Hej!

Jag behöver rådfråga er då jag själv skall utföra ett byte av blandare.
Då det idag inte sitter någon kulventil så att jag kan stänga av för vattnet (utan att behöva gå ner i källaren till lägenhetskomplexet) så vill jag montera en sådan samt ny blandare.
Inkomande rör är 15,6 mm utvändigt. Nya blandaren har PEX rör och är dimension 3/8" (IKEA).

Så här ser det ut idag med kommentarer om vad som skall göras: http://www.ladda-upp.com/bilder/68862/blandareballofix

Tanken är alltså att ansluta kulventilen direkt mot inkommande rör och i andra änden av kulventilen skall IKEA blandaren anslutas med sin PEX-koppling.

Kan det låta sig göras? Vad behöver jag för dimensioner etc på kulventil och eventuella rör/kopplingar/packningar?

Tackar!

Det ser ut som du i nuläget har en rörgänga på röret som kommer upp ur golvet, och på den har man gängat en halvkoppling. Halvkopplingen har en ivändig rörgänga mot röret, och en inbyggd planpackning som tätar mot kanten på gängan. Sedan har halvkopplingen en sorts klämkoppling mot röret från blandaren.

Det är inte helt lätt att avgöra dimensioner från bilden, men ofta är det R15 gänga på den typen av halvkoppling. Och röret till blandaren är ofta 10mm.

Du skriver att PEX röret till blandaren är 3/8" jag antar att du då menar att det sitter en koppling på röret med en 3/8" mutter (=R10).

Då behöver du en kran med invändig gänga (R15? du får kolla) mot röret, sådana finns såvitt jag vet inte med planpackning och lekande mutter, vilket skulle varit bekvämt. Utan du får täta med lin och gängpasta. FInns trådar här om hur man gör med lin.

Mot blandaren behöver du då en utanpåliggande R10 gänga. Jag är osäker på om det finns kranar med ex. R15 åt ena hållet och R10 åt andra. Utan troligen måste du sätta någon form av övergång. Sådana finns både med utanpåliggande gängor åt båda hållen (fast i olika dim.), ger invändig gänga på kranen, eller med inre + yttre gänga. Även denna koppling mot kranen måste tätas med lin. Kopplingen på kranen/PEX, har en inbyggd planpackning så där behövs ingen ytterligare tätning.

Om du aldrig har tätat med Lin förut så öva dig på först på kopplingen kran, övergångsdel. Du kan behöva göra om det några gånger innan du fått in hur man skall göra. Det gäller att ha lagom mycket lin så att det blir väldigt trögt att skruva ihop, men ändå inte så mycket att allt linet bara pressas framför och ligger som en korv runt kopplingen utanför. Får man bara ihop det så att det är trögt att skruva (får inte gå att skruva utan verktyg) så är det garanterat tätt.

• Gilla
matt1as
  • Laddar…
Du kanske bör måtta lite med PEX rören så att de är lagom långa. Om det är precis lagom fel i längd så kanske de måste krökas lite S formade för att få plats, om det då är trångt, kan det vara nödvändigt att i stället kapa de inkommande rören lite. Vilket kräver en annan lösning med kopplingar, beroende på material i rören.

Tack för mycket tydligt svar. Du har gissat dimensionerna korrekt :)
Men i första hand skall jag försöka finna en kulventil som har R15 invändig gänga och R10 i utgående utanpåliggande gänga samt lin och gängpasta på ingående.

Vi får se vart och hur detta slutar. Tack igen!

Å när du ändå är på G, passa på och byt vattenlåset med tillhörande rör också.
Då kommer det att se snyggare ut. ;)

Det kan jag lova att jag skall!

Fast vattenlåste kan vara lättare sagt än gjort. Jag har ett handfat pä källartoan som jag tror är från 1960. Det är ett riktigt tjusigt handfat med dold blandare, 2 kranar direkt i porslinet, och en strömlinjeformad pip som kommer upp i mitten.

Vattenlåset är i helkrom. Och jag får inte loss koppen under för att kunna rensa. I nuläget är det halvstopp i avloppet från tvättstället. Har även försökt få loss det från tvättstället, inte heller det går, är rädd att knäcka porslinet om jag tar i hårdare.

