3 756 läst ·
15 svar
4k läst
15 svar
inkonsekvensen tar kål på mig...
Sida 1 av 2
Bygger badrum i ett äldre hus och försöker följa alla branschrekommendationer, men...
Duschutrymmet kommer bli helt inneslutet med weber tätskiktsfolie, kakel och tätslutande glasväggar. I det som räknas som våtzon 2 kommer jag även där sätta weber tätskiktsfolie.
På väggarna i våtzon 2 kommer jag montera pärlspånt.
Nu till mina bryderier:
Hur är det möjligt att jag måste vara så noga med tätskiktet i våtzon 2 att jag antas limma/spika pärlspånten på en limmad regel för att inte skada tätskiktet? Att jag inte litar på limmet efter 15-20år är kanske underförstått.
Samtidigt består innertaket strax ovanför, som hantverkarna monterat, av samma sorts pärlspånt som spikats direkt på plastfolie utan något ventilerat mellanrum eller bryderi kring hålen i plasten.
Varken försäkringsbolaget eller någon av branschorganisationerna verkar ha några problem med denna motsägelse heller. Trodde också i min enfald att det borde vara noga att ansluta tätskiktsfolien mot plasten i taket, men där verkar istället rekommendationen vara att lämna en glipa på någon centimeter...
Kommer känna mig som idiot när jag står där och limmar pärlspånten....
Duschutrymmet kommer bli helt inneslutet med weber tätskiktsfolie, kakel och tätslutande glasväggar. I det som räknas som våtzon 2 kommer jag även där sätta weber tätskiktsfolie.
På väggarna i våtzon 2 kommer jag montera pärlspånt.
Nu till mina bryderier:
Hur är det möjligt att jag måste vara så noga med tätskiktet i våtzon 2 att jag antas limma/spika pärlspånten på en limmad regel för att inte skada tätskiktet? Att jag inte litar på limmet efter 15-20år är kanske underförstått.
Samtidigt består innertaket strax ovanför, som hantverkarna monterat, av samma sorts pärlspånt som spikats direkt på plastfolie utan något ventilerat mellanrum eller bryderi kring hålen i plasten.
Varken försäkringsbolaget eller någon av branschorganisationerna verkar ha några problem med denna motsägelse heller. Trodde också i min enfald att det borde vara noga att ansluta tätskiktsfolien mot plasten i taket, men där verkar istället rekommendationen vara att lämna en glipa på någon centimeter...
Kommer känna mig som idiot när jag står där och limmar pärlspånten....
Jag hade spikat utan tvekan, om vattnet tar sig igenom färgen och sen pärlsponten för att sedan ta sig igenom spikhålet i plasten för att sedan göra skada i ytterväggen....
Så har du utan tvekan uppmärksammat detta fuktproblem och åtgärdat det långt innan problemet tagit sig till ytterväggen.
Jag tycker våtrumsbranschen har slagit knut på sig själva när det gäller det här med panel på väggarna i våtrum.
Vad är det för våtrumszon på ytterpanel och varför är inte den limmad t.ex??
Idiotiska skrivbordsprodukter...
Så har du utan tvekan uppmärksammat detta fuktproblem och åtgärdat det långt innan problemet tagit sig till ytterväggen.
Jag tycker våtrumsbranschen har slagit knut på sig själva när det gäller det här med panel på väggarna i våtrum.
Vad är det för våtrumszon på ytterpanel och varför är inte den limmad t.ex??
Idiotiska skrivbordsprodukter...
För ca tio år sedan monterade jag pärlspont i badrummet hos min kusin, enligt dåvarande standarder. Med det undantaget att jag gipsade nedersta 10 cm och satte klinkersuppvik där så pärlsponten inte kunde suga vatten där. Pärlsponten spikades på liggande reglar som skruvades på den plastade ytterväggen stående reglar.
Det är en barnfamilj så det plaskas mycket med vatten ifrån duschen som bara har duschdraperi, panelen var målad med vanlig interiör icke vattenbaserad panelfärg.
Det finns inte fel på pärlsponten idag, möjligtvis har det torkat isär en smula.
Det är en barnfamilj så det plaskas mycket med vatten ifrån duschen som bara har duschdraperi, panelen var målad med vanlig interiör icke vattenbaserad panelfärg.
Det finns inte fel på pärlsponten idag, möjligtvis har det torkat isär en smula.
Det är fler saker man kan undra över men det handlar nog mer om att dessa branschorganisationer går materialtillverkarnas ärenden. Hur kommer det sig att man bakom ett tätskikt skall ha speciella skivor och inte kartongklädda gipsskivor?? vad är meningen med det. Tätskiktet är väl just det tätt eller, och vad är det som gör att på ena sidan av en regelstomme kräva specialskivor, och på andra sidan tillåta en vanlig kartongklädd gips, vad är skillnaden. Då talar jag självklart om zon 1 och inge hål för montering av div attiraljer i denna zon.
Hur hade ni gjort?
Limmat reglar och panel eller helt enkelt spikat rubbet med hänvisning till att om det funkar i taket måste det funka i våtzon 2?
