3 863 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Asbets i fixen, hur gör vi nu med renoveringen??
Skickade en kakelplatta på analys och vi har asbets i badrummet. Hur gör man vid en renovering och ordnar en "vanlig" kakelsättare detta? Snälla hjälp!
Hej
Har du halvkaklat badrum med kakel nertill? isåfall kan du limma en 6mm rotgips ovanför kaklet och sen limma en vanlig gips över alltihop och på såvis bygga in asbetsen (rivningen kommer nog att kosta multum) Ardex har ett lim S48 och ett limstål tror det finns anvisningar på ardex.se annars ringer du en tekniker på ardex
Har du halvkaklat badrum med kakel nertill? isåfall kan du limma en 6mm rotgips ovanför kaklet och sen limma en vanlig gips över alltihop och på såvis bygga in asbetsen (rivningen kommer nog att kosta multum) Ardex har ett lim S48 och ett limstål tror det finns anvisningar på ardex.se annars ringer du en tekniker på ardex
Nej, det är inte alls en bra idé. För det första är kartonggipsen inte tillåten enligt branschreglerna, för det andra är det inte en särskilt bra konstruktion i och med att man stänger in en hel del fukt.
Asbestsanering av ett normalstort badrum på säg 4-5 kvadrat kostar kanske 6-7000 kronor.
Asbestsanering av ett normalstort badrum på säg 4-5 kvadrat kostar kanske 6-7000 kronor.
Man kan väl limma godkänd gips också? Eller det kanske inte finns nått godkännande på det än? Man kan ju riva ev fuktskada själv och torka...
Kostar det inte mer än 6-7000 så är det helt ok det är ju ganska mycket jobb
Kostar det inte mer än 6-7000 så är det helt ok det är ju ganska mycket jobb
Det känns fortfarande som en mindre bra konstruktion. Men visst, om man torkar ut konstruktionen under några månader först så kan det kanske fungera. Man måste också lägga in varningsband när man bygger in asbest, så att folk som river i framtiden görs uppmärksamma på det.
Jag hade absolut rivit bort det gamla och gjort en ny konstruktion som man har full kontroll över.
Jag hade absolut rivit bort det gamla och gjort en ny konstruktion som man har full kontroll över.
Klicka här för att svara