17 295 läst ·
27 svar
17k läst
27 svar
Tips? Nisch till vägghängd wc ifö. Hur gör jag bäst?
Tjena
Håller på att bygga in ett ifö 1100 element mellan två reglar i badrummet.
Tänkte sätta masonitskivor runt insidan på nischen i väggen så det blir en låda med 5 sidor som jag sedan kan ställa in elementet i, täta med silikon sen rolla på massor med fuktspärr. I botten gjuter jag en slitsbotten med skvallerrör ut på badrumsgolvet.
Tycker att det verkar duga. Det enda jag inte får ihop är hur jag tätar lådan 100% framåt? Ska jag rolla baksidan på plywoodskivan innan jag skruvar igen rubbet? Kanske massa silikon på reglarna så det trycks ut och blir som en tät låda?
Behövs förresten någon ventilation uppåt. Tänker på kondensproblem i den täta lådan i väggen?
Hittar inga vettiga beskrivningar på hur man smartast bygger nisch för vatten i vägg med slitsbotten och skvallerrör. Vet någon av er?
Håller på att bygga in ett ifö 1100 element mellan två reglar i badrummet.
Tänkte sätta masonitskivor runt insidan på nischen i väggen så det blir en låda med 5 sidor som jag sedan kan ställa in elementet i, täta med silikon sen rolla på massor med fuktspärr. I botten gjuter jag en slitsbotten med skvallerrör ut på badrumsgolvet.
Tycker att det verkar duga. Det enda jag inte får ihop är hur jag tätar lådan 100% framåt? Ska jag rolla baksidan på plywoodskivan innan jag skruvar igen rubbet? Kanske massa silikon på reglarna så det trycks ut och blir som en tät låda?
Behövs förresten någon ventilation uppåt. Tänker på kondensproblem i den täta lådan i väggen?
Hittar inga vettiga beskrivningar på hur man smartast bygger nisch för vatten i vägg med slitsbotten och skvallerrör. Vet någon av er?
Men eftersom nischen är inbyggd i väggen så är den ju tät del av badrummet men den täcks ju av en plywood sen gips så då måste jag väl täta mot träskivan? Annars kan väl fukt vandra i träskivan åt sidorna?
Nischen är ca 55cm och plywoodskivan 120.
Tycker det känns bra med en så stor skiva för den hjälper ju verkligen till att hålla muggen på plats om nån riktigt tung person slår sig ner.
Nischen är ca 55cm och plywoodskivan 120.
Tycker det känns bra med en så stor skiva för den hjälper ju verkligen till att hålla muggen på plats om nån riktigt tung person slår sig ner.
Det är IFÖ elementet som tar lasten, inte skivan bakom skålen. Om din nisch är en del av rummets täta område så behöver du inte tätt framför stolen som det skulle bli med plyfa och gips, material som inte tå vatten. Du kan bygga framsidan av våtrumsskivor som Lip's våtrumsskiva eller dylikt. Inget behov av tätskikt, bara kakla på direkt. Om du har kakel som ytskikt förstås?
Våran vägghängda IFÖ tar mina 0,11 ton utan att klaga eller svikta. IFÖ elementet är rejält bultad i reglar bakom kakel och tätskikt, bara en 20 mm Lip skiva framför.
I ditt första inlägg pratar du om masonit, var kom det in i bilden om du har en våtrumsvägg i din nisch?
Våran vägghängda IFÖ tar mina 0,11 ton utan att klaga eller svikta. IFÖ elementet är rejält bultad i reglar bakom kakel och tätskikt, bara en 20 mm Lip skiva framför.
I ditt första inlägg pratar du om masonit, var kom det in i bilden om du har en våtrumsvägg i din nisch?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Det normala är som sagt att man bygger en låda "inne i badrummet", dvs allt placeras innanför badrummets normala tätskikt.
Men även jag har placerat stativet till toan inne i väggen, i 2 badrum. I båda fallen har vi förråd/Klädkammare på andra sidan väggen, och jag kan komma åt via luckor i väggen.
För tätheten så har jag först byggt lådan i väggen, innan det var satt väggskivor i badrummet.jag tätade utrymmet. Sedan innan jag satte upp väggskivan så rollade jag den med tätskikt på den yta som skulle komma direkt mot toans stativ. Monterade stativetOch jag satte jättemycket silikon på reglarna innan jag monterade skivan (detta var när rollat fortfarande var OK). Den skarven går annars inte att komma åt bakifrån genom min lucka, efterssom stativet kommer i vägen. I botten på utrymmet har jag ett skvallerör som mynnar i badrummet precis under toan, där jag tror att det syns minst.
Detta är inte en konstruktion som jag sett beskriven som godkänd, men det borde fungera.
Men även jag har placerat stativet till toan inne i väggen, i 2 badrum. I båda fallen har vi förråd/Klädkammare på andra sidan väggen, och jag kan komma åt via luckor i väggen.
För tätheten så har jag först byggt lådan i väggen, innan det var satt väggskivor i badrummet.jag tätade utrymmet. Sedan innan jag satte upp väggskivan så rollade jag den med tätskikt på den yta som skulle komma direkt mot toans stativ. Monterade stativetOch jag satte jättemycket silikon på reglarna innan jag monterade skivan (detta var när rollat fortfarande var OK). Den skarven går annars inte att komma åt bakifrån genom min lucka, efterssom stativet kommer i vägen. I botten på utrymmet har jag ett skvallerör som mynnar i badrummet precis under toan, där jag tror att det syns minst.
Detta är inte en konstruktion som jag sett beskriven som godkänd, men det borde fungera.
Jag ska ju ha plywood sen gips i hela badrummet vilket gör att plywood kommer närmast stativet.TeroM skrev:Det är IFÖ elementet som tar lasten, inte skivan bakom skålen. Om din nisch är en del av rummets täta område så behöver du inte tätt framför stolen som det skulle bli med plyfa och gips, material som inte tå vatten. Du kan bygga framsidan av våtrumsskivor som Lip's våtrumsskiva eller dylikt. Inget behov av tätskikt, bara kakla på direkt. Om du har kakel som ytskikt förstås?
Masoniten är bara för att bygga själva lådan. Ifös stativ är utformat att få plats mellan reglarna i väggen, det fick bara plats masonit mellan reglarna och stativet så därför får det bli masonit med
rollad fuktspärr i nischen.
Jag skulle ju kunna göra en mindre skiva som bara täcker stativet?
Anledningen att jag ville ha en så stor skiva som möjligt var ju att jag är rädd att väggen skulle svikta och kaklet spricka eller lossna om det inte var stumt nog. Jag har bara en 45x70 regel kottlad mellan två reglar som jjag kan fästa elementet i i bakkant. Räcker det tro?
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Som jag kan se det lite så här hastigt så kan jag inte känna att det är en godkänd lösning och definitivt inte med rollat tätskikt när det är trä i merparten av konstruktionen...
Sen ska du få ihop tätskiktet inne i det utrymmet med tätskiktet i själva badrummet.
Jag skulle ALDRIG gett mig på en sådan egen patentlösning när det dessutom är på andra våningen.
Skivan framför stativet är ju ganska ointressant i sammanhanget.
Det är ju övrigt som ska bli tillräckligt tätt för att klara ett eventuellt läckage så det inte forsar vatten ner till bottenplan t.ex och det hade jag inte försökt mig på med rollat tätskikt när det är träkonstruktion.
Om skivan framför stativet drar åt sig lite vatten då har du redan översvämning i huset så då spelar det mindre roll.
Sen ska du få ihop tätskiktet inne i det utrymmet med tätskiktet i själva badrummet.
Jag skulle ALDRIG gett mig på en sådan egen patentlösning när det dessutom är på andra våningen.
Skivan framför stativet är ju ganska ointressant i sammanhanget.
Det är ju övrigt som ska bli tillräckligt tätt för att klara ett eventuellt läckage så det inte forsar vatten ner till bottenplan t.ex och det hade jag inte försökt mig på med rollat tätskikt när det är träkonstruktion.
Om skivan framför stativet drar åt sig lite vatten då har du redan översvämning i huset så då spelar det mindre roll.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Hehe... jo för det är egentligen så det ska göras för att det ska bli korrekt utfört på bästa sätt så som yrkesman har jag svårt att förorda någon annan egenhändig patentlösning med att bygga in den i väggen tyvärr... 
