8 723 läst ·
11 svar
9k läst
11 svar
Hur mycket bygger följande?
Hej, håller på med ett badrumsbygge. Kommer i veckan få hit vvs:aren som ska dra avlopp och vattenledningar. Jag behöver innan han kommer hit ha klart för mig vilken nivå färdigt golv hamnar på , detta för att han ska kunna dra avlopp till tvättställ och vägghängd WC samt vatten till dush och badkar i rätt höjd.
Har försökt söka på detta eminenta forum men inte funnit svar på mina frågor;
Så här, jag har idag golvspån skruvlimmat på 45x220 reglar c/c 30.
På detta ska vi ha flytspackel inkl el-golvvärme + tätskikt + klinker. Hur mycket bygger det totalt från golvsspån upp till färdigt golv?
Hur tjockt ska det flytspacklas för att få rätt bärighet samt för att få plats med elslingor samt få korrekt fall i badrummet?
Har försökt söka på detta eminenta forum men inte funnit svar på mina frågor;
Så här, jag har idag golvspån skruvlimmat på 45x220 reglar c/c 30.
På detta ska vi ha flytspackel inkl el-golvvärme + tätskikt + klinker. Hur mycket bygger det totalt från golvsspån upp till färdigt golv?
Hur tjockt ska det flytspacklas för att få rätt bärighet samt för att få plats med elslingor samt få korrekt fall i badrummet?
absolut, har ännu inte hunnit undersöka olika elektriska golvvärmesystem, men jag kan tänka mig att sådana slingor på "nät"/mattor inte bör bygga mer än ett par millimeter, så frågan är väl snarare hur tjockt man ska flytspackla ett badrumsgolv med de förutsättningar jag angav ovan? 15 mm? 20 mm? mer?
sedan på detta blir det fix + klinker, bygger väl en sisådär ca 10 mm, gissar jag, verkar det rimligt?
sedan på detta blir det fix + klinker, bygger väl en sisådär ca 10 mm, gissar jag, verkar det rimligt?
räkna så här.
börja vid brunnen och ta 12mm (för korrekt tjocklek)
plussa på för lokalfallet enl. branschreglerna typ 12mm
då är du ca 35-45 cm från brunnenscentrum
plussa på fallet från dörröppning till stället där lokalfallet börjar (är det tex 150cm så tar du +15mm tex, kolla branschreglerna för exakt fall,
plussa på klinkern (tex 10mm) +3-4mm för fix
så blir det alltså 12+12+15+10+4 = 53mm från spångolv till överkant klinker vid dörr
Sen är det nästan omöjligt att spackla ett fall på millimetern, därför är det ändrat så fallen anges i intervaller.
börja vid brunnen och ta 12mm (för korrekt tjocklek)
plussa på för lokalfallet enl. branschreglerna typ 12mm
då är du ca 35-45 cm från brunnenscentrum
plussa på fallet från dörröppning till stället där lokalfallet börjar (är det tex 150cm så tar du +15mm tex, kolla branschreglerna för exakt fall,
plussa på klinkern (tex 10mm) +3-4mm för fix
så blir det alltså 12+12+15+10+4 = 53mm från spångolv till överkant klinker vid dörr
Sen är det nästan omöjligt att spackla ett fall på millimetern, därför är det ändrat så fallen anges i intervaller.
Tack för tips
En följdfråga, hur gör man under badkar, ska man ordna fall på 1:100-1:200 under hela badkarets längd och ut till badkarets kant? och sedan fall på 1:50 - 1:150 resten av golvytan i badrummet?
En följdfråga, hur gör man under badkar, ska man ordna fall på 1:100-1:200 under hela badkarets längd och ut till badkarets kant? och sedan fall på 1:50 - 1:150 resten av golvytan i badrummet?
Klicka här för att svara