Hej.

Nykomling här som har suttit o läst väldigt mkt inför stundande badrumsrenovering.
Jag har stött på lite frågor under tiden som jag fått bra svar på här.

Liten förklaring hur badrummet ser ut idag. (bilder kommer :))
Idag ligger en matta på golvet och kakel på väggar.
Dusch, Toalett, handfat, tvättmaskin och tumlare.
Jag har tänkt att sätta kakel/klinkers i hela badrummet.
Det finns två golvbrunnar i badrummet som jag klarar mig ifrån att byta.
Har börjat införskaffa lite grejer nu under sommaren för att börja renovera i höst.
Än så länge har jag köpt lite kakel, toastol, blandare, handfat osv..
En golvvärme från Kelvin inköptes för att "slippa" flyta om golvet.

En liten undran
Eftersom ja inte kommer flyta om golvet, är mitt fall godkänt för brunnarna?
Finns det ngt smidigt sätt att mäta fallet på?
Kommer ha glasblock som duschvägg och i den andra golvbrunnen kommer tvättmaskin/tumlares vatten ledas ner i.

Hoppas det är ngn som begriper :P
Tack för mig / Patrick S

Fallet mäter du ganska enkelt med ett vattenpass. Lägg de i våg med ena änden bort från brunnen och mät hur långt det är ned till golvet från andra änden.

Du skriver att du inte behöver byta brunnarna, är de alltså relativt nya?

Kolla bara så golvet är stabilt nog för klinkers och att det ligger flytspackel och inte gipsskivor.
Nu lät det ju som att det var flytspacklat, vet du hur tjockt det är spacklat?

Lite info missat märkte ja :)

Golvet är betong rakt igenom så det är grönt.
Ska genast mäta.. att man inte tänker längre.. :)

Golvbrunnarna är från 92-93 ngn gång.
Tillägger att det är en BRF jag bor i och att jag har varit i kontakt med dom.

Tackar för bra svar! /Patrick

Ja är de typgodkända med klämring efter 1990 är de ju godkända idag, men kolla så klämringen fungerar bra.

Blev lite nyfiken på golvvärmen, det är såvitt jag förstår en lågvoltsslinga. Hur stor är transformatorn? Hur tänker du gömma transformatorn?

Bezt: Klämringarna ska jag nog byta ut. Skönast så. Men man måste väl ha klämring avsedd för den brunnen jag har.. eller är det standardringar?

hempularen: Precis vägg i vägg med badrummet har jag en klädkammare jag har tänkt att sätta trafon i. Eller i ett av badrumsskåpen. Gå in på http://golvvarmebutiken.se/catalog/index.php?cPath=28 så hittar du lite bilder. Trafon sitter i en låda med ett kretskort i också. själva lådan är typ 250x150mm. Allt ligger tyvärr på vinden i skrivande stund annars hade ja kunnat mäta exakt!

MvH Patrick S

Ingen aning om nya klämringar passar faktiskt, säkrast är det nog att ringa tillverkaren av golvbrunnen om du kan utläsa vad det är eller ringa företaget som har gjort klämringen som du tänkt sätta i. Är en såpass viktig del i konstruktionen så här vill man inte chansa.

Nä, precis. Man vill ju inte tulla på några saker. Blir det fel blir det dyrt och jobbigt!

Någon som vet en bra "mulltoa" att ha istället för den vanliga under byggtiden eller ska man bära fram o tillbaka på den vanliga toan?

MvH Patrick

PatrickS skrev:
Nä, precis. Man vill ju inte tulla på några saker. Blir det fel blir det dyrt och jobbigt!

Någon som vet en bra "mulltoa" att ha istället för den vanliga under byggtiden eller ska man bära fram o tillbaka på den vanliga toan?

MvH Patrick

En vanlig portabel toa borde fungera bra.http://www.jula.se/portabla-kemtoaletter-potti-potti-132310

Söker du på google så sök på "porta potti" så hittar du en hel del. En sådan här fungerar nog utmärkt för dina ändamål vill jag tro. Brukar finnas på ställen som säljer husvagnar/husbilar också. Fanns lite billigare på jula nu såg jag: http://www.jula.se/kemtoa-for-bat-130694

Ska du köpa en ordentlig som du vill använda i framtiden så köp en från Thetford. Då kan du köpa allt i reservdelar om något skulle gå sönder i den. Fast kanske inget som är aktuellt i ditt fall:).

Redigerat:
Biltema har en också såg jag när ja läst ditt tips :D
Den går bara på en femhundring.
Jag vill ju bara ha en under byggtiden och jag tror inte den går så fort på blocket.se :P

F*n vad jag börjar bli sugen.. ska inte börja för än efter sommaren och semestern.
Måste få i ordning på resten av lgh.

Trevlig sommar och tack för trevliga svar!
/Patrick

Lovade lite bilder.

Svårt att fota inne i badrummet bara men något blev det iaf.

250627-2.jpg 250628-3.jpg

250629-4.jpg 250630-5.jpg

250635-Skiss.jpg

Lite info om hur jag vill ha det.

Vitt kakel 10x30
Svart skifferklinkers 30x60 (15x15 vid brunn)
Vita bänkskåp från ikea och valnötsbänkskiva.
Hafas tvättställ Misaki Rise (vitt)
Glasblocksvägg till duschen.
Hafa Rain duschblandare/munstycke.

I övrigt blir det valnötsdetaljer..

Trevlig afton :) /Patrick

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.