10 820 läst ·
22 svar
11k läst
22 svar
Mjukstängande toalettsits
En kort uppdatering efter en provdriftsperiod med mjukstängande hårdplastlock.
Jag köpte till slut ett Ifö Cera Gotland till tronen, vilket alltså är ett relativt billigt mjukstängande hårdplastlock. Det har en stram enkel skandinavisk elegans i stilen som jag gillar, är lätt att montera och lätt att ta av när man vill göra rent vid infästningen. Bra med ett helt slätt lock både för rengöring och om det skulle stänka vatten från duschen så samlas vattnet åtminstone inte i en grop som jag sett att vissa lock har. @BirgitS poänger om renhållning stämmer alltså bra. Angående repor behövs nog en längre testperiod, men än så länge inga synbara skador.
Locket har alltså mjukstängning så man kan "släppa" locket och låta det sköta sig själv, men det tar ganska lång tid. Det är däremot möjligt stänga själv också för att få ner det fortare (jag är inte säker på att det går med alla mjukstängare), så jag har inte behövt uppdatera toalettrutinerna något särskilt utan det är bara att stänga själv när man reser sig så kan man omedelbart spola bort träcket och slippa riskera få några stänk i nyllet eller på andra kroppsdelar.
5 av 5 toalettborstar till sitsen!
Jag köpte till slut ett Ifö Cera Gotland till tronen, vilket alltså är ett relativt billigt mjukstängande hårdplastlock. Det har en stram enkel skandinavisk elegans i stilen som jag gillar, är lätt att montera och lätt att ta av när man vill göra rent vid infästningen. Bra med ett helt slätt lock både för rengöring och om det skulle stänka vatten från duschen så samlas vattnet åtminstone inte i en grop som jag sett att vissa lock har. @BirgitS poänger om renhållning stämmer alltså bra. Angående repor behövs nog en längre testperiod, men än så länge inga synbara skador.
Locket har alltså mjukstängning så man kan "släppa" locket och låta det sköta sig själv, men det tar ganska lång tid. Det är däremot möjligt stänga själv också för att få ner det fortare (jag är inte säker på att det går med alla mjukstängare), så jag har inte behövt uppdatera toalettrutinerna något särskilt utan det är bara att stänga själv när man reser sig så kan man omedelbart spola bort träcket och slippa riskera få några stänk i nyllet eller på andra kroppsdelar.
Redigerat:
Men du kollar förhoppningsvis efter spolningen att allt försvunnit och åtgärdar eventuella rester med toaborsten och en extra spolning?B byabin skrev:En kort uppdatering efter en provdriftsperiod med mjukstängande hårdplastlock.
Innan man lämnar badrummet så ska alltid en allmänkontroll genomföras för att säkerställa att det är i skick för ett nytt besök. Detta inkluderar givetvis att verifiera status på porslin i toaskål och handfat, samt eventuell fläckbildning från tvålvatten på framför allt rostfria attiraljer såsom blandare. Vid behov av åtgärd finns alltid tillämplig rengöringsutrustning lätt tillgänglig, inkluderande borstar, svampar, trasor och erforderliga medel.Keiller skrev:
Men för att återgå till trådens ämne så kan det i sammanhanget tilläggas att även locköppning är smidigt och lätthanterligt, vilket innebär att allmänkontrollen fortlöper utan anmärkningsvärd vedermöda.
Redigerat:
Bra att du hittat ett lock som funkar för dig.B byabin skrev:En kort uppdatering efter en provdriftsperiod med mjukstängande hårdplastlock.
Men med tanke på din beskrivning på slutet så bör du nog byta toalettstol efter som det tydligen stänker vansinnigt mycket från den du har. Tydligen ända upp till ansiktet.
Jag brukar aldrig fälla locket innan jag spolar, och det har aldrig stänkt så mycket som en droppe.
Se länk i 1:a inlägget om mikropartiklar. Man kan tro vad man vill om den forskningen, men jag tänker iaf inte riskera (vilket det står i inlägget du refererar till, vilket inte är samma sak som ett inträffande) att bli besudlad av sådana då lockstängning är en enkel och hygienisk åtgärd för att minimera alt. eliminera en sådan risk.L Ludde67 skrev:Bra att du hittat ett lock som funkar för dig.
Men med tanke på din beskrivning på slutet så bör du nog byta toalettstol efter som det tydligen stänker vansinnigt mycket från den du har. Tydligen ända upp till ansiktet.
Jag brukar aldrig fälla locket innan jag spolar, och det har aldrig stänkt så mycket som en droppe.
Då förstår jag.Trodde först att det stänkte stora stänk.B byabin skrev:Se länk i 1:a inlägget om mikropartiklar. Man kan tro vad man vill om den forskningen, men jag tänker iaf inte riskera (vilket det står i inlägget du refererar till, vilket inte är samma sak som ett inträffande) att bli besudlad av sådana då lockstängning är en enkel och hygienisk åtgärd för att minimera alt. eliminera en sådan risk.
Skulle ha tänkt efter.
Vad det gäller micropartiklar så är det din tanke som gäller i ditt hem så det var ingen synpunkt på det.
Tycker att det var bra att du hittade en lösning som passade dig.
Mjuklocket på vår IFÖ gick sönder på någon vänster, ena "gångjärnet" i plast tappade en detalj. Så nu står man där och ska välja nytt lock och visst hade det varit fint med en lite rejälare sits och då kommer man såklart in på mjukstängande. Jag har dock samma farhog som TS här vilket många verkar vifta bort som ett icke problem, här är en liten video som förklarar problemet :
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/zvnf9t
Man brukar säga att lite baciller bara stärker och till stor del är det sant men när det kommer till toalett så verkar det inte helt ovanligt att de sprider div otrevligheter.
Sen har vi det där med hård eller mjuk sits, de hårda tenderar upplevas kallare även om man har 22 grader i hemmet men de ger en stabilare känsla.
Nu har vi barn i familjen, ett av dem är bara 5 men vi ska faktiskt ändå ge mjukstängande, hårt ett försök och se hur det fungerar. Det har dubbla priset så ca 900 kr men förhoppningsvis håller det längre än det mjuka(även om det mjuka också håller länge).
https://www.reddit.com/r/sweden/comments/zvnf9t
Man brukar säga att lite baciller bara stärker och till stor del är det sant men när det kommer till toalett så verkar det inte helt ovanligt att de sprider div otrevligheter.
Sen har vi det där med hård eller mjuk sits, de hårda tenderar upplevas kallare även om man har 22 grader i hemmet men de ger en stabilare känsla.
Nu har vi barn i familjen, ett av dem är bara 5 men vi ska faktiskt ändå ge mjukstängande, hårt ett försök och se hur det fungerar. Det har dubbla priset så ca 900 kr men förhoppningsvis håller det längre än det mjuka(även om det mjuka också håller länge).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden