2 391 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Reviterad vägg i badrum
Hallå en fråga hur ska man förhålla sig med tätskickt om man reviterar en vägg i ett badrum.
Väggen kommer inte att vara under vattenbejutning dvs ej i duschen lr vid badkar. Men den kommer att vara bakom platsen där en tvätt maskin ska stå samt angränsa till tvättstället.
Så frågan är kan man fuktspärra innan , frågan blir då hur biter putsen...
Ska man fuktspärra mellan grundning och utstockning, frågan blir åter hur biter putsskikten
Ska man fuktspärra efter, och då till vilken utsträckning...
Eller är det inte nödvändigt att fuktspärra..
Tackar
Väggen kommer inte att vara under vattenbejutning dvs ej i duschen lr vid badkar. Men den kommer att vara bakom platsen där en tvätt maskin ska stå samt angränsa till tvättstället.
Så frågan är kan man fuktspärra innan , frågan blir då hur biter putsen...
Ska man fuktspärra mellan grundning och utstockning, frågan blir åter hur biter putsskikten
Ska man fuktspärra efter, och då till vilken utsträckning...
Eller är det inte nödvändigt att fuktspärra..
Tackar
Eftersom du skriver reveterad vägg så tar jag för givet att det är en plankvägg med vassmatta och kalkbruk. Kalkbruk är inte lämpligt underlag för kakel och fuktspärr är inte lämpligt underlag för puts. Hade jag varit du så hade jag knackat ner putsen från den väggen och börjat om därifrån. Fuktspärr behöver du om du tänker förlja gällande branschregler.
Ja det är en stående plankvägg, som kommer att reviteras med galvnät och putsbruk C alt Hydraliskt kalkbruk. Men det som kvarstår är att jag har ambitionen att ha denna vägg putsad då den är samanbindande mellan två skorstenar som är putsade.
Så detta gör inte frågan enklare.
Mvh Rudie
Så detta gör inte frågan enklare.
Mvh Rudie
Våran gamla revetering som fungerade i ett badrum i ca 70 år hade tunn tjärpapp bakom sig.
Det syns lite på den här bilden
http://www.pinebar.com/DiaryImages/2007/slides/2007-04-09_Bardum1.JPG
Det är säkert inte godkänt som våtskydd med dagens mått mätt, men bakom en tvättmaskin i ett gammalt hus kanske det är en bra idé ändå.
Det syns lite på den här bilden
http://www.pinebar.com/DiaryImages/2007/slides/2007-04-09_Bardum1.JPG
Det är säkert inte godkänt som våtskydd med dagens mått mätt, men bakom en tvättmaskin i ett gammalt hus kanske det är en bra idé ändå.
Vid "nyrevetering" sätter man en förhydningspapp bakom vassmattan. Med tanke på att du har en plankvägg bakom som rör sig en hel del så skulle inte jag använda ett så starkt bruk som C utan helst E eller ett svagt D.
Tjärpapp håller inte måttet för dagens regler.
Tjärpapp håller inte måttet för dagens regler.
Tål kanske att tänkas på men jag vill gärna att försäkringsbolagen ska gilla min lösning. Så jag får höra av mig till dem och se deras reaktion men tackar för tipset Pinebar.
Någon mera idér från er där ute lr sitter ni rent av med den bästa lösningen. Hör av er
Någon mera idér från er där ute lr sitter ni rent av med den bästa lösningen. Hör av er
Förhydringsmatta tackar för det Ktm 250 (en riktigt trevlig cykel får jag lov att säga) Är inne på att försvaga C-bruk med murkalk E så det kommer troligtvis att komma närmare D än C bruk. Men har inte släppt tanken på ett hydraliskt kalkbru heller.
Ha det
Ha det
För att slippa blanda själv så kan du ju kika på Serpo 364 eller Serpo 384.
364 är ett Kkh och 384 är ett svagt C 60/40/650.
För att försvaga ett C själv skulle jag rekommender att du blandar i båda murkalk och sand.
Cykelvalet (4T) är jag absolut nöjd med
364 är ett Kkh och 384 är ett svagt C 60/40/650.
För att försvaga ett C själv skulle jag rekommender att du blandar i båda murkalk och sand.
Cykelvalet (4T) är jag absolut nöjd med
Klicka här för att svara