944 läst ·
12 svar
944 läst
12 svar
Konstruktion golvvärme
Hej,
Jag ska renovera badrummet men skulle vilja att slippa flytspackla.
Golvreglar som jag har tänkt att lägga 22 mm spån i rätt lutning emot avloppet, och fräsa ner golvvärmeslang med 150cc.
Sen limma 22mm spån uppepå detta. Sen våtrumsmatta.
Alltså inga värmeplåtar, men behöver man verkligen det om man lägger slangen tätare? När man flytspacklar behöver man ju inga plåtar, leder verkligen flytspackel värmen så mycket bättre än spånskivor?
Golvreglar som jag har tänkt att lägga 22 mm spån i rätt lutning emot avloppet, och fräsa ner golvvärmeslang med 150cc.
Alltså inga värmeplåtar, men behöver man verkligen det om man lägger slangen tätare? När man flytspacklar behöver man ju inga plåtar, leder verkligen flytspackel värmen så mycket bättre än spånskivor?
Hur tänker du få till fallen tillräckligt bra i golvspån?N nezze skrev:Hej,
Ja flytspackel och betong leder värmen mycket bättre än spånskiva..
Tror det lättaste är att montera slangen på spånet och sedan flytspackla för att få bra fall samt en skön värme i golvet😊
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Låter om en fruktansvärt dålig idé, 👎
Hur skall du klara av att få ett korrekt fall i hela badrummet då, sen så är de nog bortkastade pengar med den värmen som kommer generera igenom trät,
Flytspackel är de enda rätt idag
Hur skall du klara av att få ett korrekt fall i hela badrummet då, sen så är de nog bortkastade pengar med den värmen som kommer generera igenom trät,
Flytspackel är de enda rätt idag
Fallskivor vid golvbrunn finns att köpa färdigfrästa i mdf. Resten av golvet ska luta 2-5mm /m. Ganska enkelt att låta reglarna bli högre och högre i ett avlångt badrum.Rejäl skrev:
Den biten är jag inte orolig över alls faktiskt. Mer för värmen.
Men har en bekant som gjorde exakt såhär och han tyckte det blev bra och var enkelt.
Men överallt läser man ju att man måste ha plåtar. Enligt en del tillverkare så rekommenderas plåtar även vid flytspackel, och med andra inte.
Vad har du emot flytspackel i badrum?N nezze skrev:Fallskivor vid golvbrunn finns att köpa färdigfrästa i mdf. Resten av golvet ska luta 2-5mm /m. Ganska enkelt att låta reglarna bli högre och högre i ett avlångt badrum.
Den biten är jag inte orolig över alls faktiskt. Mer för värmen.
Men har en bekant som gjorde exakt såhär och han tyckte det blev bra och var enkelt.
Men överallt läser man ju att man måste ha plåtar. Enligt en del tillverkare så rekommenderas plåtar även vid flytspackel, och med andra inte.
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Har flytspacklat i det andra badrummet jag gjorde. Tyckte det var ett helvete att få rätt fall.Rejäl skrev:
Och då hade jag inte ens vattenburen golvvärme i det. När man har armering o slang på golvet. Sen ska man klampa runt i det där med stövlarna. Med min tur trampar jag hål på slangen 🤣
Tänkte att det skulle vara skönt att slippa blanda 25 säck med spackel. För mig är det helt klart det moment jag är minst bekväm med i hela renoveringen
Jag kan förstå att det inte är lätt för en som inte har kunskapen eller har gjort det..N nezze skrev:Har flytspacklat i det andra badrummet jag gjorde. Tyckte det var ett helvete att få rätt fall.
Och då hade jag inte ens vattenburen golvvärme i det. När man har armering o slang på golvet. Sen ska man klampa runt i det där med stövlarna. Med min tur trampar jag hål på slangen 🤣
Tänkte att det skulle vara skönt att slippa blanda 25 säck med spackel. För mig är det helt klart det moment jag är minst bekväm med i hela renoveringen
Men om du förbereder allt och lejer in en som spacklar för dig så får du ett grymt golv jämfört med att lägga spångolv😊
Ja efter era sågningar (kanske helt motiverade 🤣) så börjar jag luta åt det. Bara hoppas på att man hittar en firma som kan tänka sig att hjälpa till med det 🙂Rejäl skrev:
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Renoverare
· Värmland
· 1 178 inlägg
Klicka här för att svara