Hejsan,

Skall påbörja badrums renovering med företag. Finns det någon referens till regler för hur utseendet skall vara (estetiskt)? Tänkt försöka få med i avtal att det skall göras snyggt.....

Globetrot Byggis1976 skrev:
Hejsan,

Skall påbörja badrums renovering med företag. Finns det någon referens till regler för hur utseendet skall vara (estetiskt)? Tänkt försöka få med i avtal att det skall göras snyggt.....
Ja, absolut. Man kan avtala om nästan vad som helst. Det enda svåra är att formulera kontraktet så det blir tydligt.

Tänkt bara på att "snyggt" går inte att avtala om.

• Arg
AG A
  • Laddar…
Jag har sett branchregler om fogbredd och höjdvariationer på kakel/klinker. Men estetik är så mycket mer.
Mycket hänger på hur kakel/klinker är skurna där det inte går jämnt upp. Även "valvet" ovanför dörren kan delas in på många fula och några snygga sätt.
Du kan inte bara säga att det ska vara snyggt för vissa hantverkare har ett utsökt sinne för estetik medan andra håller sig mer på samma nivå som en kossa.
Bäst om ni går igenom skärningslinjer innan och/eller gör en enkel skiss.

A Alexn72 skrev:
Tänkt bara på att "snyggt" går inte att avtala om.
Varför skulle inte det gå menar du. Man kan avtala om allt.

P
A AG A skrev:
Definiera snyggt? Hur och vem kan bestämma det?

• Gilla
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Definiera snyggt? Hur och vem kan bestämma det?
Precis som jag nämnde ovan, så är ju problemet att formulera avtalet. Men bara för att det är svårt, betyder det väl inte att det inte går.

P
A AG A skrev:
Precis som jag nämnde ovan, så är ju problemet att formulera avtalet. Men bara för att det är svårt, betyder det väl inte att det inte går.
Som sagt det bäddar bara till konflikter att ha sådana benämningar i ett avtal😊
Men vist du kan avtala om det om du får en hantverkare till att godkänna det, jag skulle inte gjort det vare sig som konsument eller företagare få det är omöjligt att bedöma😢

A AG A skrev:
Snyggt för en person är inte snyggt för en annan helt enkelt.
Blanda dessutom in pengar så blir "Snyggt" ett abstrakt ord
Däremot går det att säga att kaklet max får sitta 1grad fel mm
Eller att layouten på kaklet ska godkännas innan uppsättning mm

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
BKR har riktlinjer för utseendet: [länk]
Tusen tack! Detta uppfyller det jag letade efter!

Nej, avtala subjektiva saker ska man undvika. Vi kommer dock ha en oberoende besiktningsman som ska slutbesiktnings och då även mot dessa riktlinjer. Om saker är avsteg blir det rimliga prisavdrag skulle jag tro. Inte att entreprenaden inte blir godkänd.

Rejäl skrev:
Som sagt det bäddar bara till konflikter att ha sådana benämningar i ett avtal😊
Men vist du kan avtala om det om du får en hantverkare till att godkänna det, jag skulle inte gjort det vare sig som konsument eller företagare få det är omöjligt att bedöma😢
A Alexn72 skrev:
Snyggt för en person är inte snyggt för en annan helt enkelt.
Blanda dessutom in pengar så blir "Snyggt" ett abstrakt ord
Däremot går det att säga att kaklet max får sitta 1grad fel mm
Eller att layouten på kaklet ska godkännas innan uppsättning mm
Nu är det måhända en tolkningsfråga. Ni kanske bara kan läsa bokstavstroget, och saknar helt tolkningsförmåga.
Men visst, ordagrant går det sannolikt inte att avtala om snyggt.
Dock, enligt vad jag menar, kan man avtala om innebörden för TS, i det här fallet. Man kan alltså avtala om att det ska vara snyggt, efter TS tycke och smak.
Men bara den saken kan vara svår nog. Man får nog hänvisa till andra badrum, och jömföra kvalitet efter hotell exempelvis.

P
A AG A skrev:
Nu är det måhända en tolkningsfråga. Ni kanske bara kan läsa bokstavstroget, och saknar helt tolkningsförmåga.
Men visst, ordagrant går det sannolikt inte att avtala om snyggt.
Dock, enligt vad jag menar, kan man avtala om innebörden för TS, i det här fallet. Man kan alltså avtala om att det ska vara snyggt, efter TS tycke och smak.
Men bara den saken kan vara svår nog. Man får nog hänvisa till andra badrum, och jömföra kvalitet efter hotell exempelvis.
Du kan avtala ”snyggt” det är nog inga problem avtalsmässigt.
Men det kommer aldrig att kunna användas i en opartisk besiktning av arbetet, då ”snyggt” är ett subjektiv:
Subjektiv är ett adjektiv som betyder som baseras (enbart) på ens egna värderingar, personlig, ensidig, partisk, eller som varierar beroende på vilken person
Så därav blir det en verkningslös bedömmning som inte kan stödja sig emot något juridiskt bindande i ett avtal..
Av den anledningen så är det direkt olämpligt att skriva in ”snyggt” i ett avtal, då det kommer garanterat att leda till olika åsikter som blir subjektiva och omöjliga att reda ut av en besiktningsman..

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Du kan avtala ”snyggt” det är nog inga problem avtalsmässigt.
Men det kommer aldrig att kunna användas i en opartisk besiktning av arbetet, då ”snyggt” är ett subjektiv:
Subjektiv är ett adjektiv som betyder som baseras (enbart) på ens egna värderingar, personlig, ensidig, partisk, eller som varierar beroende på vilken person
Så därav blir det en verkningslös bedömmning som inte kan stödja sig emot något juridiskt bindande i ett avtal..
Av den anledningen så är det direkt olämpligt att skriva in ”snyggt” i ett avtal, då det kommer garanterat att leda till olika åsikter som blir subjektiva och omöjliga att reda ut av en besiktningsman..
Du läste inte alls vad jag skrev, va?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.