BirgitS
BirgitS: Om det är mycket skador i betongen kan det vara snabbare och billigare att sätta upp gipsskivor. Står det något om kraven på jämnhet i instruktionen från tätskiktstillverkaren? Det går att laga hål och få en jämn yta med lämpligt spackel, se din andra tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/vatrumsspackel.525301/post-5837621 .
3 svar · 561 läst
Stefan N
Stefan N: Vanligt spackel är ej tillåtet som underlag för kakel. Från BKR.se [bild]
2 svar · 769 läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] En smaksak så klart precis som jag vägrar jobba med Purus plastbrunnar och vill ha Jafos med skruvbar klämring eller Blüchers rostfria.
18 svar · 1,4k läst
·
F
Fredriksbygge: [citat] Nej finns inget att skruva igen hålet med. Denna utgång är den varma sidan, den kalla sidan är inte kalkad på samma sätt. Har inte kunna se att det är vatten eller liknande på golvet över natten.
2 svar · 441 läst
·
A
A Sande: [citat] Trots direktverkande el så var värmen var oftast på i huset under perioden jag var borta. Bör nog se över ventilations systemet med
8 svar · 862 läst
·
T
tergo: det är ju en expandervariant så prova knacka ner de lite försiktigt, då lossnar skruven kanske https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-wc-stolar/ifo/ifo-cera-aqua-cisternskruvar
7 svar · 6,2k läst
·
Misse
Misse: [citat] Tack för input! Båset skulle bli totalt ca 85 cm brett om vi sätter upp en liten vägg där
13 svar · 1,3k läst
·
L
Lilllen: När jag växte upp duschade familjen under många år i ett badkar. Inget draperi på någon sida. Ett badkar är ju även rätt smalt. Jag lärde mig rätt bra hur jag skulle duscha för att det skulle stänka minimalt. Alla i familjen gjorde nog på olika sätt, också med varierande framgång. Men skulle såga att det var bra att lära sig hur man kan duscha utan att det stänker så mycket.
7 svar · 4,0k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Kan ju vara att den inte genomhärdat innan du duchade.
3 svar · 994 läst
·
yonna
yonna: [citat] Är golvlutningen riktigt gjord är det inte fel med golvfäste ett par mm mellan glas/golv. Silikon eller dyl blir på sikt äckligt/fult och måste hållas efter.
21 svar · 8,3k läst
·
A
Akila2010: [citat] Tack så mycket för svar, då ska vi kolla på jula! Trevlig Helg!
5 svar · 2,3k läst
C
chrislars: [citat] Åh vad skönt att höra. Tusen tack!
4 svar · 2,2k läst
·
D
Dilato: [citat] Jag tror hållaren för duschhandtaget som man kan "slaijda" på röret med en fjädrande knappmekanism och det ska fastna när man släpper knappen men nu gör det inte det längre.
2 svar · 1,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] [citat] https://www.byggahus.se/forum/threads/flytspackel-som-ytskikt.282767/ Se även https://www.byggahus.se/forum/threads/behandla-flytspacklat-golv-taenkt-som-ytskikt.315715/
7 svar · 936 läst
Globetrot
Globetrot: Håller med, spar offerten och ett avtal och betalning bara….
5 svar · 1,2k läst
S
sophie.lrt: [citat] Tack! Börjar där 🙏
18 svar · 1,3k läst
·
J
Johanna Carlsson1: [citat] Borde bara kunna ta hit en kakelsättare som löser detta eller?
4 svar · 812 läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Något känns felaktigt gjort när det som Stefan N också visar och tätskiktet är under klämringen vilket det inte ska vara. Sen bör man som Rickard.lj skrev vänta till dagen efter med att sätta dit klämringen och speciellt när man använder sig av dessa (i mina ögon) skitbrunnarna... mycket bättre med Jafos och skruvbar klämring. ;) Små bubblor inverkar inte jättemycket om ni ska
11 svar · 2,4k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Tätskiktet brukar ha en annan färg än fixet och fogen och där ligger minst 3 mm plus kaklets tjocklek. Det är nog lugnt för dig.
4 svar · 1,3k läst
·
Globetrot
Globetrot: Ja, jag testar det om den nya gulnar. Beställde en ny. Dålig plast, 3000kr från Svedberg Men vit o fin
2 svar · 552 läst
·
J
Jocke Best: [citat] Nej nej, har du fukt därborta har någon stått och sprutat med slangen, pluss att det är tätskikt bakom. Fogen håller ingen fukt borta.
5 svar · 1,2k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Detta är gammal s.k brukssättning så låt det bruket vara kvar. Det limmet du skriver om här grymt bra så det rek. jag verkligen dig att använda till detta.
6 svar · 1,7k läst
·
D
Dilato: [citat] Och om du håller emot på den när du skruvar så händer vad?
7 svar · 1,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Som ullet var inne på ska det bara vara tätskikt i själva duschen och närmast utanför, den yta som ofta blir blöt. Där kan man tätskikt och kakel/klinker om man vill, men för väggarna så finns det också godkända målade system. Utanför duschen kan man måla med diffusionsöppen färg (silikatfärg) på väggarna och ha små klinkerplattor med breda fogar utan tätskikt under
10 svar · 923 läst
·
Demmpa
Demmpa: Det är nog olika, vissa är nog lättare, vissa är kanske nästan omöjligt.
7 svar · 750 läst
·
J
JonasGj: Hej, Har en camargue handfat säkert en 10 år på nacken, väldigt fräsch i övrigt men har en del märken som ej går bort. Tänkte testa Biltemas emaljlack/förbättringsfärg. Skulle vilja bleka till det, har ni nå tips? Finns väl en risk att emaljlacken säkert är lite vitare i nyansen så det kan ju även bli värre tänker jag.
0 svar · 754 läst
·
A
AG A: Med tanke på att brunnen är placerad i hörnet av plattan, kan ju faktiskt fallet vara okej. Det tycks ju inte heller bli några större vattensamlingar efter dusch. Dessutom ska ju tätskiktet klara att det ligger vatten på golvet. Här är det ju då lite som samlas, att det tydligen är borta på ca 30 minuter. Även med ordentliga kuvertskärningar, kan det vara blött så länge. Så med
34 svar · 6,2k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Finns ju ingen anledning till ett dyrt fördelarskåp i badrummet. Dra dit två matningar som kommer ut i kommoden och ha utanpåliggande fördelare dolda i kommoden till dusch och toalett istället. Separata matningar till köket i den mån det går.
3 svar · 1,4k läst
·
R
Rickard.lj: Silikon igen , skrapa rent och köp limtvätt, dra ny silikon , köp en silikonskrapa, ta diskmedel i en spray flaska å sprya efter ni har lagt på silikonen , dra av , sen spraya igen å dra lätt av med fingret ,
1 svar · 924 läst
·
rubus arcticus
rubus arcticus: Instämmer angående duschkabin! Nu har vi precis sålt vårt hus, men vi hade precis som ni ett badrum med fräscha ytskikt - bara lite omodern färgsättning. Då vi satsade på andra renoveringar installerade vi en duschkabin istället. Duschkabinen kostade väl 8-10K och monterades ihop och installerades relativt enkelt av min sambo och svärfar. Röret gick rätt ned i golvbrunnen och
19 svar · 6,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.