Hej

Jag vill ta tillfället i akt att dela med mig av ett bekymmer jag har upptäckt i mitt badrumstak. Mitt hus relativt nybyggt, färdigställt år 2018, och därför hade jag förväntat mig minimala problem. Tyvärr har jag observerat sprickor i badrumstaket, och när jag rådfrågade en byggfirma om detta blev de förvånade över att sådana sprickor skulle uppstå i ett hus av denna ålder.

Byggfirman jag konsulterade hävdar att sprickorna kan leda till fuktska, men de är osäkra på om det verkligen är fallet just nu. De rekommenderade att jag mäter fuktnivån för att få en klarare bild. Här är min fråga: Om det visar sig vara fuktskador som har orsakat sprickorna, vem är ansvarig för att åtgärda detta? Byggfirman har informerat mig om att garantitiden för huset har löpt ut.

Jag undrar om vår bostadsrättsförening kan vara ansvarig för att åtgärda eventuella fuktproblem som påverkar mitt badrumstak, eller om ansvaret ligger på mig som individuell ägare. Jag är tacksam för all information eller råd ni kan dela med er av angående detta ärende.

Tack för er uppmärksamhet, och jag ser fram emot att höra era synpunkter och eventuell vägledning.
 
  • Ett hörn av ett rum med en spricka längs taket och en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt tak med hörn, spricka och gul kantlist, behov av underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt tak med spricka längs kanten där vägg och tak möts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser ut som att fogen har spruckit pga rörelser i stommen?
Sålänge du inte har tappat upp ett badkar och låtit dunsta alt. sprutat vatten rakt upp i taket bör du nog inte vara så orolig.
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
Geerellt så ansvarar innehavaren för inre väggar och tak. Vad som står i stadgarna kan möjligtvis ändra på detta. Men detta ser ut som torksprickor som skulle kunna fogas om och ny takmålning på detta. Gör man ingen åtgärd så skulle det kunna uppstå fuktproblem mellan väggarna.
 
Hade de varit en fuktskada hade gipsen varit missfärgat gulaktig och gipsen mjuk. De där är en sättningsspricka. Kanske klent skruvat tillochmed. Kan du trycka på taket så skivan flexar ?
 
H
D Desp.Raouf skrev:
Hej

Jag vill ta tillfället i akt att dela med mig av ett bekymmer jag har upptäckt i mitt badrumstak. Mitt hus relativt nybyggt, färdigställt år 2018, och därför hade jag förväntat mig minimala problem. Tyvärr har jag observerat sprickor i badrumstaket, och när jag rådfrågade en byggfirma om detta blev de förvånade över att sådana sprickor skulle uppstå i ett hus av denna ålder.

Byggfirman jag konsulterade hävdar att sprickorna kan leda till fuktska, men de är osäkra på om det verkligen är fallet just nu. De rekommenderade att jag mäter fuktnivån för att få en klarare bild. Här är min fråga: Om det visar sig vara fuktskador som har orsakat sprickorna, vem är ansvarig för att åtgärda detta? Byggfirman har informerat mig om att garantitiden för huset har löpt ut.

Jag undrar om vår bostadsrättsförening kan vara ansvarig för att åtgärda eventuella fuktproblem som påverkar mitt badrumstak, eller om ansvaret ligger på mig som individuell ägare. Jag är tacksam för all information eller råd ni kan dela med er av angående detta ärende.

Tack för er uppmärksamhet, och jag ser fram emot att höra era synpunkter och eventuell vägledning.
Prata med styrelsen, det måste vara felgjort. Ring även Villaägarnas juridiska rådgivning, gratis om du är medlem. Ingen dyr årsavgift om du inte är medlem. Hallo konsument kan du även kontakta.
 
Precis som många andra säger. Om du misstänker skada så ska du rapportera den till förvaltare/styrelse. Beroende på orsak så finns det lite olika saker som kan hända.

Scenario 1, styrelsen tar in en fukttekniker och det visar sig att orsaken är en vattenskada den åtgärdas och försäkringsbolaget tar kostnader minus självrisker och åldersavdrag.

Scenario 2, styrelsen rapporterar in detta till totalentreprenören det är sannolikt att de handlar om ett ABT 06 jobb. Då är garantitiden 5 år vilken precis kan ha gått ut. Men då finns det något som heter ansvarstid som löper på i 5 år till. Här skall tilläggas att ni som kund är skyldiga att utan dröjsmål rapportera in skador till totalentreprenören. Så det sämsta ni kan vara (styrelse eller förvaltare) är passiva.

Hur som helst skulle jag säga att detta är något som man rimligen inte ska behöva förvänta sig i ett 5 år gammalt badrum. Och risken är att om du gör om ytskiktet i taket så vad är de som säger att du inte får samma fel igen om 5 år? Antingen har de använt fel färg eller så kommer fukten från något annat ställe än från ditt duschrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.