15 407 läst ·
8 svar
15k läst
8 svar
Kakel o klinker; vilken ordning är bäst?
Väggarna först sen golvet, så gör alla plattsättare jag pratat med.
Skäl? Golvet är inte rakt tack vare fallspacklingen. Då om du lägger golvet först så måste du skära varenda platta till väggen mer eller mindre. Sätter du däremot väggarna först så klarar du dig i stort sätt ifrån det. Golvplattorna hade troligtvis ändå behövs kapas i ena kanten mot väggen, så vad gör det för skillnad om man Kapar 1cm eller 2?
Så för att sammanfatta, gör man väggarna först så får man ett moment mindre att göra
Skäl? Golvet är inte rakt tack vare fallspacklingen. Då om du lägger golvet först så måste du skära varenda platta till väggen mer eller mindre. Sätter du däremot väggarna först så klarar du dig i stort sätt ifrån det. Golvplattorna hade troligtvis ändå behövs kapas i ena kanten mot väggen, så vad gör det för skillnad om man Kapar 1cm eller 2?
Så för att sammanfatta, gör man väggarna först så får man ett moment mindre att göra
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Helt korrekt Jarlsgård...
Mycket enklare att mäta till och skära golvplattorna snyggt mot väggarna än väggplattorna mot golvet.
Själv tycker jag en annan fördel är att man inte behöver skydda golvet lika noga.
En annan är att man sparar tid...
Samma dag man ska lägga golvet hinner man foga väggarna innan för att slippa få en halvdag över... men svårt tvärtom
Mycket enklare att mäta till och skära golvplattorna snyggt mot väggarna än väggplattorna mot golvet.
Själv tycker jag en annan fördel är att man inte behöver skydda golvet lika noga.
En annan är att man sparar tid...
Samma dag man ska lägga golvet hinner man foga väggarna innan för att slippa få en halvdag över... men svårt tvärtom
Inte i normalfallet, men tänker mig i ett tidstight läge.Paul-Staffanstorp skrev:
Tätskikt klart på vägg men inte avslutat längst ner mot golv.
T.ex. när elektrikern inte fått golvvärmen på plats.. eller slingan flutit upp vid flytspacklingen och måste korrigeras.
Den enda fördelen och då är det nog den enda också med att börja med golvet är att man får ett "hårt" skydd på tätskiktet. Men är man normalförsiktig så finns det inga fördelar med att börja på backenJ jape skrev:
Klicka här för att svara