När jag glad i hågen över den nyinköpta duschväggen från Hafa skulle skruva upp väggprofilen i badrummet märkte jag att väggen inte är vertikal... :O

Eller, väggen är det nog inget fel på, däremot dippar den nedersta kakelplattan ut vilket gör att väggprofilen passar skitdåligt mot väggen. Antar att detta beror på att väggens och golvets tätskikt överlappar varandra och bygger några millimeter extra, vilket gör att plattan åker ut i nederkant och väggprofilen ligger inte an mot kaklet som den borde . Se min enkla skiss...

Är det någon annan som råkat ut för detta?
Eller ännu hellre, är det någon som kan säga hur jag ska gå tillväga?

• kakel.jpg
Går profilen att snedkapa i nederkant?

Alltså,oftast så är konstruktionen den att väggfästet, som passar i profilen, är lika långt som profilen. Och profilen går att sätta ett antal mm ut frå fästet, för att möjliggöra justering.

Så, kapa av nedersta 10-20 cm av väggprofilen, och fäst duschdörren de antal mm ut från väggen som behövs för att sätta den rakt. Montera sedan andra dörren så att det passar.

Lycka till!

Mycket riktigt verkar det finnas några millimeter (0-20 mm) justermån i djupled och dörren skulle således kunna fästas en bit ut i väggprofilen. Men visst måste väl profilen snedkapas i nederkant? Om jag kapar den rakt av blir det ju ett hål där vattnet kommer att rinna ut. Dessutom sitter det ett hål 10 cm upp i väggprofilen för infästning av duschdörren. Bifogar några detaljer från montageanvisningen, som hittas på nedanstående länk.

http://www.hafa.se/MediaBinaryLoade...-4d1209d6519a&MediaArchive_ForceDownload=true

• dusch.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nä, kapa rakt av, krångla inte till det.

Borra ett nytt hål i profilen ca 5 cm från den "nya" nederkanten.

Täta springan mot vägg efteråt med lite silicon om du vill.

Niclas Jonsson skrev:
Nä, kapa rakt av, krångla inte till det.

Borra ett nytt hål i profilen ca 5 cm från den "nya" nederkanten.

Täta springan mot vägg efteråt med lite silicon om du vill.
Jo! Krångla lite grann så att du blir nöjd!
Silikon blir mögligt och blä om nåt år bara.
Silikon i badrum ska man snåla med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.