11 895 läst ·
9 svar
12k läst
9 svar
Hur knäcka kakel?
Är total novis på kakling men övning ger väl färdighet
Lånade en manuell kakelskärare från en bekant och skulle kapa 20*20 plattor i 3 delar. Ritsar emaljen men använder inte "brytfunktionen" på skäraren utan lägger den ritsade sidan uppåt på en betongtrappa och trycker så att den knäcks, men lyckas 9 av 10 gånger att kanten blir "fransig".....någon som har några tips om vad jag gör för fel?
Varför använder du inte "brytfunktionen"? Det verkar ju vara det som är fel... Är det en bra (stabil och dyr...) kakelskärare? Själv tycker jag att det blir mycket bättre resultat med en gedigen skärare. Hellre hyra en gedigen än köpa en billig.
Provade att bryta på kakelskäraren men då sprack plattan på andra ställen än i själva skärningen....
Är "skärare" använd mkt så blir den slö. Då får man dra fram och tillbaka flera gånger innan man knäcker plattan.
Hade problem att knäcka mina 25x40 kakel i knäckaren (har en sigma7 alltså inget skit och sproilans ny) De sprack längs med plattan och allsköns väg, detta då jag skulle kapa dem på korten så att säga, på längden går de inte ens i skäraren
Det jag gjorde var att lägga ut en 2'x6' (regel alltså) på golvet och knäcka över den vassaste kanten efter att jag ritsat dem i skäraren. Är det kort bit 1-5 cm som ska knäckas av så tar jag en annan regelbit och lägger utanför ritsningen och slår till med handen eller tillhugge. Längre bitar är bara att slå till.
Det jag gjorde var att lägga ut en 2'x6' (regel alltså) på golvet och knäcka över den vassaste kanten efter att jag ritsat dem i skäraren. Är det kort bit 1-5 cm som ska knäckas av så tar jag en annan regelbit och lägger utanför ritsningen och slår till med handen eller tillhugge. Längre bitar är bara att slå till.
Att en kakelskärare (ex. Sigma) knäcker fel kan också på att "knäckfunktionen" är fel åtdragen. Sitter (iallafall på Sigman) en svart plastmutter i bakkant där man kan ställa hårdheten i "knäcken" Ritsa flera ggr i samma spår gör trissan slö på några drag. Ritsar den inte bra på ett drag så byter man trissan.
Som amatör är det frågan om man inte tjänar på att köpa en billig diamantkap. Tar längre tid men snitten hamnar där man vill och det går utan problem att kapa bort 3 mm om man mätt fel.
Tror inte det beror på kaklet utan på mig....Vi hade samma kakel på ett annat ställe i huset och kapades av ett "proffs" utan fransningar.... Jag trodde att jag kunde dölja det hela genom att lägga en bredare fog men det ser för jäkligt ut, så jag får plocka ner igen...gör om gör rätt
Klicka här för att svara