2 414 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Bakfall upptäckt
Halloj!
Flyttade in i vårt hus 1 september, och har märkt att det samlats vatten vid hörnet av kakeltröskeln in till duschen.
Vattnet kommer från kopplingarna till tvättmaskinen, som tydligen läckt. Det finns en golvbrunn precis vid maskinen men golvet ligger i 6 mm bakfall så det rinner bara förbi och lägger sig i hörnet vid duschen.
Vi köpte huset med "nyrenoverat" badrum, 3 år sedan det är gjort.
Nu är ju största funderingen vad som mer är fel om de inte ens lagt golvet åt rätt håll?
Till och med en treåring förstår väl att vatten ska rinna ner i brunnen, inte rinna ifrån.
I duschutrymmet finns inget fall alls utan där är det rakt.
Vad gör man? Är det säljarnas ansvar att göra om - göra rätt?
Flyttade in i vårt hus 1 september, och har märkt att det samlats vatten vid hörnet av kakeltröskeln in till duschen.
Vattnet kommer från kopplingarna till tvättmaskinen, som tydligen läckt. Det finns en golvbrunn precis vid maskinen men golvet ligger i 6 mm bakfall så det rinner bara förbi och lägger sig i hörnet vid duschen.
Vi köpte huset med "nyrenoverat" badrum, 3 år sedan det är gjort.
Nu är ju största funderingen vad som mer är fel om de inte ens lagt golvet åt rätt håll?
Till och med en treåring förstår väl att vatten ska rinna ner i brunnen, inte rinna ifrån.
I duschutrymmet finns inget fall alls utan där är det rakt.
Vad gör man? Är det säljarnas ansvar att göra om - göra rätt?
Sen och andra sidan så kunde du upptäckt detta innan köp. Lägg en stålkula på golvet och se var den tar vägen. Så jag tror inte man kan få ut något från tidigare ägare.
Enligt vad alla säger så har man långtgående undersökningsplikt som köpare. Dessutom borde en besiktningsman upptäckt det om ni inte själva gjorde det. Gjorde ni ingen besiktning så är det ju ert eget fel.
Men visst är det tråkigt...
Enligt vad alla säger så har man långtgående undersökningsplikt som köpare. Dessutom borde en besiktningsman upptäckt det om ni inte själva gjorde det. Gjorde ni ingen besiktning så är det ju ert eget fel.
Ja men han kan fortfarande klaga hos firman som gjorde jobbet.Tompa74 skrev:Sen och andra sidan så kunde du upptäckt detta innan köp. Lägg en stålkula på golvet och se var den tar vägen. Så jag tror inte man kan få ut något från tidigare ägare.
Enligt konsumenttjänstelagen ska man reklamera felet så fort man upptäcker det och inom rimligt tid (2 mån skriver de att det kan vara rimlig tid. Så som jag uppfattar det man kan inte vänta 3 eller 10 år med reklamation. Du kan fråga juristen eller konsumentväggledaren.
Jo visst känner jag att jag borde upptäckt det själv, men eftersom jag är ung och inte ens visste vad ett bakfall var innan jag köpte huset så anlitade jag ju en besiktningsman för att upptäcka felen åt oss.
Är det deras skyldighet att upptäcka något sådant?
Läste lie om reglerna fr badrumsbygge och bakfall är ju inte tillåtet någonstans i badrummet, samt att fallet i duschen ska ha en viss lutning. I duschen finns på ett ställe inget fall alls så vattnet stannar där.
Vad göra?
Är det deras skyldighet att upptäcka något sådant?
Läste lie om reglerna fr badrumsbygge och bakfall är ju inte tillåtet någonstans i badrummet, samt att fallet i duschen ska ha en viss lutning. I duschen finns på ett ställe inget fall alls så vattnet stannar där.
Vad göra?
Det får nog anses helt klarlagt att du inte kan få det till ett dolt fel. Du har alltså inget att hämta hos de förra ägarna. Däremot borde det noterats vid en besiktning. Nu beror det väl lite på exakt vad ni avtalat med besiktningmannen, men du möjligen kan du få någon ersättning därifrån.
Nej ett dolt fel är det ju inte, jag funderar mest på om det är besiktningsfirman som gjort fel när de inte upptäckt det?
Vill inte gärna ringa till firman innan jag vet vad jag har rätt till, annars är det nog stor risk att de kör över mig
Vill inte gärna ringa till firman innan jag vet vad jag har rätt till, annars är det nog stor risk att de kör över mig
Klicka här för att svara