I våtzon 1 skulle jag aldrig ta några genvägar men det obrutna tätskiktet i våtzon 2 känns överreklamerat på många vis så länge det finns dörrar, fönster, lysknappar, spikade innertak och en glipa mellan tätskiktet i väggen och ångspärren i taket....
Limmat reglar och panel eller helt enkelt spikat rubbet med hänvisning till att om det funkar i taket måste det funka i våtzon 2?
I våtzon 1 skulle jag aldrig ta några genvägar men det obrutna tätskiktet i våtzon 2 känns överreklamerat på många vis så länge det finns dörrar, fönster, lysknappar, spikade innertak och en glipa mellan tätskiktet i väggen och ångspärren i taket....
cesar33: anledningen till våtrumsskivorna är att innan folien kom så kunde/gick viss vattenånga genom det rollade tätskiktet (huvudsakligen vid duschplatsen kan man anta) och kunde då få pappgipsen att mögla (svartmögel) och om det ville sig illa så kunde mögelsporer dras med och komma ut i huset och sen är det ju ett hälsoproblem vid rivning...
Idag finns inte det problemet kvar då folien är så pass tät, men våtrumsskivorna lever kvar.
Kanske för att försäkringsbolag, byggbolag och BKR krävde att skivorna skulle tas fram ( personlig fundering)
Det kan kännas lite löjligt varje gång man sätter tätskikt och är precis lika noga ovanför dörren som i duschhörnan som är 2-3m bort, men jag anser att det är lika så bra då vet man att det är riktigt gjort överallt.
Ang. taket... Den dan vi kommer till krav på tätskikt/folie i tak kommer säkert 99% av forumets användare att protestera... I dagsläget är regelverket skrivet så att taket inte behöver tätskikt, men det är så klart upp till var och en att tätskikta taket!
Skruva spikregeln i de stående reglarna och använd samma metod som vid infästning i zon 1 som finns beskrivet + lim, det räcker säkert att skruva på 90-120cm avstånd
Idag finns inte det problemet kvar då folien är så pass tät, men våtrumsskivorna lever kvar.
Kanske för att försäkringsbolag, byggbolag och BKR krävde att skivorna skulle tas fram ( personlig fundering)
Det kan kännas lite löjligt varje gång man sätter tätskikt och är precis lika noga ovanför dörren som i duschhörnan som är 2-3m bort, men jag anser att det är lika så bra då vet man att det är riktigt gjort överallt.
Ang. taket... Den dan vi kommer till krav på tätskikt/folie i tak kommer säkert 99% av forumets användare att protestera... I dagsläget är regelverket skrivet så att taket inte behöver tätskikt, men det är så klart upp till var och en att tätskikta taket!
Skruva spikregeln i de stående reglarna och använd samma metod som vid infästning i zon 1 som finns beskrivet + lim, det räcker säkert att skruva på 90-120cm avstånd
nino håller med dig men det är just sådana dumheter som kan göra en frustrerad, och ifråga sätta detta regelverk som ändras så ofta numera att även BKR med flera borde känna sig löjliga i sitt sätt att agera. Det är troligtvis en ryggdunkar förening som genom sin ägarkonstinstallation skapar förutsättningar för bättre avkastning i material ledet. Varför försäkringsbolagen däremot hänger på med samma eller liknande krav är mer förvånande.
Förutsättningen för ett säkert våtrum är och förblir inte enbart materialvalen utan ännu större och viktigare är att arbetet görs rätt och riktigt, annars så spelar det ingen roll vad man bestämmer i olika intresseföreningar när det ändå skiter sig på sista raden (monteringen)
Förutsättningen för ett säkert våtrum är och förblir inte enbart materialvalen utan ännu större och viktigare är att arbetet görs rätt och riktigt, annars så spelar det ingen roll vad man bestämmer i olika intresseföreningar när det ändå skiter sig på sista raden (monteringen)
Angående tak så finns det färgsystem för målning som uppfyller liknande krav På täthet som tätskikt för väggar som skall beklädas med keramik. Så använder man det så är det mycket små problem med fukt i tak, men där är enda stället glasfiberremsa skall användas vid skarvspackling av skivmaterial.
Fast BKR har inte ändrat sitt regelverk så ofta...
Jag tycker att kraven på tätskikt och mont.anvisningar har blivit mycket bättre, förr tyckte jag det kändes så där efter man rollat ett badrum och det var klart, nu efter man monterat folie i hela så känns det verkligen bra.
Ja monteringen kan ingen förutom utföraren göra nått åt... men jag vet inte hur BKR ska kunna ändra på det?
Jag tycker att kraven på tätskikt och mont.anvisningar har blivit mycket bättre, förr tyckte jag det kändes så där efter man rollat ett badrum och det var klart, nu efter man monterat folie i hela så känns det verkligen bra.
Ja monteringen kan ingen förutom utföraren göra nått åt... men jag vet inte hur BKR ska kunna ändra på det?
Det där synar jag vilken dag som helst utan att ens ha torrt på fötterna. Gissar att 95 av 100 fuktskador i badrum med tätskikt sker i zon 1. Av dessa 95 gissar jag att 90 sker vid brunnen och 5 vid infästningar och genomföringar. Fuktskador i zon 2 lär nog höra till ovanligheterna. Framförallt på vägg.Maurer skrev:
Redigerat: