Hej! Jag undrar. Jag håller på med badrummet och jag har flytspacklat in en el-slinga, jag började limma folien på golvet men sen kom jag på en sak och behövde rycka bort folien efter någon timma och då blev de massa lim å skit som jag sen skulle slipa bort! och jag tänkte mig inte för och råkade hyvla av en bit på el-slingan. På just den här delen av golvet så ser man slingan lite grann. behöver man laga eller kan man laga ? jag såg någonting om att man kan kapa och sätta ihop och sen dra på krymp slang. Kanske någon här som gjort något liknande och vet att de är säkert och funkar bra?
nej det står lite olika men enligt GVK så skall det vara 12 mm i mellan. Men det är just det jag skall göra. Jag ska flytta upp golvet ytterligare. Men enligt dom som gör slingan så kan man lägga den direkt i fixen. Sen kan man fundera på vad GVK säger om att jag gör allt detta själv utan behörighet.mattias1jonsson skrev:
Finns det möjlighet att lägga en ny slinga?
Lägga det direkt i fixet/sättmassan är svårt och brukar inte rekommenderas (eller ens tillåtas) i våtrum.
Och för ordningens skull, så är all förläggning av elektrisk golvvärme en behörighetskrävande elinstallation.
Lägga det direkt i fixet/sättmassan är svårt och brukar inte rekommenderas (eller ens tillåtas) i våtrum.
Och för ordningens skull, så är all förläggning av elektrisk golvvärme en behörighetskrävande elinstallation.
givetvis är det så. inom morsans jobb så måste man även ha behörighet för att koka potatis =) Men jag gör en lagning så får vi se. här visar man hur dom gör. https://golvvarmekungen.se/2012/att-laga-en-varmekabel/GoForIt skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 777 inlägg
Om du kapar bort en bit så minskar resistansen, strömmen och därmed värmen ökar, ev. farligt mycket. Att kapa bort 10-20 cm är säkert ok. Men tar du bort mer så bör man börja räkna lite.
Nu förutsätter jag att det är en serieresistiv slinga. Är det den andra typen som även är självreglerande, så är längden inget problem.
Nu förutsätter jag att det är en serieresistiv slinga. Är det den andra typen som även är självreglerande, så är längden inget problem.
Moderator
· Stockholm
· 57 777 inlägg
Kolla med tekniska supporten hos spackeltillverkaren. Min amatörmässiga gissning är att det bör gå, det är såpass lite som är kvar av den att det inte blir instängd fukt, annars kan det vara ett problem med dubbla tätskikt. Troligen skall du använda primer innan du flytspacklar.
Klicka här för att svara