Tjena

En dum fråga kanske men jag måste kolla lite meder som har vanan och kunskapen.

Sätter LiP- foliesystem i badrummet och har funderar över hörnen vägg-vägg.
I alla beskrivningar (oavsett märke?) så börjar alltid första vådeninne i hörnan och det blir en skarv mellan 2 våder inne i hörnet. Måste det vara så?

För min del kommer en våd förbi hörnet, är det inte bättre att gå förbi hörnet med samma våd och pressa in den i hörnet bara? Hörn är ju riskområde så det borze vara bra att inte skarva just där om man kan undvika?

I mitt duschörn blir det ännu mer spännande där är det vägg-45° vinkel-40cm vägg- 45° vinkel - vägg. Hoppas väni förstår. Det är alltså 2 st 45° vinklar istället för en 90°. Det är för att duschblandaren ska sitta i hörnet av duschhörnan. Blir snyggt så.
Här gårdet enkelt att dra en våd som täcker rubbet utan skarvar inne i duschhörnet. Är det inte bättre än att få två skarvar?

Ser hur rörigt detta är skri et men jag tror ni fattar..
Bifogar en bild så ni ser. 20140104_200857.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kiilto kör med vik i hörnen och nere vid golvet om man har bara folie, ingen remsa alls, bara hörn.

T
Ja, det kvittar var du har skarvarna och precis som du skriver så kan du bara köra folien förbi ditt 45 gradiga hörn. Ser att du redan har satt remsor på väggen, det hade du inte behövt, du har ju folien på väggen.

Våderna på en vägg ska avslutas ca 1cm före vinkeln i hörnet. Våd på nästa vägg ska på motsvarande vis börja ca 1cm efter samma hörnvinkel.

injonil skrev:
Våderna på en vägg ska avslutas ca 1cm före vinkeln i hörnet. Våd på nästa vägg ska på motsvarande vis börja ca 1cm efter samma hörnvinkel.
Tjena. Vart hittade du den texten? Vet du varför man ska sätta folien så? I min värld känns det allra bäst att inte ha en skarv i hörnet alls.

Om man däremot måste skarva ändå så förstår jag det tillvägagångssättet.

Jag har författat texten jag skrev helt själv ;)

Det står inte uttryckligen i anvisningarna men jag grundar påståendet på att LIP folie är inte gjord för att vikas, den är för tjock för detta och det blir inte bra att försöka; de remsor som är gjorda för att vikas är tunnare.

T
injonil skrev:
Jag har författat texten jag skrev helt själv ;)

Det står inte uttryckligen i anvisningarna men jag grundar påståendet på att LIP folie är inte gjord för att vikas, den är för tjock för detta och det blir inte bra att försöka; de remsor som är gjorda för att vikas är tunnare.
Hehehe......roligt att komma med påståenden när man inte ens har provat produkten:x

Kan berätta för dig att det går hur bra som helst att vika folien. Remsa och folie är lika tjocka och gjorda av samma material.

tank77 skrev:
Hehehe......roligt att komma med påståenden när man inte ens har provat produkten:x

Kan berätta för dig att det går hur bra som helst att vika folien. Remsa och folie är lika tjocka och gjorda av samma material.
Instämmer.. remsor och folie är exakt samma. Är man snål skulle man kunna skära remsorna själv.
Jag har nu monterat folien och det gick superbra att vika den i hörnorna.
Bif bild.
20140105_141428.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T
Ser bra ut din lille kladdejöns:p Glöm inte att stryka överlappningarna med gummit och var extra noga med nischen i duschen, där vill man inte ha några läckor.

Ser ju förresten för jävligt ut, som en klant slabbat runt. Ljusgul folie och brungrön gegga. Haha.
Fördelen var att man såg att det var gegga överallt bakom folien eftersom folien blev mörkare där.

En svårighet jag har är nischen i duschen. Lite svårt att tänka hur jag ska fuktspärra den.
Jag började med 4 st innerhörn. Sedan remsor i alla inre hörn. Typ som om det vore ett litet eget rum.
Sen satte jag en bit folie på den bakre väggen.

Nu kommer det kluriga.. ytterkanterna satte jag remsor över som jag blev tvunken att snitta för att kunna vika runt kanten. På sidoväggarna inne i nischen satte jag sen en lång remsa runt hela i ett svep. Den täckte mellan den remsan i innerhörnet och remsan i framkant över det hörnet.

Sist av allt satte jag folien som ni ser på bilden ovan.

Tänkte måla 2 ggr över allt med fuktspärr.

I nischen blir det kalkstensplattor med silikon i fogarna tänkte jag.
Sätter dem omlott så att de på sidan går över den i botten som har ett litet "fall" utåt.

Kommer detta hålla tätt i 25 år?

Gissar att du har manschetterna till utkommande rör kvar att sätta, eller?

Pensla rejält med k2 så borde du vara säker. Viktigast är golvbrunn i ett badrum,är där över 90% av alla fuktskador sker

tank77 skrev:

Vad har du fått det ifrån att jag inte använt produkten?

Jag har byggt ett badrum med LIP för ca 2 månader sedan. Remsa och folie är INTE lika tjocka och det är mycket stor skillnad på hur lätta de är att använda när man viker.

• Gilla
Citrus och 1 till
  • Laddar…
T
injonil skrev:
Vad har du fått det ifrån att jag inte använt produkten?

Jag har byggt ett badrum med LIP för ca 2 månader sedan. Remsa och folie är INTE lika tjocka och det är mycket stor skillnad på hur lätta de är att använda när man viker.
Personligen tycker jag det är väldigt lätt att vika folien, tydligen tycker TS det också:thumbup:

Det blir mycket lätt glipor i vecket när man försöker vika folien. En sådan glipa i hörnet vid duschen kan få allvarliga konsekvenser. Betydligt säkrare att avsluta 1cm före varje hörn. Remsorna i hörnvinklarna ser till att det håller tätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.