Hej,
jag undrar hur man går tillväga när man ska bygga smygarna i badrummet? I övriga huset så kommer jag köra med mdf och fästa mot fönstret mha lemafix, men hur gör man i ett våtrum?

Väggen ser ut enl. följande innefrån och ut:
kakel
tätskikt
humidboard
70mm stålreglar med cellplast isolering
luftspalt på 1-2cm
leca
skiffer

Fönstret sitter c:a 10cm in i leca-väggen så smygarna blir ganska djupa. Smygarna ska kaklas.

Är det ett stort "no no" att köra som övriga fönster, dvs mdf + tätskikt + kakel?

Om man ska göra detta med våtrumsgips hur sätter man då fast skivorna vid fönstret? Limma med PL400 mot leca och siliconfog mot fönstret? Problemet då är att utsågningen av fönsterhålet i lecan är ju inget precisionsjobb direkt så då får jag antingen sala väldigt mycket eller putsa sidorna raka först vilket känns jobbigt.

Ska kanterna runt fönstret skyddas med hörnskydd av plåt som spacklas in?

Jag hade nog försökt använda våtrumsskivan och limma denna mot lecablocken med kakelfix, sen mjukfog mellan kakel och fönsterkarm.

Hörnskydd i plåt??
Skulle du inte kakla hela smygen och badrummet?
Då behöver du inte skydda kanten som hamnar under kaklet.
Eller fattar jag allt fel nu?

Redigerat:
Tack för svaret.

Ok, så kakelfixet biter så mot skivan, det är ju bra för då kan det fylla ut ojämnheterna.

Jo, du fattade rätt. Jag var osäker på om man behövde plåt skydd också, men det räcker med kakelhörnet då. Eller det kommer nog bli en hörnlist i aluminium men sak samma. :)

Brukar man inte vika ut fucktskyddet på fönsterkarmen?

Lite inaktuellt kanske, men jag satte hörnskydd av plåt för att min plattsättare tyckte det blev snyggare så. Jag håller med.

Hans chef tycker tvärtom och kör utan hörnplåt. Smaken är delad.

C
Hur kan någonting som är bakom kaklet på ett enda sätt påverka utseendet?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.