(Detta gäller en hyresrätt)

Innan vi flyttade in hit, besiktigades lägenheten och godkändes.
Hur, vet jag inte, men när vi spacklade i hallen, räknade jag 30 stycken spik -och skruvhål.
Vi var inte ens med på någon städbesiktning, utan fick nycklarna av fd. hyresgästen (som hyrt ut i andra hand), och det var inte ens 'veckostädat' här. Riktigt grisigt...

Badrummet är en historia för sig.
Någon lekman har tyckt att man skulle flytta på ett föråldrat rakapparatsuttag.
Jag har läst el i ett år, och har sunt förnuft, och tycker INTE det är okej i elsäkerhetsaspekt att man kan blotta kablaget under själva uttaget (dit fukt kan komma in utan problem).
Dessutom fattas det en bit kakel.
När sambon skulle byta glödlampa, ramlade det ut kabelrester. Fästningen på badrumslampan är väldigt lös och det glappar ca ½ cm mellan vägg och fästning.

Färgen anser jag inte heller borde vara godkänd.
Jag menar, en äckelpersikofärg där klanten som målat ifråga enbart målat med ett lager. Det resulterar i att den gamla färgen lyser igenom, och det ser smutsigt ut.
Givetvis hade vi i tankarna om att vi ska måla om där, till vitt, men eftersom det är så mycket som är fel i badrummet, tänkte vi att det rimligen borde ligga på hyresvärdens (akelius) ansvar, eftersom badrumsskåpet är i sjaskigs skick, elinstallationer som är rentav livsfarliga, hål i vägg, trasigt kakel och en anskrämlig färg.

Här kommer lite bilder;

P1080528.jpg

P1080532.jpg

P1080542.jpg

P1080545.jpg

Räknas detta som skäligt skick (dvs tillräckligt skäligt för att hyresvärden kan neka oss en renovering på deras bekostnad), eller är det någonting de MÅSTE åtgärda?

Det som faller under "normalt" slitage i en hyresrätt är ganska grova grejer. Skruv- och spikhål definitivt.
Angående "äckelpersikofärgen" så fick du väl titta på lägenheten innan du hyrde den? I så fall skulle du ju påpekat att du inte vill hyra lghn med mindre än att det målades om. Slitet badrumsskåp? Samma sak där.
Elen är väl mera tveksam, är den inte enligt gällande regler så bör den åtgärdas och det är hyresvärdens ansvar. Beträffande städningen så skulle ni ställt högre krav i samband med att ni gick in i lägenheten första gången, nu är det nog för sent att hoppas på att f.d. hyresgäst eller hyresvärd ska ersätta er eftersom det lika gärna kan vara ni som grisat ner.

En av nackdelarna med att hyra är ju att man inte kan förvänta sig toppskick och att alla färgval ska vara enligt egna önskemål, smaken är ju delad, hyresgästen innan kanske tyckte persikofärg var det läckraste som fanns när färgen kom dit...

Ni har väl en vicevärd eller en vaktis? Kontakta den angående elen, kommer ni ingenstans där så kontakta hyresgästföreningen (om ni är medlemmar) och rådgör med dem hur ni drar ärendet vidare. Det finns ju möjligheter att deponera hyra osv. om man behöver det som påtryckningsmedel.
Släpp argumenterandet om städning, färgval, hål i väggar och sjaskiga badrumsskåp bara, det kommer ni inte komma någonstans med. Ni kan ju alltid fixa det själva, men var beredda på att det ska återställas den dagen ni flyttar därifrån, om hyresvärden kräver det. Han kanske inte gillar era färgval...

Bor du hos Akelius så ska du nog göra en felanmälan till Akelius. Elen bör de åtgärda utan dröjsmål. I övrigt är det ett "fint" badrum, om man jämför med de fastigheter vi förvaltar. Du hade ju all möjlighet i världen att titta igenom innan. Jag antar att det även står i ditt kontrakt att du har hyrt i befintligt skick.

Jo, absolut!

Men vitt kan ingen klaga på. Det är den neutralaste färgen hittills. Resten kan vi fixa själva (spackling och målning), bara elen blir åtgärdad samt den trasiga kakelbiten.

Nja, jag tror tyvärr inte att de fixar den trasiga kakelbiten, eventuellt endast en ny eldoas ovanpå denna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.