4 288 läst ·
8 svar
4k läst
8 svar
Byta golvbrunn-78 i platta?
Håller på med tvättstuga och badrummet på undervåningen och har precis tagit bort plastmattan. Golvbrunnarna i plast från 78 när huset är byggt är helt ingjutna i bottenplattan. Hur går man vidare, måste jag bila upp dessa och ersätta dem? De är i helt perfekt skick och plattan runt dem är helt torr och hel. Risken är att jag bilar sönder anslutningen samt att jag inte får tätt med avloppet om jag sätter ny brunn.
Stämmer det verkligen? Är det inte så att man, i samband med renovering, måste byta brunn till en med löstagbart vattenlås? Det är iallafall vad fackmännen har sagt till mig (men de kanske vill tjäna ännu mer pengar genom merförsäljning?).Tobbe31 skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 2 106 inlägg
Det är väl inte huruvida vattenlåset är löstagbart eller inte som det hänger på. Det är ju tätskiktets anslutning till brunnen som är det viktiga.
Det byggföretag som var hos mig och kollade sa att mina gamla plastbrunnar (1974) måste bytas för att plasten kunde spricka... Men det är nog så sant också, klämringar till så gamla brunnar lär nog inte finnas.
Hursomhelst, jag har bytt en brunn och kommer byta resten då jag ändå håller på och renoverar. Det känns dumt att snåla på en sådan sak när allt annat blir nytt och fräscht.
Hursomhelst, jag har bytt en brunn och kommer byta resten då jag ändå håller på och renoverar. Det känns dumt att snåla på en sådan sak när allt annat blir nytt och fräscht.
Nu är de bortbilade, kom dock på en bättre teknik för att få bort andra brunnen; bilade bara bort yttersta upptill på den och tog sedan spettet och vred destruktivt ut brunnen. Då är det mycket lättare att bila bort runt avloppsröret. Nya ROT brunnar från Jafo har mycket mindre djup/mer koniska så man behövde inte bila ur så mycket.
Klicka här för att svara