Hallo har gått å funderat lite kring mitt framtida ved förråd har lite olika förslag tänkte att du/ni har ett par tips med det skall vara fristående & rymma ca 15m3

Tackar!! :o

Hej smogge,
Jag håller också på med ett vedförråd. Jag har gjutit en botten av underst sten och sedan betong med armering. I denna har jag gjutit fast hållare för 10x10 cm stolp. Har för avsikt att bygga luftigt med plåttak, troligen nästan helt öppet mot söder. Mot norr har jag vindskydd. har även byggt upp med småsten mot ena sidan för att kunna köra skottkärran in.

Vilken storlek pratar vi om Lasse2 i kvm har du tänkt dig tre väggar å sned tak då eller...

Hej på er, har själv byggt en lite vedförråd, ca 2 m2. Min enkla konstruktion blev ok tycker jag. Utgick från en 3m eter lång lastpall, sedan var det bara att regla upp! ::) Har tur att jag kunde plocka allt trä mtrl. från mitt jobb (spill virke) så total kostnaden blev, cuprinol 300:- plast tak 600:-
Totalt 900:- är ganska ok ...tycker jag. Har lite bilder på den men vet inte hur jag lägger upp dom. ;)

Laspallar i botten brukar inte hålla många år, även om man har kapillärbrytande material under.

Man kan lägga upp bilder på många ställen på nätet, t ex : http://www.imageshack.us/

vebod0vo.th.jpg

Fråga ...har du tänkt ha torkad ved eller ved som skall torkas i detta förråd...??

Tycker jag va riktigt prydligt.....har du laserat trä´t...?

Hobbysnickare skrev:
Det var ingen dålig vedbod. Men den kostade nog mera än 900:-  ;)
Mitt är av det enklare slaget...
Visst kan "golvet" murkna sönder om några år men då får man fixa nytt... det är ju roligt jobb ;D

Tack för tipset med länken!
[länk]
[länk]

snyggt !!!!

:D
Slut resultatet kommer snart  :D

Tack Smogge, brun Cuprinol, blev det. Smälter bra in i miljön....

Tur att det finns någon som uppskattar det enkla ;)

Har börjat med mitt altanbygge, där blir det dock inte lika enkel konstruktion, men med hjälp av bla. detta forum skall man nog få ihop det.

Får man fråga hur du förvarar veden vinter tid....alltså det som e torrt eller har du det i detta bygge hela tiden..??

Första säsongen med "boden" men tanken är att jag skall klara mig med en luftig presenning i framkant som skyddar mot snö och regn, men det skall fortfarande vara luftigt. "Boden" ligger skyddat så jag tror inte det kommer att bli några större problem med vatten inträngning. Den som lever få se. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.