15 157 läst ·
39 svar
15k läst
39 svar
Okej att ha mosaik på duschgolvet (med fall)?
Sida 1 av 3
Eftersom det måste vara fall i duschdelen av badrummet så kan man ju där förstås inte ha för stora klinkers-plattor (i just duschdelen alltså)
De jag pratat med har sagt att man där ska helst ska ha runt 10x10, max 15x15.
Men, min nyaste idé är att ha traditionell mosaik på hela golvet istället.
Fungerar det att smidigt att göra fallet i duschen med? Jag antar att vanlig mosaik kommer på nät?
Jag tänker på tex denna mosaiken från Bisazza.
http://www.stylepark.com/en/bisazza/nefertiti
De jag pratat med har sagt att man där ska helst ska ha runt 10x10, max 15x15.
Men, min nyaste idé är att ha traditionell mosaik på hela golvet istället.
Fungerar det att smidigt att göra fallet i duschen med? Jag antar att vanlig mosaik kommer på nät?
Jag tänker på tex denna mosaiken från Bisazza.
http://www.stylepark.com/en/bisazza/nefertiti
Låter väl som en plan. Mer fogligt kan det väl knappast bli i kakelväg. Just den du länkar till verkar ju dessutom vara ämnat till golv. Tuta och kör!
Jag har mosaik på väggarna inne i duschen och jag fick som tips att inte ha vanlig fog om man skall ha mosaik i duschen. Det finns någon form av plastbaserad fog som är mycket mer motståndskraftig mot smuts som jag fick istället (som givetvis var attans så dyr)....
Det är inte anpassat till golv, googlar jag namnet så hittar jag typ flera hundra väggbilder men enbart någon enstaka golvbildcederbusch skrev:
Men det borde funka ändå, mosaik på nät ska inte vara några problem att göra fall med?
Detta råd fick du inte för att det var just mosaik antar jag, mer att det var just i duschen?jhenrikj skrev:
Kan inte tänka mig att fogen skulle bli mer skitig vid mosaik jämfört med tex 20x20-plattor?
Har läst om ngn spray som heter safeguard som tydligen ger ett bra skydd till fogen, tänkte prova det.
Medlem
· Stockholms län
· 186 inlägg
Bisazza är förmodligen glasmosaik vilket går utmärkt till både vägg och golv. Att tänka på vid läggning är att fixet bör ha samma färg som fogen eftersom det tunna materialet gör att fixet tränger upp i fogen, därför kan du inte foga med en annan färg än fixet.
Lycka till
Lycka till
Okej, bra tips!gunnar blomkvist skrev:
Svart fog och fix borde väl funka bra?
Eftersom att det ska vara i dusch så blir det ju lätt smutsigt, då syns väl fläckarna minst på svart fog?
Tvål & schamporester och kanske lite kalk i vattnet kan göra så att dina svarta fogar ljusnar, så ska du ha fogar som håller sig bäst i färg är det grå- eller mörkgrå som gäller. Dock tycker jag det kan bli mycket snyggare med svart fog på lite mörkare mosaik.
Fixet ska inte tränga upp genom fogarna, då har man för mycket fix bakom. Det finns fixkammar med 2mm's tandning! Men ska du ha ljusare glasmosaik så kör man med vitfix för att inte ränderna från fixkammen ska synas igenom.
Tänk på att spackla bort kanten från brunnsmanchetten så att det inte blir en kant och bakfall!
Fixet ska inte tränga upp genom fogarna, då har man för mycket fix bakom. Det finns fixkammar med 2mm's tandning! Men ska du ha ljusare glasmosaik så kör man med vitfix för att inte ränderna från fixkammen ska synas igenom.
Tänk på att spackla bort kanten från brunnsmanchetten så att det inte blir en kant och bakfall!
Inte mer skitig kanske, men det är offantligt mycket mer fog med mosaik än med större plattor så arbetsinsatsen för att få det rent blir mycket större...savio skrev:
Då köper man denna fog: http://www.youtube.com/watch?v=NC91QOO-598jhenrikj skrev:
Jaså är det så? En nackdel med svart fog alltså att den bleks?Stockholmare skrev:
Tråkigt isåfall, tycker precis som du att svart fog kan vara riktigt snyggt mot mörkare mosaik, tex den jag länkade.
Men det kanske blir okej ändå om man förseglar innan användning? Ev att man kan få tag i ngn svart penna och fylla i fogen efterhand?
Du menar kanten till brunnen precis antar jag?Stockholmare skrev:
Vi gjorde om vårt badrum 2007 och har mosaik på hela golvet samt i duschen, det har fungerat jättebra och vi göra omd et nu i vårt nya hus. Vi har faktiskt samma fina färg som det du funderar på fast ett annat märke. Vi har svarta fogar och har inte haft några problem med förändringar i färg, vi hade dock epoxy fog som är väldigt otrevligt för naturen så det gör vi inte om (enormt dyrt dessutom) vet inte ens om det finns att köpa längre?
Mosaiken kommer i stora ark med nät och det är nog relativt lätt att få till fallet, vårt golv är iaf helt underbart!
Mosaiken kommer i stora ark med nät och det är nog relativt lätt att få till fallet, vårt golv är iaf helt underbart!