Byggahus.se

Helt ute och cyklar???

1. T
    Medlem Nivå 1
    Hej !

Nu behöver jag hjälp !

Nu kanske det enbart är jag som är ute och cyklar men hade en byggfirma över som jag använt en gång tidigare till ett väldigt litet jobb som jag nu ska använda för att renovera en liten liten gäst toalett golv och väggar samt golv på en annan yta på 21 kvm.
    svenskt/polskt företag med certifikat och det är checkat.
    Arbetskostnaden är ok men kan inte riktigt förstå mig på om han försöker blåsa mig på materialkostnaden eller om jag är dum i huvet och inte fattar vad han ska ha allt till??

Projektledaren är Engelskman därav språket.

1. Flytspackel 20 kg - 36 st x 250 = 9000 kr
    2. Primer 15 l x 3 x 250 = 750
    3. Fix (cement) 20 st x 250 = 5000 kr
    4. Fog 2 st x 300 = 600 kr
    5. Silicone 10 st x 100 kr = 1000 kr
    6. Primer 15L 1 x 2000 kr = 2000 kr special primer eller va fan är detta för primer ?
    7. Tat mambran 2 st x 1000 kr = 2000 kr
    8. Tails 50 kvm x 699 =34950 kr

kaklet vet jag stämmer men det andra ? Tex flytspackel för 9000 kr ? 36 st 20 kg är ju 720 kg ???????

Mvh Tobias

2. C
    Medlem · Nivå 12
    Tycker det låter som lite spackel till 21m2.
    Tails vet jag inte vad det är, men i övrigt låter det väl absolut rimligt. Ingenting jag direkt skulle reagerat på.
    Även om det inte är rimligt att de ska leva på påslag så är det ju inte konstigt att lite påslag sker.

3. J
    Medlem Nivå 6
    Varför skriver du med fet stil och vissa stycken understruket?

• Laddar…
  4. Bästa svaret

H
    Moderator · Nivå 25
    Flytspacklet är inte orimligt. Beror på om det skall spacklas fall. Räkna med ca 40 kg per mm tjocklek, på den ytan. Kan behövas 15 - 30 mm tjocklek, kanske mer för att få fall över en stor yta. Priset brukar variera från typ 180 - 350 kr/säck. Innehåller då glasfiberarmering eller andra specialegenskaper för de dyrare.

Den där ”specialprimern” är troligen limmet/membranet som skall limma fast folien, det är dyrt och kallas för olika saker för de olika fabrikaten. Väldigt viktigt att det är rätt typ av lim till folietypen.

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Mängderna känns snålt tilltaget, utom möjligen fixet och den vanliga primern. Om golvet är 21 kvm, så borde det gå åt mer än 50 kvm plattor till tak o väggar. Tätskiktsfolien, är det verkligen 25 kvm per rulle? Flytspackel brukar vara 15mm på lägsta punkten, och 20 - 40mm mer på högsta punkten. Borde gå åt mer än ett ton.

Förresten ”membran” kan betyda folie, men också rollat (flytande) membran, vilket idag Inter godkänt annat än i speciella fall.

• Laddar…
  6. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 22
    Det va väl inte väggar i det 21m2 utrymmet utan bara i lilla toan?

• Laddar…
  7. T
    Medlem Nivå 1

Tack för ett utfyllande och bra svar. Då är det bara min okunskap som plingade till. Då är alltså detta rimligt med andra ord.
    på de kvm som var skrevet så ska det enbart läggas på golv och inte vägg

8. T
    Medlem Nivå 1

Stämmer Stefan

9. K
    Medlem · Nivå 7
    Tails, stavas säkert tiles.

10. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag missförstod ytorna. Om rummet på 21 kvm inte är ett våtrum, så kanske det är överdrivet mycket spackel. Beroende på underlag, kan det ändå behövas 15mm, för att få rätt styvhet i golvet.

11. slacker
    Medlem · Nivå 18
    Jag är förvirrad:

- Varför 50kvm plattor om det enligt TS endast är golvet på 21kvm som skall kaklas? (missade toan...)
    - 10 tuber silikon är absurt - Det gick 4 i mitt badrum på 9.2 kvadrat. Mest för att det var olika färger, 2 transparent och två grå.
    - Fix, det gick tre 25kg säckar till väggar och golv på mina 9.2kvadrat. Blir ca 34kvm med väggar inkluderade.
    - Fog, det beror på fogbredd men det gick 2.5 st 5kg säckar i mitt badrum.
    - Primer, jag köpte en 5L dunk och det är fortfarande kvar i den. Beror lite på underlaget hur den skall spädas men den är ändå dryg.

nått är onekligen galet...

Edit - Jag ifrågasätter följande - Primer, fix och silikonet.

• Laddar…
  12. T
    Medlem Nivå 1

Hej
    Tack för svar.
    Det är som sagt en yta på 21 kvm golv som är en hall och pannrum, det är bara golvet här + så ska man kakla en sockel. En annan firma sa att de räknade med 12 mm spackling och att det var i överkant.

toaletten är som sagt väldigt liten , ca 1,5 m x 1 m Max och 2,30 i höjd. Här ska golv och väggar kaklas, dörren tar ju upp en stor yta av ena väggen självklart.

mvh

13. T
    Medlem Nivå 1
    men annan firma har sagt 12 mm på den stora ytan och då räknade dom i överkant , enligt de själva.
    Mvh

14. H
    Moderator · Nivå 25
    En viktig fråga är ju om detta är fast pris, eller om det handlar om löpande räkning med en prisuppskattning?

Är det fastpris, så kommer firman att räkna i överkant på allt, och du får betala för det oavsett vad som går åt. Firman behöver marginal för missar i spacklingen, delar kanske måste göras om etc.

Är det en prisuppskattning, så kommer de ändå att vilja ha en marginal men du får betala för det som faktiskt går åt (max 15% över uppskattningen).