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Om jag jämför bilden med hur jag gjorde. Jag satte en låg avgränsande skiva mot badrummet, hällde flytspackel i utrymmet upp till lite över planderad golvnivå i det färdiga badrummet, med ett skvallerrör. Tätskiktade allt. Monterade fixturen, och sedan då väggskivan med en massa silikon.
Finns ingen anledning att något skall läcka där.
Finns ingen anledning att något skall läcka där.
Jag har tänkt mig det hela som 2st tätskiktade utrymmen förbundna med skvallerröret.
Har precis byggt klart facket och tätat med 2 hela tuber silikon. Sen rollar jag 3 lager riktig fuktspärr, ställer in ställningen, flytspacklar ett litet fall med skvallerrör. På med 3 laget fuktspärr på det också. Då borde det ju vara tätt som resten av badrummet? Läcker det i nischennkan det ju bara ta vägen åt ett håll, ut på badrumsgolvet genom skvallerröret? Det är ju som att ha två fukttätade utrymmen intill varandra?
Det jag fortfarande klurar på är om jag ska sätta en stor skiva för väggen 250x120 plywood och sen gips eller om jag ska sätta en liten skiva, som en 110x60 lucka som bara täcker nischen. Gör jag så kan ju hela badrummet fuktspärras och nischen blir verkligen en del av badrummet, sen drar jag dit "luckan". Problemet med det är ju att spånskruven punkterar fuktspärren i badrummet.
Det jag fortara
Har precis byggt klart facket och tätat med 2 hela tuber silikon. Sen rollar jag 3 lager riktig fuktspärr, ställer in ställningen, flytspacklar ett litet fall med skvallerrör. På med 3 laget fuktspärr på det också. Då borde det ju vara tätt som resten av badrummet? Läcker det i nischennkan det ju bara ta vägen åt ett håll, ut på badrumsgolvet genom skvallerröret? Det är ju som att ha två fukttätade utrymmen intill varandra?
Det jag fortfarande klurar på är om jag ska sätta en stor skiva för väggen 250x120 plywood och sen gips eller om jag ska sätta en liten skiva, som en 110x60 lucka som bara täcker nischen. Gör jag så kan ju hela badrummet fuktspärras och nischen blir verkligen en del av badrummet, sen drar jag dit "luckan". Problemet med det är ju att spånskruven punkterar fuktspärren i badrummet.
Det jag fortara
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Exakt... och primer fäster inte heller på Silicon så det lär inte fungera.nino skrev:
Som sagt... egna patentlösningar bör man akta sig för tyvärr.
Sen är väl fortfarande rollbart tätskikt inte godkänt i en träkonstruktion eller det har kommit någon leverantör som fått det godkänt nino ?
Men detta är väl ingen egen patentlösning jag är ute efter. Muggen är väl gjord för att kunna sitta mellan två reglar i vöggen? Tycker att det ser tråkigt ut med en vögghängd mugg på en 120x70cm stor låda som står framför badrumsväggen. Tappar ju lite meningen..
Jag får ta loss masonitskivorna och silikonen och göra ngt annat då. Stod fasen inget någonstans att fuktspärren inte skulle fästa på silikon. Behövde ingen primer enl åf.
Ska jag klä nischen invändigt med renoveringsgips istället?
Vad kan jag täta mmed istället för silikon i ev. glipor i lådan?
Folie krävs väl bara i zon1? Eller behövs folieduk för att det är träreglar och masonit?
Om jag kör folie i nischen som får gå ut och gå ihop med övriga badrummet? Hur kan jag då fästa skivan som sitter för nischen? Ska den limmas mot folien som täcker
Jag får ta loss masonitskivorna och silikonen och göra ngt annat då. Stod fasen inget någonstans att fuktspärren inte skulle fästa på silikon. Behövde ingen primer enl åf.
Ska jag klä nischen invändigt med renoveringsgips istället?
Vad kan jag täta mmed istället för silikon i ev. glipor i lådan?
Folie krävs väl bara i zon1? Eller behövs folieduk för att det är träreglar och masonit?
Om jag kör folie i nischen som får gå ut och gå ihop med övriga badrummet? Hur kan jag då fästa skivan som sitter för nischen? Ska den limmas mot folien som täcker