1 258 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Ännu en flytspackelfråga...
Jag har flytspacklat ett badrumsgolv tidigare med "kåsametoden", dvs hälla spackel längs väggarna och sedan med kåsa på skaft ösa upp ur golvbrunnen tills det slutar flyta. Sist lite finjustering runt brunnen.
Nu är det dags igen och jag funderar på att istället sätta en avstängningslist på brunnens fläns och sedan låta spacklet nå upp ca 10 mm upp på skumgummilisten (dvs över flänsen). Jag kommer även att fösa bort spacklet från brunnen mot väggarna för att skapa ett svagt fall i hela rummet. När det sedan är hårt nog tänkte jag riva av runt brunnen, dvs skära bort 10 mm närmast brunnen och på så sätt skapa det lokala (brantare) fallet närmast brunnen.
Vad är era synpunkter på detta tillvägagångssätt?
Nu är det dags igen och jag funderar på att istället sätta en avstängningslist på brunnens fläns och sedan låta spacklet nå upp ca 10 mm upp på skumgummilisten (dvs över flänsen). Jag kommer även att fösa bort spacklet från brunnen mot väggarna för att skapa ett svagt fall i hela rummet. När det sedan är hårt nog tänkte jag riva av runt brunnen, dvs skära bort 10 mm närmast brunnen och på så sätt skapa det lokala (brantare) fallet närmast brunnen.
Jag har bara flytspacklat ett badrum och där la jag lite fall på golvet först och stängde av duschytan med list. Duschen spacklade jag när den andra delen stelnat och då med lite tjockare blandat spackel så det gick att spackla fall utan problem.
Så gjorde jag.
Så gjorde jag.
Jag gör alltid precis sådär fast minus skumgummit. När jag skyfflat färdigt och tycker att fallet i hela badrummet ser bra ut låter jag det sista rinna över brunnen. Efter 2 timmar går jag in och "river av" runt brunnen och formar fallet lokalt. Ibland väntar jag till dagen efter (om jag inte har tid att komma tillbaka efter 2 timmar) och slipar då ner fallet istället. Tar ungefär 2 minuter med en betongslip. Fast det ryker ju så jag försöker oftast undvika det momentet..fremag skrev:Jag har flytspacklat ett badrumsgolv tidigare med "kåsametoden", dvs hälla spackel längs väggarna och sedan med kåsa på skaft ösa upp ur golvbrunnen tills det slutar flyta. Sist lite finjustering runt brunnen.
Klicka här för att svara