Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
Strixx: Tusen tack för hjälpen... Jag har gjort mig en bra ritning med hjälp av de två länkarna som jag lätt kan bygga ett garage efter... ;D
piliz: tack, kom faktiskt precis på det själv. Pratade med kommunen nyss, om något annat, men glömde fråga just det... Ska kolla. / Fredrik
dymlingen: Jag tror inte riktigt att jag förstår vad du ska göra... Ska du göra om garaget till bostadsyta? Menar du att du ska gjuta en sula som syllen ska stå på? Syllen är den nedre horisontella regeln på väggen (eller den horisontella regeln under golvbjälklaget, eller nedersta stocken) 60cm utrymme under bjälklaget är bra för att kunna komma in och inspektera. Kanske innebär det att du
Ranchn: Byggare: Helena & Roger Här bygger vi: Hällnäs (ca 7 mil fr Umeå centrum) Byggstart: sept-05 ? Hustillverkare: Skidsta hus (Modell: Nytorpet 30) Planerad inflyttning: Förhoppningsvis innan julen 05. Entreprenadskap: Då detta är återuppbygnad efter en totalbrand, så kommer det mesta att bli nyckelfärdigt. Men vi kommer även att utföra en hel del själv. Hemsida med bilder: kanske
ulan: Priset för platta ligger på ca. 1100-1200:-/kvm. Då är cellplast (20cm) samt golvvärme (vattenburen, material) inkluderat. 3000:-/kvm?! Skrattretande dyrt!! Kan vara lämpligt att lägga cellplast ändå, om inte annat så ur fuktsynpunkt!
Mats: O ja Med tanke på att jag håller på att göra grunden till mitt förråd med carport så känns det ganska aktuellt :)
e93_jhj: Jag tycker att det låter som ett riktigt bra pris. Jag isolerade mitt 37 kvm garage och drog el i väggarna. Jag skulle tro att jag för materialet har betalat ca 15-17 tusen. Då har jag iofs 120 mm isolering i väggarna och 240 i taket, gips och osb på väggarna, massor av uttag i väggarna. Men 23' inklusive arbete är nog toppen om eldragning ingår! /Johan
styrman1: jabo säljer kompletta isolersatser så du kan få ett komplett paket. inte mycket dyrare än att köpa löst senare.
ClasseClas: [citat] Jämfört med mina lecaväggar på 19 cm så är det stor skillnad... Jag var tvungen att kolla närmare på webben och sannolikt har jag den klenast isolerade porten med bara 20 mm. Den ger kallras! Sorry för felaktig info. :-[ 40 mm porten klarar sig bättre mot kallraset.
juppe65: Hej igen Det är en byggsats Sorselestugan, enl.ritning ska det vara 9st plintar, slog en signal till Sorselestugan som kom med i stortsätt samma förslag som du. 5st 4"x4" plintar i stolpsko och gjuten marknära plint. 1st plint i varje hörn + 1st i mitten. Samt en ram av 4"x4" under stugan. Får väl prova det.
tynnis: [citat] Det är rätt man skall ta hand om de gamla ;) De blir så lätt gaggia när de inte får sin vilja igenom ;D
piliz: Den ser ju riktigt snygg ut i 3D, men hur är den verkligheten... Andra carportar tar ju upp sån plats med alla sina stolpar, denna lösning skulle fungera så mycket bättre, för oss iallafall. Men det beror ju på hur den ser ut in real life...
uthusarna: Tack än en gång för ett bra svar! Då får jag åka ut till stugan och kika lite på hur det ser ut med golvet. Mvh Pär.
verra: Hej på er garage byggare. Undrar om det är någon som satt in en port med dörr i. Om i så fall vilket märke och gärna priser. Tack på förhand Martin
mgb62: Det var ju många bra synpunkter du hade Billy. Visserligen kommer det som färdiga element och med färdiga takstolar, men dörr och fönster ingår ej. Inte heller golvet, isoleringen, takbeklädnad, eller stuprännor. Att jag själv får fixa till grundplintar är ju självklart. Jag får väl se hur jag gör. Mycke beslut bir´e ???
nsvensson: Hej Vi funderar på att bygga en friggebod (eller något lite större om vi får bygglov) för att kunna ta emot lite fler nattgäster på landet. Såg Hus & Hems friggebod "Utsikten" i senaste numret och den såg ganska mysig ut, speciellt i glasutförande. Har någon i forumet beställt ritningar? Vad får man i "kittet"? Har någon tips på andra källor där man kan hitta bra och billiga
Viktor: Bygger garage med pulpettak, lutning 16 grader Bredden är 4.20. Takbeklädnaden är tänkt till plywood. papp och betongpannor. (Plywood eftersom jag har sådana skivor liggande, 18mm tjocka 1800*900) Som takstolar tänkte jag ha 195*45 cc900. Tror ni att det räcker med dessa takstolar eller bör jag ha grövre ?? //Viktor
Rypos: Purus har en "oljespärr" som heter "BOLJA" som är en insats till Purus golvbrunn "BIGG E".
Liselott: Vi håller på att bygga ett dubbelgarage och skall nu välja garageportar. Valet står mellan amerikanska Reynor eller tyska Hörmann. Tacksam för kommentarer från någon som har erfarenhet av något av dessa märken eller några andra tips i sammanhanget! Tillägg: Nu har det gått ganska lång tid sedan jag skrev detta inlägget och jag är mäkta förvånad att jag inte fått ett enda tips
cubix: Skall bilen köras in och ut, så rekommenderar jag en fuktstyrd paxfläkt.
malinochjohan: Hej igen ja vi skötte gjutningen själva oxå. Det va superkul och inte så svårt som alla säger. Vi körde med en lättflytande betong som man inte behöver slipa eller gå med vibrator stav ???efteråt. Men vi hade lite missöden när vi gjöt. En golvbrunn reste sig och nu har vi betong i hela avloppet :o. Denna mätannordning jag menade är en lasermätare som man ställer in höjden på
Hemmakatten: [citat] Håller helt med om att de är fula och säkert ganska skramliga och dåliga också. Har faktiskt kollat upp container. Att hyra är inget alternativ och de som finns att köpa kostar en bra slant. Visst är det möjligt att man får igen pengarna nästa år, men lastbilstransport är dyrt. Förrådet kommer att stå 150 m in från vägen, utom synhåll och just nu ingen väg. Men ska ta
Hemmakatten: Såg idag i reklamblad att Silvan hade en carport, 352x605cm, dvs. drygt 21kvm, med spetsigt tak (sadeltak) i tryckimpregnerat virke för endast 6.999 kr. Gick att få med redskapsförråd också för 4 eller 6.000 kr till.
Åttioettan: [citat] Oj, hur svarar man på det här? ;D Om vi säger så här, jag är inte duktig på att meka själv. Men iom att jag är pappas lilla flicka, och pappa ÄLSKAR bilar och att meka med dem, så tar jag givetvis väldigt god hand om min bil 8). Full servicebok, kollar olja och lufttryck i däcken vid varje stor tankning, etc! Men en carport är väl inte att lämna bettan i gyttjan? :-/
Markus_J: Har titta lite lätt på Jabo (coops stugor och Smarthouse)... :) Är dessa något att ha??
mats99: Precis, stort enkel garage med carport och förråd längs kortsidan. Men vart hittar man ritningar på detta? Mats