3 689 läst ·
3 svar
4k läst
3 svar
Fästa masterboard på golvgipset ?
Har 1 lager golvgips på gles med vattenburen golvvärme. Och tänkte lägga på 1 lager 12mm masterboard. Hur fäster jag detta i ett badrum vill INTE skruva och limma ? Sen ska jag ha klinker på detta efter all primer och tätskikt...
Med klinker fix ?
Med klinker fix ?
Vänta nu, det här är inte riktigt ett bra tillfälle att hitta på egna konstruktioner. Var har du under glesen? I vilket fall, om man ska limma Masterboard så ska man använda ett riktigt gipslim, typ Ardex S48 eller Casco Boardfix. Men jag kan inte se något skäl att göra det i det här fallet. Om du har bra bärighet under så räcker det med en flytspackling ovanpå gipset. Du måste ju ändå flytspackla på en Masterboard.
Under glesen så har jag reglar på cc30.jon_h skrev:Vänta nu, det här är inte riktigt ett bra tillfälle att hitta på egna konstruktioner. Var har du under glesen? I vilket fall, om man ska limma Masterboard så ska man använda ett riktigt gipslim, typ Ardex S48 eller Casco Boardfix. Men jag kan inte se något skäl att göra det i det här fallet. Om du har bra bärighet under så räcker det med en flytspackling ovanpå gipset. Du måste ju ändå flytspackla på en Masterboard.
Nja enligt tillverkarna av masterboard så räcker det med primer G primer S sen mapegum WPS
Jag tänkte slippa flytspackla i detta badrum förutom då spackla fall i duschhörnan.
Visa gärna en länk till där Ljungbergs påstår detta, det har jag svårt att tro. Du har inte råkat läsa om väggkonstruktion istället? För du kan inte lägga tätskiktet direkt på skivmaterial, enligt BBV är inte detta tillåtet. Dessutom förstår jag inte hur du tänkt lösa fallet i badrummet (för det är inte bara i duschhörnan du ska ha fall) om du ska lägga skivor.
Att spackla blir sannolikt billigare än att lägga Masterboard dessutom.
Att spackla blir sannolikt billigare än att lägga Masterboard dessutom.
Klicka här för att svara