om man vill montera in en PAX fläkt i ett badrum där det idag inte finns någon existerande utsug kan man då dra ett rör genom väggen och sätta i en pax där och ett galler på utsidan eller blir fasaden förstörd då ? (fukt)

Vilka regler gäller ?

Själv har jag precis inhandlat ett sånt här, vilket också verkar vara det du är ute efter..Frånluftspaket

Det hoppas jag verkligen att man får för det gjorde jag för ett tag sedan. Jag borrade hålet med lite lutning utåt så att eventuell fukt/kondens/regnvatten skulle rinna utåt och inte in i badrummet. Om det var bra tänkt eller inte återstår att se.

Dalbotös skrev:
Det hoppas jag verkligen att man får för det gjorde jag för ett tag sedan. Jag borrade hålet med lite lutning utåt så att eventuell fukt/kondens/regnvatten skulle rinna utåt och inte in i badrummet. Om det var bra tänkt eller inte återstår att se.
Att jag inte tänkte på det. Mitt sitter rakt, men å andra sidan är det nog ingen risk att det skall komma in vatten från utsidan i mitt fall......säger jag tills ungarna kastar en vattenbalong där:blushing:

klart man får göra men undrar ni inte om fasaden tar skada? av all fukt menar jag.

dell4 skrev:
klart man får göra men undrar ni inte om fasaden tar skada? av all fukt menar jag.
Det tror jag inte är någon större fara.
Tänk på varje gång det regnar ute;)
Sen kan man ju ha lite koll om man är orolig, men jag har en och har gjort likadant på min fars hus och kan inte se några problem. Den som mynnar på fasaden på mitt hus satt där när vi flyttade in och har funnits där i 5 år. Den delen av fasaden är inte sämre än andra delar(alla är lika dåliga)
Fasadens fuktkänslighet spelar säkert in, samt hur ofta fläkten blåser ut fuktig luft, men jag kan ändå inte se att det skulle bli problem vid normalt användande av badrum.

Edit: Dessutom verkar alternativet för dig vara att ha kvar fukten inomhus och då borde valet bli lätt.

Redigerat:
låter som du har rätt. vi kör på de'

men, är PAX fläkten avsedd för utomhusbruk = kapslad. Finns även PAX fläkt som passar inne i röret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.