.
Fördelen med litex som jag förstår det är att skivorna väger mycket lite + att dom är helt okänsliga (och täta) för fukt.
Detta gör att man endast behöver täta skarvar, skruvhål och rörgenomföringar. Jag skall inte ha elvärme igolvet så om man kan lägga rören på glespanel så behöver jag inget flytspackel + jag spar på fuktspärren + mycket låg vikt och låg bygghöjd m.m.
En konstruktion med lewisplåtar och golvvärme ger en bygghöjd på ca 16+20+40=76 mm + klinkers. Med litex bör jag kunna komma ner till 19+20=39 mm + klinkers.
Svensk broschyr.
www.litex.no/filer/Litex_katalogWEB.pdf
Jag bor i Danmark och här är mycket vanligt att man gör en nedsänkning av golvet i duschhörnan med fall mot golvbrunnen
(ofta unidrain som placeras längs väggen eller i hörnet ), i övrigt är det inget eller mycket lite fall i badrummet.
Fördelen med litex som jag förstår det är att skivorna väger mycket lite + att dom är helt okänsliga (och täta) för fukt.
Detta gör att man endast behöver täta skarvar, skruvhål och rörgenomföringar. Jag skall inte ha elvärme igolvet så om man kan lägga rören på glespanel så behöver jag inget flytspackel + jag spar på fuktspärren + mycket låg vikt och låg bygghöjd m.m.
En konstruktion med lewisplåtar och golvvärme ger en bygghöjd på ca 16+20+40=76 mm + klinkers. Med litex bör jag kunna komma ner till 19+20=39 mm + klinkers.
Om badrummet ska byggas i Danmark gäller naturligtvis inte de svenska reglerna. Jag svarade på vad som gäller i Sverige. Här får man inte ha skivmaterial på det viset på golv, det täta skiktet får inte ligga direkt på skivor, som sagt.
Du har säkert rätt men det här systemet är med säkerhet godkänt i Norge, Danmark och Finland.
Jag vet inte om det är godkänt i Sverige men Litex marknadsför det också på svenska på sin hemsida.
Jag tror dock att det er något som absolut kommer att bli godkänt i sverige också.
Jag vet inte om det är godkänt i Sverige men Litex marknadsför det också på svenska på sin hemsida.
Jag tror dock att det er något som absolut kommer att bli godkänt i sverige också.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Det hadlar inte om att systemet i sig behöver godkännas särskilt. Om tillverkaren anger att en skiva är lämplig som underlag för keramisk beklädnad så räcker det egentligen, men inte just i golv. Där är kravet att skivorna inte får ligga direkt under tätskikt, och detta har inte med systemet att göra. Nu kan ju naturligtvis Litex försöka få försäkringsbolagen att acceptera deras system trots att det inte uppfyller branschreglerna men jag tror att det kommer bli svårt. Dessutom undrar jag om ånggenomgångsmotståndet i Litexskivornas tätskikt ligger över 1 000 000 s/m, vilket är kravet i Sverige.
Du kan inte ha golvvärmen under skivorna, de isolerar garanterat för bra.
För övrigt, om golvet byggs av 22 mm golvspån och sedan 12 mm flytspackel blir detta 34 mm innan tätskikt och keramik. Med 19 mm plyfa och 20 mm Litex är du uppe i 39 mm. Det blir högre bygghöjd med Litex.
För övrigt, har du sett något pris på det här? De snarlika LUX-skivorna (som inte har tät yta men är fuktokänsliga) är svindyra.
Du kan inte ha golvvärmen under skivorna, de isolerar garanterat för bra.
För övrigt, om golvet byggs av 22 mm golvspån och sedan 12 mm flytspackel blir detta 34 mm innan tätskikt och keramik. Med 19 mm plyfa och 20 mm Litex är du uppe i 39 mm. Det blir högre bygghöjd med Litex.
För övrigt, har du sett något pris på det här? De snarlika LUX-skivorna (som inte har tät yta men är fuktokänsliga) är svindyra.
Klicka här för att svara