1 694 läst ·
27 svar
2k läst
27 svar
Kan man avtala utseende?
Jo jag har läst, du skriver:A AG A skrev:
”Man kan alltså avtala om att det ska vara snyggt, efter TS tycke och smak.
Men bara den saken kan vara svår nog. Man får nog hänvisa till andra badrum, och jömföra kvalitet efter hotell exempelvis.”
Det är här problemerna kommer med en subjektiv bedömning som ordet ”snyggt” är..
Så, vad är då ditt svar till TS, går det eller går det inte?Rejäl skrev:Jo jag har läst, du skriver:
”Man kan alltså avtala om att det ska vara snyggt, efter TS tycke och smak.
Men bara den saken kan vara svår nog. Man får nog hänvisa till andra badrum, och jömföra kvalitet efter hotell exempelvis.”
Det är här problemerna kommer med en subjektiv bedömning som ordet ”snyggt” är..
Jag rekomenderar inte att använda ordet ”snyggt” utan vill man ha bättre resultat än branschen så får man leta upp en petig hantverkare genom referenser, samt förfina toleranskraven som finns tex. för plattsättningen med fogsprång mm.😊A AG A skrev:
Jag säger inte att du har fel. Det har jag inte tyckt övethuvudtaget. Men frågan är varför du ifrågasätter det jag säger. Är det bara för att du vil visa dig bättre, eller att du vill tjafsa?Rejäl skrev:
TS fråga var om man kan. Mitt svar var, at ja, det kan man. Att det sen kan bli svårt har jag sagt flera gånger. Dock innebär det ju inte att det är omöjligt!
Vidard så förstår du säkert att TS fråga om snyggt, sannolikt inte handlar om estetiskt vackert. Utan är nog snarast en fråga om kvalitet. Vilket jag inte alls tror är så väldigt svårt att skriva ett giltigt avtal kring.
Du o jag brukar inte tjafsa eller?A AG A skrev:
Jag säger det enbart av den anledningen att det kommer bara leda till bekymmer om man inte är överens och en besiktningsman kommer aldrig att kunna bedöma det subjektiva ”snygga eller inte”
Nej, vi brukar vara ganska överens, och jag brukar uppfatta dig som både vettig och trevlig.Rejäl skrev:
Problemet är nog bara att jag har svårt att göra mig förstådd, utan att skriva en roman, i denna fråga. Jag förstår problemen, och hur du menar. Dock är jag helt säker på att jag kan skriva ett sådant kontrakt. Men visst, så lätt är det inte.
Men frågan, enligt mig, var inte om det är lätt eller svårt.🙂
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 105 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 105 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Alla förstår ju vad Alexn72 menade. Man kan inte skriva att det ska vara snyggt utfört och förvänta sig det resultat man vill ha. Det var kristallklart vad han menade, varför tjafsar du? :OA AG A skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 508 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 508 inlägg
Klicka här för att svara