2 540 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Kopplingar bakom inkaklat badkar
Medlem
· Västra Götaland
· 52 inlägg
Har tänkt kakla in mitt badkar. Har dock behållt mina "gamla" kopparrör bakom badkaret. Det finns en koppling på dessa där nya rör går till badkars-blandaren.
Är det ok enligt branschreglerna att kakla in badkaret?
Har monterat Probaus tätskikt runt badkaret (våtzon 1). Kopplingen hamnar alltså innanför tätskiktet. Har dessutom tänkt ha en inspektionslucka samt att badkaret sätts fast med silikon -så det blir losstagbart ifall det blir en läcka och man behöver komma åt kopplingen.
Är det ok enligt branschreglerna att kakla in badkaret?
Har monterat Probaus tätskikt runt badkaret (våtzon 1). Kopplingen hamnar alltså innanför tätskiktet. Har dessutom tänkt ha en inspektionslucka samt att badkaret sätts fast med silikon -så det blir losstagbart ifall det blir en läcka och man behöver komma åt kopplingen.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
Kolla hur jag gjorde här:
www.byggahus.se/forum/badrum/147929-inkaklat-badkar-kaklad-badkarsfront-sa-gjorde-jag.html
Ett alternativ som löser ditt problem...
www.byggahus.se/forum/badrum/147929-inkaklat-badkar-kaklad-badkarsfront-sa-gjorde-jag.html
Ett alternativ som löser ditt problem...
Medlem
· Västra Götaland
· 52 inlägg
Paul...jag förklarade dåligt. Naturligtvis har jag tätskikt bakom och under badkaret... Så mycket har jag inte "tummen mitt i handen" 
Niclas, det var en jäkligt bra lösning. Det skulle faktiskt löst mina problem. Jag har dessutom en rak front på badkaret, så jobbet skulle bli betydligt lättare än det var för dig.
Men lyckas verkligen magneter hålla hela fronten på plats med hjälp av fötterna? Det måste bli bra tungt efter kaklingen....
Vad använde du för fötter till fronten? Lux egna?
Har sett att man kan köpa deras fronter med inbyggda fötter.
Niclas, det var en jäkligt bra lösning. Det skulle faktiskt löst mina problem. Jag har dessutom en rak front på badkaret, så jobbet skulle bli betydligt lättare än det var för dig.
Men lyckas verkligen magneter hålla hela fronten på plats med hjälp av fötterna? Det måste bli bra tungt efter kaklingen....
Vad använde du för fötter till fronten? Lux egna?
Har sett att man kan köpa deras fronter med inbyggda fötter.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 529 inlägg
OK, lycka till!! Vet ej vad du köpt för magneter, men det viktiga är att de går att fästa i fronten ruggigt bra, annars vill de sitta kvar i badkarets fästpunkt. PM:a igen om du undrar något.
Klicka här för att svara