17 625 läst ·
44 svar
18k läst
44 svar
Problem med badrumsrör, Kommer upp bajs till dusch brunnen när jag spolar toaletten
Lägenhet. Renoverade badrummet mindre än 1 år sedan. hade lukt i badrummet då och då men hittade inte vart lukten kom ifrån nu har jag hittat vad felet är. Bajs i dusch brunnen.🙈 jag öppna brunnen, lyfte upp vattenlås och spolade toaletten det rinner fram vatten till dusch brunnen. Vad gör jag ? När de Renoverade badrummet så kändes fallet för lite. Kan det vara stopp i rören så att vattnet åker till duschbrunnen? Sorry, är dyslektiker om det är fel stavat
Tack för hjälpen
Tack för hjälpen
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 327 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 327 inlägg
Välkommen till forumet!
Det kan vara begynnande stop i rören mellan toaletten och gatan, men då borde t.ex. även några liter vatten från handfatet komma upp i duschen och det borde ta lång tid för vattnet att rinna ut från golvbrunnen, eller så anslöt man toaletten på ett olämpligt sätt mot det liggande avloppsröret under golvet.
Kan du förklara vad din bild ska visa?
Det kan vara begynnande stop i rören mellan toaletten och gatan, men då borde t.ex. även några liter vatten från handfatet komma upp i duschen och det borde ta lång tid för vattnet att rinna ut från golvbrunnen, eller så anslöt man toaletten på ett olämpligt sätt mot det liggande avloppsröret under golvet.
Tack för svaren 😊 bilden visar, stora röret som sticker upp längst till vänster det är där toaletten sitter mitten så sticker det ut ett litet rör där är det handfatet längst ut till höger så är det duschen. När man handspollar toan så går vattnet till duschbrunnen med. tror att trycket inte pallar ?BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser tyvärr ut att vara förminskning från 110 till 75mm till utgående avlopp vilket förvärrar det ytterligare. Dvs mellan toa och golvbrunn är det 110mm dimension så vid spolning pressas allt upp mot golvbrunnen eftersom det är mer motstånd mot utgående avlopp.
Alltså, avloppet ut ur badrummet är väl ändå 110-röret som går ut till vänster i bilden? 75-röret som går åt höger gissar jag är för tvättmaskinen.
Problemet är väl att toan är monterad direkt på en 89-graders gren vad det ser ut. Kanske går att bila upp bara under toan och fixa om man är lite klyftig.
Problemet är väl att toan är monterad direkt på en 89-graders gren vad det ser ut. Kanske går att bila upp bara under toan och fixa om man är lite klyftig.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 829 inlägg
Jag skulle gissa på att det blåa längst till vänster är utgående avlopp.
Haft sån jävla problem med företaget, ursäkta språket. 3 badrum får vatten läckage i bostadsrätt föreningen en utav dom badrum är mitt badrum huvud rören som hade spruckit eller vad det var det tog 7 månader att fixa tre badrum. Bostadsrättsföreningens försäkring anlitade HRB jag rekommenderar absolut inte det företaget. Haft sån problem med dom.B BSOD skrev:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Det borde stämma det lilla röret är för tvättmaskinen skickar bild så kommer du förstå bättre tack för hjälpen. 😊joakim_j skrev:
Alltså, avloppet ut ur badrummet är väl ändå 110-röret som går ut till vänster i bilden? 75-röret som går åt höger gissar jag är för tvättmaskinen.
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 327 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 327 inlägg
Händer det något i golvbrunnen eller med toalettens vattennivå när du släpper ut ett fullt handfat?8 85MG skrev:Tack för svaren 😊 bilden visar, stora röret som sticker upp längst till vänster det är där toaletten sitter mitten så sticker det ut ett litet rör där är det handfatet längst ut till höger så är det duschen. När man handspollar toan så går vattnet till duschbrunnen med. tror att trycket inte pallar ?
Ta gärna kontakt med de som bor i de andra två lägenheterna där badrummen gjordes om.
Testade precis när jag släppte ut vattnet kom det lite vatten i duschen brunnen inte lika mycket vatten när jag spolar toaletten. Tror att jag får grannens skit med 🙈 Skickar video när jag spolarBirgitS skrev: