För ett tag sedan pajade vår handdukstorkare i badrummet. Det blev ett hål i ett rör och det sprutade vatten rätt ut. VVS-killen som pluggade igen vattenledningen sa något till min fru (som pratar danska så de missförstod möjligen varandra en smula) om att den modell vi hade inte var godkänd och att vi inte fick ha den här typen i vårt badrum.
Det rör sig om en vattenburen torkare från Svedbergs. På deras hemsida skriver de "Vår handdukstork får endast kopplas på slutet system, ej VVC-system.". Dessvärre säger det inte mig så mycket.
Jag bifogar två bilder och håller tummarna för att någon kan komma med ett bra svar på frågan: Kan vi sätta upp en likadan torkare, eller är det mot reglerna?
Tack på förhand.
Pingvin
VVS-analfabet
Det rör sig om en vattenburen torkare från Svedbergs. På deras hemsida skriver de "Vår handdukstork får endast kopplas på slutet system, ej VVC-system.". Dessvärre säger det inte mig så mycket.
Jag bifogar två bilder och håller tummarna för att någon kan komma med ett bra svar på frågan: Kan vi sätta upp en likadan torkare, eller är det mot reglerna?
Tack på förhand.
Pingvin
VVS-analfabet
En handdukstork kan kopplas in på två olika sätt. På vanliga värmesystemet tillsammans med alla andra element, tyvärr får man då ingen värme på sommaren. Det andra sättet är att koppla in handduksvärmaren på tappvarmvattnet och då får man värme även på sommaren. På varmvattnet måste en handdukstork vara rostfri för att inte förorena varmvattnet.
Ja, det stämmer tyvärr. Den är inte godkänd för vvc-system. Den rostar sönder om man inte har den kopplad till ett slutet system.
FM Mattson t ex har handdukstorkar för vvc.
VVC står för VarmVattenCirkulation för övrigt.
FM Mattson t ex har handdukstorkar för vvc.
VVC står för VarmVattenCirkulation för övrigt.
Moderator
· Stockholm
· 57 860 inlägg
Nej det är just INTE elementsystemet.
VVC innebär att man har cirkulerande tappvarmvatten, för att minska tiden att få varmt vatten i kranen.
Detta används framförallt i större flerfamiljshus, där det annars kanske skulle kunna ta 10min att få varmt vatten i kranen.
Ibland passar man då på att koppla in värme, typ handukstork på denna värmekälla.
Skillanden mot det vanliga värmesystemet är att dels har du betydligt högre tryck på tappvatten, dels är det cirkulerande vattnet då syrerikt och det påskyndar rost.
VVC innebär att man har cirkulerande tappvarmvatten, för att minska tiden att få varmt vatten i kranen.
Detta används framförallt i större flerfamiljshus, där det annars kanske skulle kunna ta 10min att få varmt vatten i kranen.
Ibland passar man då på att koppla in värme, typ handukstork på denna värmekälla.
Skillanden mot det vanliga värmesystemet är att dels har du betydligt högre tryck på tappvatten, dels är det cirkulerande vattnet då syrerikt och det påskyndar rost.
Klicka här för att svara