Byggahus.se

Rimlig badrumsoffert? 200.000

1. F
    Medlem · 19 inlägg

frippe75

Medlem
    200.000 för att renovera vårat badrum på 8,5kvm rimligt???

Fick precis en offert ifrån en firma i Stockholm för en badrums renovering. Jag höll på att ramla av stolen och sätta maten i halsen. Nästan hjärtstillestånd...

Entreprenören åtar sig att utföra följande arbeten i badrum :
    Täcka golv med täckpapp och hänga plast för närliggande dörröppningar.
    Montera Norgips Humid( gipsbaserad kompositskiva) eller annan godkänd skiva (ersätter gipsskivor)
    på puts eller betongvägg(vid behov). På regelvägg tilläggreglas cc.30cm och monteras 1 lager Norgips
    Humid eller annan godkänd skiva. Isolera väggar.
    Alt. Monteras dubbla skivor. ( 2010-02-01)
    Flytspackla golv med fall mot golvbrunn.
    Utföra tätskikt på väggar och golv. Tätskikt utförs enligt nya regler BBV.(2010-02-01).
    Utföra keramisk beklädnad på väggar och golv. Bygga nisch med spottar.
    Kakla in badkar. 10 000 kr ingår i totalpris.
    Utföra nödvändiga elinstallationer, inkoppling av lampor, handdukstork etc. (ink. nya elkontakter och trycknappar). Montera vägghängd toalett. 7 000 kr ingår i totalpris.
    Utföra nödvändiga vvs-installationer.(inkoppling av toa, handfat, blandare, badkar etc.)
    Montera nya kromade rör. Dra om rör.
    Montera inredning(duschväggar, badrumsskåp, krokar, toa hållare etc.) och måla tak.
    I toalett : Plugga toa samt handfat. Flytspackla golv.
    I entreprenaden ingår även byggstädning samt hämtning av kakel och inredning.

Då är det är 75% arbete och 25% material.

Vet inte vad dom 50.000 kronor till material skall användas till.

Följande material har jag redan inhandlat (vilket företaget vet)
    Klinker/Kakel
    Våtrumsskivor
    Badrumsinredning
    Badkar
    Blandare
    Toalett
    Spottar.

All el samt VVS är dragen ifrån inkommande vatten och elcentral. Skall "bara" kopplas in.

150.000 arbetskostnad om det tar dom max antal dagar på 13 som företaget specat om man räknar på 450kr / timme räcker till 3,3 man heltid. Vet inte hur dom ska få plats i badrummet :)

Vet inte om jag tycket att ROT avdraget är till godo om jag ska vara ärlig.

Montera TOA 7000:- säger rätt mycket eller?

2. L
    Medlem · Västra Götaland · 368 inlägg

Lite

Medlem
    Ta in fler offerter så ser du skillnaden?

3. F
    Medlem · 19 inlägg

frippe75

Medlem
    Jo men.... Jag vet .. Men jag ville ha synpunkter på den offert jag la med i tråden. Själv tycker jag att det är ocker eller????

4. LAINE
    Medlem · Södermanland · 866 inlägg

LAINE

Medlem
    Offerten vore nästan förmånlig om allt material ingick!

5. K
    Medlem · vÄSTMANLAND · 8 inlägg

Kattranden

Medlem
    Hej.
    Det låter i mina öron väl saftigt.
    55 000:- betalade jag efter rotavdrag för skivbeklädnad, slingor för golvvärme, flytspackling, tätskikt, rör i väggarna, kakling samt takmålning, montering av tillhandahållna badrumsmöbler samt duschväggar.
    Har för mig att arbetet var ca 60 000:- och materialet 25 000:-.
    El och utvändiga rörarbeten ingick ej. Inte heller shunt för golvvärmen.
    golvytan var ca 5,5m2 samt ca 2,5m högt.

6. G
    Medlem · sörmland · 11 inlägg

ghost199

Medlem
    Hej

Det är arbetet som kostar tyvärr men det var verkligen saftigt att betala 150 för detta
    jag gjorde mitt badrum själv med lite hjälp el och golvläggare och mitt badrum är 10 kvm alt som allt gick det 60 tusen .. tog tyvärr 2 mån eftersom jag jobba samtidigt
    men att betala 150 för arbete skulle jag aldrig göra

7. O
    Medlem · Stockholm · 189 inlägg

OMLAJA

Medlem
    Naturligtvis kommer dom inte vara 3-4 man som står och bygger på ditt badrum. Vad jag fattat så hade du dessutom inhandlat det mesta så speciellt många timmar lär nog inte gå åt till att köpa in/hämta meterial.

Så vad är slutsatsen? Rimligtvis att dom saltat offerten..

Tyvärr läser nog inte alla konsumenter en mottagen offert med de kritiska glasögonen påsatta, utan litar nog ofta på att allt är 'sjyst'...

8. D
    Medlem · 451 inlägg

Dr.SiC

Medlem
    Känns ganska uppenbart att de kört en rövare eftersom de säkert redan har fullt med jobb. Har hört mina hantverkare resonera likadant.

9. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 718 inlägg

slacker

Verktygstokig
    Likvärdigt storlek på badrum för en nära vän landade på 120.000 inklusive allt material och infällning av tidigare utanpåliggande rör i badrummet. En av Stockholms välkända firmor som byggde det badrummet - Ta in fler offerter och avgör. Det kan visa sig vara lönsamt..

10. N
    Medlem · Blekinge · 19 inlägg

Norje

Medlem
    Här kommer lite prisjämförelse:

Vi renoverade vårt badrum på 5,5 kvm i februari.
    Snickare, kakelläggare inkl 90% av mtrl kostade 50 000,- efter rotavdrag.
    Elektriker inkl mtrl (extra detaljer för spots, uttag, golvvärme mm) kostade 15 000,- efter rotavdrag.
    VVS inkl rör kostade 6000,- efter rotavdrag.
    Duschkabin, vägghängd toastol, handfat m kommod, blandare mm 25000,-
    Kakel och detaljer 10 000,-
    Övrigt mtrl (nya lister, färg, specialbehandling till specialstenar i dusch mm) ca 8000,-
    Detta var dock i Blekinge där hantverkarna kostar ca 450-500,-/timme plus moms. Troligen dyrare i ex vis Stockholm.

11. F
    Medlem · 19 inlägg

frippe75

Medlem
    Ringde upp företaget idag igen för att säkerställa att vi inte missförstått varandra. Nix solklart. Det kostart det de kostar. Vilket dom har all rätt att bestämma.

Men jag tycker att det är OCKER och har ju så klart ingen tanke på att anlita dom utan ville bara höra om flera personer stött på liknande firmor i stockholm.

Tydligen inte än av att dömma av svaren...

Men jag ska såklart ta in fler offerter..

12. L
    Medlem · Västra Götaland · 368 inlägg

Lite

Medlem
    Visa gärna dina andra offerter du får så vi ser skillnaden

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.