Efter en vända till Bauhaus har jag följande att visa upp.
I denna bild är blandarens PEX-rör ansluten till en övergångsdel med R10 utvändig gänga, som är ansluten till Ballofixen. Hoppas sedan på att invändiga gängan i Ballofixen passar på inkommande rör.

Fråga: PEX anslutningen täcker inte hela övergångsdelens gängor. Är detta ett potentiellt problem??

IMAG0384.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMAG0385.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ha det!

Redigerat:
Nu är ballofixer, Pexrör och blandare monterat.
Det fungerar fint. MEN, det kan ha uppstått eller redan tidigare funnits en liten läcka vid kröken av ett av kopparrören. Kan man åtgärda detta på ett enkelt sätt?

Som svar på frågan om täckning av gängorna. Nej den skall inte täcka gängorna. Muttern uppgift är att dra ihop kopplingen, så att den plana packningen i Pexkopplingen tätar mot kanten på övergångsdelen. Om då muttern hade gått att dra ända ner så skulle det vara muttern som tar emot istället för packningen, och det skulle läcka.

Vd gäller din läcka i kröken. är det alltså mitt på ett kopparrör, inte vid en koppling? Det låter lite skumt att det skulle börja läcka mitt på ett rör, även om kröken kan skapa bristningar. Har du böjt röret extra?

Du kan kapa röret på en rak sträcka före läckan, och sätta en klämkoppling. Och sedan kanske du bör byta den biten rör.

En klämkoppling tätar runt röret genom att klämma åt om röret. Det gäller att du noga kollar diametern på röret. På bilden ser det ut som 15mm rör. Kruxet är att det fanns en gammal standard fram till någon gång på 70 talet. Enl. den så är rören 16mm. Så du bör mäta med ett skjutmått eller annan noggrann metod.

Kopplingen dras först lätt tills det tar stopp, sedan drar man 1-2 varv ytterligare, det klämmer ihop hylsan så det blir tätt. Om kopplingen läcker (händer enstaka gånger) så drar man lite till så brukar det bli tätt.

Klämkopplingar finns sedan med alla möjliga dimensioner åt andra hållet, eller med gängor som du redan lärt dig hantera.

Om röret är målat så får du försiktigt slipa bort färgen, där kopplingen skall sitta, då är det viktigt att du inte slipar i rörets längdriktning, ev. repor skall gå runt röret, inte längs med.

Observera att det finns även något som kallas "presskoppling", det är något annat. Används av proffs, det kräver ett pressverktyg som kostar typ 10 000 att köpa.

Åter igen - tack för gott svar! Riktigt goda tips och "att tänka på" du har delgivit.

Vag gäller läckaget så är det precis vid en koppling som är i form av en böj/krök, alltså inte mitt på ett rör. Det finns ingen quick fix på ett sådant problem?

dabe45 skrev:
Åter igen - tack för gott svar! Riktigt goda tips och "att tänka på" du har delgivit.

Vag gäller läckaget så är det precis vid en koppling som är i form av en böj/krök, alltså inte mitt på ett rör. Det finns ingen quick fix på ett sådant problem?

Jag ber om att få rätta mitt antagande om att kopplingen mellan kopparrören i böjen läcker. Den är tät!
Vad som läckte var en PEX koppling som jag dragit åt för hårt och således spräckt packingen.
Hade som tur var flera sådanna liggandes så felet åtgärdades igår kväll.

Inget läckage och uppfräschat badrum är vad som väntar efter arbetet :)
Tack för dina och era tips, det har hjälpt mig att få igenom detta!

//D

Nu är ju problemet löst, men jag måste ändå få fråga - vad är det för fördel med lin istället för gängtejp?

Det är jag inte kunnig nog att svara på. Jag blev rekommenderad lin - Jag köpte lin ;)
En fråga för hempularen​ tror jag.

PHermansson skrev:
Nu är ju problemet löst, men jag måste ändå få fråga - vad är det för fördel med lin istället för gängtejp?
Lin har fördelen att kunna släppas och dras åt flera gånger medan gängtejp är en engångsprodukt. Dessutom upplever många att det är lättare att arbeta med lin när man väl lärt sig. I slutändan tror jag dock det till viss del handlar om traditionalister ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.